Naftovým autám hrozia v Nemecku zákazy vjazdu do veľkých miest. Týka sa to vozidiel spĺňajúcich staršie emisné normy. Lenže tento trend sa dotkol aj predaj nových modelov, ktoré boli vyvíjané s ohľadom na najnovšie emisné limity Euro 6c a Euro 6d TEMP. Jednoducho o diesle nie je záujem. Ich podiel na registráciách padá v Nemecku, ale aj v celej Európe na historické minimá. V auguste to bolo len 35 %, hoci ešte pred kauzou Dieselgate mali jasnú nadvládu. Sú naozaj také nebezpečné? Tak presne na to sa pozrel nemecký autoklub ADAC a porovnal celkom 243 dieselových modelov, ktoré prešli jeho realistickým Ecotestom od roku 2012 až dodnes. Zameral sa pritom na jedovaté oxidy dusíka NOx.
V skupine vozidiel testovaných v reálnej premávke boli modely s emisnou normou Euro 5, Euro 6, Euro 6b aj najnovšie Euro 6c/6d TEMP. Výsledky ADAC prekvapili, najmä čistota nových dieslov, zväčša vybavených systémom selektívnej katalytickej redukcie SCR, teda systémom vstrekovania močoviny AdBlue. Ukázalo sa, že emitujú priemerne o 76 % menej NOx ako skupina vozidiel Euro 6b a až o 85 % menej ako vozidlá Euro 5. Tie najlepšie vykázali dokonca zlepšenie o 95 až 99 %! Naopak, najhoršie výsledky dosiahli modely Euro 5, ktorých otestoval ADAC presne 149. Vykázali priemer 528 mg/km, pričom povolený limit bol len 180 mg. Normu dokázal podliezť paradoxne jedine VW Golf VII 1,6 TDI, teda jedno z áut, ktoré odštartovalo kauzu Dieselgate.
Lepšie to bolo v segmente šesťdesiatich deviatich vozidiel Euro 6b. Tie mali priemer 341 mg/km, lenže s povoleným limitom 80 g/km. Kým teda norma bola o 56 % prísnejšia, emisie NOx klesli v reálnych podmienkach len o 35 %. Za najväčšieho hriešnika označil ADAC Subaru Forester 2,0 D s viac ako 2 000 mg NOx na kilometer. Povolený limit teda prekročilo 25-násobne! Druhé a tretie miesto získali v tomto negatívnom rebríčku Renault Grand Scénic 1,6 dCi 160 (900 mg/km) a Dacia Sandero Stepway 1,5 dCi 90 (889 mg/km). Ukázalo sa však, že aj v tejto skupine boli čisté autá. Normu podliezli napríklad VW T6 Multivan (50 mg/km), Land Rover Discovery Td6 (61 mg/km) a BMW 118d (69 mg/km).
Najviac dobrých správ má však ADAC v súvislosti s dvadsiatimi piatimi dieselovými modelmi, ktoré boli homologizované v súlade s normou Euro 6c a 6d TEMP. Výsledky prekvapili aj samotných expertov. Až 52 % vozidiel podliezlo limit 80 g/km a v skupine najprísnejšej normy Euro 6d TEMP, až na Hondu Civic Diesel, splnili všetky vozidlá aj normu 168 gramov NOx, ktorá je povolená pri teste RDE, teda pri teste v reálnej premávke. Deväť vozidiel bolo vo všetkých cykloch Ecotestu pod hranicou 80 g, dokonca aj v diaľničnom režime. Absolútne najčistejším dieselovým modelom sa stalo BMW X1 sDrive18d, ktoré emitovalo len 8 mg na kilometer, čo je desatina povolenej normy, a to aj napriek náročnejším podmienkam v Ecoteste.
ADAC konštatuje, že v skupine Euro 6d TEMP neboli zaznamenané žiadne zlé výsledky. To je veľmi pozitívne, pretože prechod z normy Euro 6b na Euro 6d bol pre výrobcov podstatne ťažším orieškom ako prechod z normy Euro 5 na Euro 6. Menili sa totiž podmienky merania emisií a spotreby. Požiadavkou bolo, aby vozidlá plnili limity nielen v laboratóriu, ale aj na cestea vo všetkých režimoch. A zdá sa, že sa to podarilo. Otázkou však ostáva, či nové výsledky zmenia postoj zákazníkov k naftovým autám a či môžu mať vplyv na plány nemeckých miest postupne úplne vylúčiť dieselové autá v doprave.