Predaje áut na Slovensku lámali rekordy. No nie reálne

Aj na slovenskom automobilovom trhu sa prejavil podobný trend ako v Európe. Homologizácia vozidiel podľa novej normy WLTP, povinná od 1. septembra, vybičovala registrácie osobných áut na maximá. Zjavné to bolo najmä v auguste, keď trh akceleroval akoby zázrakom o 45,8 %.

05.10.2018 06:00
debata (1)
V auguste vyleteli predaje nových áut... Foto: SHUTTERSTOCK, Škoda-Auto
Škoda-Auto - predajňa V auguste vyleteli predaje nových áut medziročne takmer o 46 %. Koľko z týchto áut však skončilo u koncových zákazníkov, nevedno. Automobilky „nafúkli“ registrácie kvôli príchodu novej homologizácie podľa normy WLTP.

Máme sa na Slovensku naozaj až tak dobre, že trh s autami rastie priam raketovým tempom? Celkom tak to nie je. Hoci sa u nás za prvých osem mesiacov zaregistrovalo 71 202 nových osobných áut, čo je takmer o 11 % viac v porovnaní s minulým rokom, a ten bol skvelý, najväčší podiel na tomto raste mal mesiac august. Je pravda, že nové autá sa predávali dobre prakticky po celý rok, rekordný bol najmä január, ale to, čo nastalo v poslednom letnom mesiaci, nemá obdoby. V auguste sa totiž predalo až 7 265 nových „osobákov“, čo znamenalo rast trhu v medziročnom porovnaní o neskutočných 45,8 %.

Zbohatli sme?

Takýto vývoj nemá prirodzenú logiku. Za raketovým rastom registrácií stojí, podobne ako v celej Európe, ktorá tiež hlási turbulencie letných predajov, nová homologizácia vozidiel podľa prísnejšej normy WLTP, povinnej pre všetky autá predávané od 1. septembra 2018. Jednoducho, automobilky, ktoré náročný proces homologizácie nezvládli včas, predávali autá podľa starej normy NEDC so zľavami alebo ich registrovali na seba. Dokladuje to aj vysoký podiel registrácií na firmy, ktorý dosiahol v auguste až 72 %. Len 28 tak pripadá na súkromné osoby. Vyčítať to možno aj z augustového rebríčka značiek.

Trhovou jednotkou je naďalej Škoda. Za prvých... Foto: Škoda-Auto
Škoda Fabia - 2018 facelift Trhovou jednotkou je naďalej Škoda. Za prvých osem mesiacov predala 13 098 áut a v rebríčku modelov si uchmatla hneď tri prvé priečky. Vďaka Fabii, Octavii a Rapidu.

Nezvyklé nárasty dosiahli napríklad Seat (+ 270 %), Renault (+ 131 %), Ford (+ 120 %), Fiat (+ 153 %), Citroën (+96 %) alebo Peugeot (+ 86 %) a Toyota (+ 82,97 %). Vysoké prírastky hlásili aj Audi (+ 48,97 %), VW (+ 42 %) a tiež trhová jednotka – Škoda (+22 %). „Umelé registrácie“ poriadne rozhádzali aj poradie najúspešnejších modelov. Dobrým príkladom je Renault Mégane, ktorý sa v auguste vyšplhal v rebríčku na desiate miesto, hoci za celý rok mu patrí až 18. priečka. A ešte lepším, Dacia Logan, ktorá je aktuálne na ôsmom mieste, hoci kumulatívne za prvých osem mesiacov stačí len na priečku s číslom 16.

Na koni sú SUV a benzín

Objektívnejšie je preto pozrieť sa na odbyt áut podľa štatistík za celé sledované obdobie. Tu je nárast predsa len realistickejších 10,98 %. Stále platí, že najväčší záujem je o SUV a crossovery. Slováci po nich doslova prahnú. Tieto viacúčelové autá dosiahli vďaka predaju 24 132 kusov podiel až 34 %, čo znamená, že každé nové predané auto na Slovensku bolo v tomto roku práve z tohto segmentu. Silná je stále aj nižšia stredná trieda, kde úraduje Octavia (28 %) a nižšia trieda (18 %), teda malé autá reprezentované Fabiou. Naopak, ku dnu sa prepadávajú autá strednej triedy (4,65 %), s referenčným Passatom či Superbom, ktorých sa predalo dokonca menej ako osobných dodávok (5,58 %), kde nájdeme napríklad Citroën Berlingo alebo Daciu Dokker.

Až 33 % zo všetkých registrácií pripadá na... Foto: Suzuki
Suzuki Vitara - 2018 Až 33 % zo všetkých registrácií pripadá na triedu SUV. To znamená, že každé tretie nové auto na Slovensku je z tejto kategórie. Najúspešnejším modelom je Suzuki Vitara, a to ešte len štartuje predaj modernizovanej verzie.

Európsky trend kopíruje Slovensko aj z pohľadu typu paliva. Na ústupe sú dieselové modely. Za prvých osem mesiacov tvorili predajom 21 539 kusov len 30,2 % registrácií, kým benzínový pohon si z koláča odbytom 47 193 kusov odhryzol až 66,3 %. Hybridy síce rastú, ale ich podiel je stále skromných 2,1 %. Trhovou jednotkou ostáva Škoda, ktorá predala 13 098 áut, čo je o 4,7 % lepší výsledok. Nasleduje ju Volkswagen (6 439 ks) a za ním kórejská dvojka – Hyundai (5 260 ks) s Kiou (5 089 ks). Obe značky si pritom polepšili o 9,7, respektíve až o 10,49 %. Aj na piatej priečke je všetko tak ako minulý rok. Sídli tu Peugeot. A neohrozene, pretože predal až o 24,1 % viac áut. No medzi neho a siedmy Renault sa pretlačila Dacia, ktorá si polepšila o 12,2 %.

Škoda všade, kde sa pozriete

Prvú desiatku uzatvára Toyota, Suzuki a Opel. V porovnaní s vlaňajším rebríčkom si teda Toyota polepšila až o tri priečky, kým Toyota a Suzuki sa posunuli nižšie. Tesne za bránami ostal Citroën, i keď s takmer 30-percentným rastom. Dvanásty Mercedes-Benz naďalej úraduje prémiovej nemeckej trojke. BMW je tesne za ním, ale Audi, aj napriek rekordnému augustu, až na 17. mieste. Z trojcípej hviezdy či produktov z Mníchova sa u nás predá viac ako napríklad z mainstreamových Fordov, Seatov či Fiatov. Aj rebríček najúspešnejších modelov má v rukách pevne Škoda. Uchmatla si hneď tri prvé miesta, tentoraz v poradí Fabia (3 860 ks), Octavia (3 363 ks) a Škoda Rapid (2 590 ks).

Veľký skok urobila počas roka Dacia Logan.... Foto: Dacia
Dacia Logan/Sandero - 2017 Veľký skok urobila počas roka Dacia Logan. Tento lowcostový sedan a kombi si polepšil o takmer desať priečok.

Nasleduje opäť kórejská dvojka – Kia Ceed a Hyundai i30, prenasledovaná Suzuki Vitarou. Popularita VW Golfu, európskej ikony, naopak, u nás klesla. Musel sa uspokojiť so 7. miestom pred Tiguanom a Hyundaio Tucson a Renaultom Clio. V porovnaní s vlaňajšími výsledkami tak z prvej desiatky vypadla Škoda Superb či Kia Sportage. Za ňou nasleduje Škoda Karoq a Dacia Duster. Aj tu vidieť popularitu triedy SUV. V desiatke najlepších sú hneď tri modely a v prvej dvadsiatke až deväť, teda takmer polovica. Naopak, niekdajší lídri trhu, ako VW Passat, Ford Fiesta či Opel Astra, sa ocitli na nelichotivých priečkach.

Najpredávanejšie modely áut

Poradie Model Predaj 1.-8. 2018 (ks)
1. Škoda Fabia 3 860
2. Škoda Octavia 3 363
3. Škoda Rapid 2 590
4. Kia Ceed 2 105
5. Hyundai i30 2 079
6. Suzuki Vitara 1 604
7. VW Golf 1 564
8. VW Tiguan 1 502
9. Hyundai Tucson 1 452
10. Renault Clio 1 401
11. Kia Sportage 1 375
12. Škoda Karoq 1 365
13. Dacia Duster 1 122
14. Citroën C3 1 046
15. Suzuki SX4 S-Cross 1 011
16. Dacia Logan 981
17. Škoda Superb 954
18. Ford Focus 913
19. Škoda Kodiaq 888
20. Peugeot 2008 843
21. Toyota Auris 770
22. Dacia Sandero 760
23. Renault Captur 759
24. Opel Astra 743
25. Toyota Yaris 727
26. VW Touran 715
27. Citroën Berlingo 693
28. Renault Mégane 689
29. Peugeot 208 667
30.-31. Peugeot 3008 609
30.-31. Peugeot 308 609
32. Opel Crossland X 564
33. Seat Leon 548
34. VW Polo 536
35. Toyota CH-R 536
36. VW Passat 526
37. Dacia Dokker 517
38. Nissan Qashqai 513
39. Seat Arona 511
40. Kia Rio 506

Predaj áut podľa značiek na Slovensku

Značka 1. – 8. 2018 (ks) Podiel 2018 (%) 1. – 8. 2017 (ks) Podiel 2017 (%) Rozdiel 2017 vs. 2018(%)
1. ŠKODA 13 098 18,40% 12 508 19,50% 4,72%
2. VOLKSWAGEN 6 439 9,04% 5 966 9,30% 7,93%
3. HYUNDAI 5 260 7,39% 4 793 7,47% 9,74%
4. KIA 5 089 7,15% 4 606 7,18% 10,49%
5. PEUGEOT 4 411 6,20% 3 553 5,54% 24,15%
6. DACIA 3 621 5,09% 3 226 5,03% 12,24%
7. RENAULT 3 418 4,80% 2 660 4,15% 28,50%
8. TOYOTA 3 348 4,70% 2 765 4,31% 21,08%
9. SUZUKI 3 289 4,62% 3 253 5,07% 1,11%
10. OPEL 3 209 4,51% 2 824 4,40% 13,63%
11. CITROËN 3 046 4,28% 2 351 3,66% 29,56%
12. MERCEDES 2 152 3,02% 2 242 3,49% –4,01%
13. BMW 1 971 2,77% 2 424 3,78% –18,69%
14. FORD 1 858 2,61% 1 670 2,60% 11,26%
15. SEAT 1 585 2,23% 903 1,41% 75,53%
16. MAZDA 1 403 1,97% 1 277 1,99% 9,87%
17. AUDI 1 313 1,84% 1 084 1,69% 21,13%
18. NISSAN 1 142 1,60% 1 143 1,78% –0,09%
19. FIAT 1 036 1,46% 1 123 1,75% –7,75%
20. MITSUBISHI 940 1,32% 893 1,39% 5,26%
21. HONDA 863 1,21% 734 1,14% 17,57%
22. LADA-VAZ 539 0,76% 310 0,48% 73,87%
23. VOLVO 475 0,67% 363 0,57% 30,85%
24. JEEP 411 0,58% 168 0,26% 144,64%
25. SUBARU 315 0,44% 227 0,35% 38,77%
26. LAND ROVER 293 0,41% 380 0,59% –22,89%
27. MINI 163 0,23% 184 0,29% –11,41%
28. LEXUS 144 0,20% 110 0,17% 30,91%
29. PORSCHE 123 0,17% 184 0,29% –33,15%
30. JAGUAR 110 0,15% 88 0,14% 25,00%
31. ALFA ROMEO 77 0,11% 85 0,13% –9,41%
32. SMART 26 0,04% 10 0,02% 160,00%
33. DS 17 0,02% 25 0,04% –32,00%
34. MASERATI 11 0,02% 14 0,02% –21,43%
35. MAHINDRA 6 0,01% 12 0,02% –50,00%
36. IVECO 1 0,00% 0 0,00%  
SPOLU 71 202 100,00% 64 158 100,00% 10,98%

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #predaj áut
Články podľa značiek