Euro NCAP: Rodí sa škandál? Výrobcovia možno vylepšujú autá pre crashtesty

Bolo by možné, aby automobilky stavali pre nárazové testy špeciálne „zlepšené“ prototypy? Presne túto otázku momentálne rieši konzorcium Euro NCAP. Jeho technici sa totiž pri skúškach stretávajú so zvláštne označenými dielmi s nápisom „len pre crashtesty“.

11.10.2018 19:30
debata (9)
Ak by sa potvrdilo, že výrobcovia stavajú... Foto: ADAC
ADAC - bočné crashetsty 2016 Ak by sa potvrdilo, že výrobcovia stavajú špeciálne zlepšené prototypy vozidiel určené pre crashtesty, mohlo by to viesť k prehodnoteniu bezpečnosti jednotlivých modelov. (ilustračná snímka)
Euro NCAP a britská spoločnosť Thatcham Research prišli so znepokojivou informáciou. Pri niektorých vozidlách, dodaných automobilkami pre potreby nárazových testov, sa objavujú diely, najmä airbagy alebo úchyty detských sedačiek Isofix, s nápisom „len pre crashtesty Euro NCAP“. To vrhá podozrenie, že výrobcovia stavajú pre nárazové skúšky prototypy, ktoré majú lepšie vlastnosti ako ostatná sériová produkcia. Ak by sa takéto podozrenie potvrdilo, mohlo by to spôsobiť pomerne veľký škandál a viesť k zmenám hodnotenia jednotlivých vozidiel.

„V poslednej dobe sme na vozidlách naozaj našli takéto označenia, najmä na zadných stranách airbagov,“ prezradil Matthew Avery, šéf britskej výskumnej agentúry Thatcham Research. Tiež potvrdil, že nápisy zaregistrovali na viacerých značkách áut. Jeho tvrdenia spečatili aj predstavitelia Euro NCAP, ktorí sa stretli s takýmito označeniami tiež na airbagoch alebo na predných sedadlách. Na čo slúžia, ak nie na zlepšeniu výsledkov z crashtestov? Takéto konanie by však bolo príliš priehľadné a naivné, najmä ak automobilky vedia, že vozidlá dodávané na testy sú kontrolované pred skúškou aj po nej.

Thatcham Research síce priznáva, že väčšina týchto označených dielcov pochádza od subdodávateľov, teda od tretích strán, ale vyjadrení sa dožaduje priamo od automobiliek. Tie totiž zodpovedajú za finálnu kvalitu produktu. A niektoré odpovede sú už na svete. Nemenovaná automobilka vysvetlila Euro NCAP, že nápisy slúžia ako interné referenčné označenia. Slúžiť majú na rýchlu stavbu prototypov určených pre nárazové skúšky, keďže termíny sú často veľmi krátke. To však neznie príliš dôveryhodne.

Euro NCAP preto pristupuje k situácii vážne a tvrdí, že prípady, ktoré sú podozrivé, dôsledne preveruje. „Môžeme požiadať o návštevu výrobných závodov aj závodov dodávateľov dielcov. Môžeme tiež autá znova otestovať," píše sa v správe Euro NCAP. Zatiaľ je však príliš skoro na uzávery. Euro NCAP sa doteraz počas auditov nestretlo s tým, že by automobilky zámerne zlepšovali svoje autá. Vylučuje to aj Mike Hawes, generálny riaditeľ automobilových výrobcov SMMT. „Od niečoho takého sa dištancujeme. Neexistujú žiadne dôkazy o nesprávnych postupoch v testoch bezpečnosti.“

Podľa neho sú nápisy na jednotlivých komponentoch vozidiel bežnou a každodennou súčasťou logistiky výrobných procesov. „Pred začatím sériovej produkcie je nutné určiť komponenty, ktoré sú z hľadiska bezpečnosti kritické. Vďaka nápisom môže potom výrobca ľahšie skontrolovať, že ide o diel najnovšej špecifikácie. Nie je na tom nič neobvyklé,“ dodáva Hawes. V podstate s ním súhlasí aj Matthew Avery z Euro NCAP. „Som si istý, že 99 percent z týchto prípadov má preto toto označenie legitímny dôvod.“

Zároveň si však myslí, že Euro NCAP ešte nevie všetko a že nie všetko sa podarilo zistiť. Takže na závery si budeme musieť nejaký ten čas počkať. V každom prípade už automobilky preukázali, že aj výsledky nárazových skúšok možno zmanipulovať. Napríklad keď americká agentúra NHTSA zistila, že pravá strana skeletu karosérie býva postavená často z lacnejších a menej odolných materiálov ako ľavá. To preto, že testy čelného nárazu s čiastočným prekrytím sa dovtedy uskutočňovali len ľavou časťou vozidla.

© Autorské práva vyhradené

9 debata chyba
Viac na túto tému: #Euro NCPA #Thatcham Research #carshtesty
Články podľa značiek