Prečo nás automobilky stále ‘kŕmia‘ starými spotrebami? Lebo môžu!

Od septembra platí pre všetky autá predávané v EÚ nová homologizácia, obsahujúca aj test emisií WLTP. Práve táto procedúra má dať spotrebiteľovi objektívnejšiu informáciu o reálnej spotrebe. No automobilky veselo udávajú konzumáciu paliva podľa starej „laboratórnej“ normy NEDC. Ako je to možné?

08.10.2018 06:00
debata (6)
Všetky nové autá predávané v Európe od 1.... Foto: SHUTTERSTOCK
auto, benzín, tankovanie, ropa Všetky nové autá predávané v Európe od 1. septembra sú homologizované podľa novej prísnejšej normy WLTP. Automobilky však môžu spotrebiteľov informovať o spotrebe podľa starej normy ešte viac ako rok.
Od septembra hýbe automobilovou Európou nová norma merania emisií WLTP (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure), obsahujúca aj reálne testy spotreby v premávke RDE. Platí síce už dlhšie, no až od 1. 9. 2018 je povinná pre všetky autá predávané v EÚ, teda aj pre modely, ktoré sú vo výrobe dlhšie a boli homologizované podľa starej normy NEDC (New European Driving Cycle). Bez novej homologizácie sa nemôžu dostať k zákazníkom. Cieľom bolo dodať spotrebiteľom relevantnejšiu informáciu o spotrebe paliva a automobilkám pristrihnúť krídla v umení ohýbať realitu. V laboratóriách dokázali totiž za posledných desať rokov otvoriť nožnice medzi reálnou spotrebou a fikciou v „techničáku“ o viac ako 40 %. Samozrejme, nová norma urobila výrobcom poriadne vrásky na čele. Objektívnejšia informácia o konzumácii paliva totiž znamená aj viac ostro sledovaných emisií. A to v čase, keď musia automobilky znižovať svoj flotilový priemer k priam nereálnym číslam. V praxi to znamenalo obrovskú redukciu modelov, ktoré nový homologizačný proces buď nestihli, alebo príliš kazili emisné priemery. Mnohé sa tak nevrátia vôbec, niektoré sa vrátia až po absolvovaní novej procedúry alebo s novými čistejšími motormi splňujúcimi emisnú normu Euro 6d TEMP, ktorá bude povinná od 1.1. 2019. Zdalo by sa teda, že ak je okolo novej procedúry WLTP toľko prievanu, mali by z nej profitovať aspoň spotrebitelia. Lenže tak to zatiaľ nie je.

Ak si myslíte, že od septembra tohto roku dostanete pri kúpe auta údaj o spotrebe, ktorý je bližší realite, ste vo väčšine prípadov na omyle. Dokonca aj na parížskom autosalóne automobilky bez akýchkoľvek zábran udávali spotreby v súlade so starou procedúrou NEDC a to aj pri konceptoch, ktoré naznačujú budúcnosť. Napríklad Škoda pri štúdii Vision RS. Ako je to vôbec možné? Paradoxne, výrobcovia tým nič neporušujú, len využívajú možnosť, ktorú im dala Európska komisia. Do roku 2020 im bude pokuty za nadlimitné emisie počítať podľa starej extrémne „pružnej“ metodiky. A dokonca môžu NEDC používať aj na informovanie spotrebiteľov.

Pochopiteľne, pre automobilky je takýto „vankúš“ výhodný, no pre zákazníkov rozhodne nie. Zatiaľ je teda zverejňovanie dát podľa prísnejšej procedúry WLTP na slobodnom rozhodnutí samotných výrobcov. A ako sa zadá, tí sa do zmeny nehrnú. Najväčším paradoxom ale je, že dáta podľa NEDC sú pri nových autách ešte virtuálnejšie ako kedykoľvek predtým. Museli byť totiž homologizované už v súlade s WLTP. Odkiaľ teda pochádzajú údaje o spotrebe podľa NEDC? Vznikajú na základe schváleného prepočtu. Jednoducho, nová reálnejšia spotreba sa prepočíta na nižšiu starú. Znie to absurdne, ale až do roku 2020, bude stav takýto. Na povinnú pravdu si teda budeme musieť ešte chvíľu počkať.

© Autorské práva vyhradené

6 debata chyba
Viac na túto tému: #spotreba áut #spotreba paliva #WLTP #NEDC
Články podľa značiek