ACEA: Bublina spľasla. Predaj áut v EÚ padol. Opel prvý, VW až piaty!

To, čo mnohí predpovedali, sa v septembri stalo realitou. Umelé augustové registrácie kvôli norme WLTP rozhádzali európsky rebríček najúspešnejších značiek na nepoznanie. Na čelo vyletel „outsider“, líder sa prepadol nevídane nízko.

19.10.2018 12:00
debata (1)
V septembri sa registrácie osobných áut v... Foto: Opel
predaj áut - 2015 V septembri sa registrácie osobných áut v Európe prepadli v medziročnom porovnaní o 23,4 %. Dôvodom bola nová norma merania emisií WLTP. Nie všetci výrobcovia stihli podľa nej homologizovať svoju modelovú ponuku.

Príchod novej normy merania emisií WLTP, povinnej od 1. septembra, spôsobil na trhu s autami obrovské turbulencie. Snaha zbaviť sa starých áut, homologizovaných podľa predošlej procedúry NEDC, akciovými zľavami a tiež ich umelé registrácie na dílerov vyhnali letné štatistiky predajov do extrému. Najmä august vykázal rekordné čísla. V Európe sa v ôsmom mesiaci 2018 predalo neskutočných 1 171 760 nových áut, čo bol nárast o 29,8 %. Volkswagen si pripísal o 44, Nissan o 46, Renault až o 67 a Seat o neskutočných 72,2 % viac registrácii ako rok predtým.

Bolo však jasné, že bublina v septembri praskne. A aj sa tak stalo. Podľa dát Európskeho zväzu automobilových výrobcov ACEA sa predaj osobných áut v EÚ v septembri znížil o 23,4 % na 1 123 184 milióna kusov. A najviac tratili tí, čo hlásili v auguste rekordy. Je to priam neuveriteľné, ale septembrovou európskou jednotkou sa stal Opel s predajom 81 741 kusov. Síce tiež padol o 11,6 %, ale menej ako konkurencia. Taký Volkswagen, doteraz neohrozená jednotka, padol o 52,1 %, čo znamenalo piatu priečku. Predbehol ho štvrtý Ford, tretí Mercedes-Benz aj druhé BMW. Šiesty Peugeot padol len o priečku, ale siedmy Renault so stratou 31 % až o celých päť.

Turbulencie vyniesli v septembri na vrchol... Foto: Opel
Opel - logo Turbulencie vyniesli v septembri na vrchol nemecký Opel. Stal sa európskou jednotkou, keď predal 81 741 áut. To tu nebolo už roky.

Oveľa lepšie na príchod normy WLTP bola pripravená Toyota so svojimi hybridmi. Pohoršila si len o 1,2 %, takže vzhľadom na turbulencie konkurentov sa dokonca posunula z desiateho na ôsme miesto. Podobne to bolo s Kiou, ktorá je jedinou značkou TOP 10 s plusovou bilanciou (4,3 %). Prvú desiatku uzatvára Hyundai, ktorý vytlačil Škodu až za jej brány. To napriek strate 10,4 %. Ani nečudo, veď česká automobilka si medziročne pohoršila až o 28 %. Rekordérom pádov je však Audi, ktoré predalo o 60 % menej áut ako vlani v septembri a v porovnaní s augustom, kde žiarilo na tretej priečke, je aktuálne na mieste s číslom 15! Veľké straty registrácií zaznamenali aj Fiat (-32 %), Nissan (-43 %) a Seat (-32 %).

Volkswagen sa v septembrových štatistikách... Foto: Volkswagen
Volkswagen - logo Volkswagen sa v septembrových štatistikách prepadol až na piate miesto. V medziročnom porovnaní zaznamenal o 52,1 % menej registrácií. Mnohé si však predtým vynahradil v júli a auguste.

V kumulatívnych čísla za celý rok sa však veľké drámy nedejú. Za prvých deväť mesiacov sa pre nové auto rozhodlo v Európe 12 304 711 zá­kazníkov, čo je o 2,3 % viac. Aj rebríček najúspešnejších preto pôsobí oveľa dôveryhodnejšie ako augustová či septembrová „hitparáda“. Všetko je tak, ako má byť. Prvý je Volkswagen, dokonca s prírastkom 6,3 %, a za ním Renault, Ford, Peugeot a Opel. Nasleduje nemecké prémiové trio v poradí Mercedes-Benz, BMW a Audi. Prvú desiatku uzatvára Fiat a Škoda. Pričom Škoda a Peugeot sú jedinými značkami, ktoré si polepšili. Francúzi o 8,4 a Česi o 4,8 percenta.

Analytici odhadujú, že pokles registrácií bude pokračovať aj v nasledujúcich mesiacoch. Volkswagen napríklad predpokladá, že jeho čísla sa dostanú do štandardu až v decembri. Závisí to od toho, ako rýchlo sa podarí automobilkám homologizovať autá, ktoré z trhu z dôvodu WLTP momentálne vypadli, a uviesť do predaja novšie verzie spĺňajúce prísnejšiu emisnú normu Euro 6d. Takže v najlepšom prípade sa skončí tento rok podobným výsledkom ako ten vlaňajší. Vylúčený nie je však ani mierny pokles.

Predaj áut v septembri 2018

Značka Predaj 9/2018 (ks) Medziročný rozdiel (%) Trhový podiel (%)
1. Opel/Vauxhall 81 741 –11,6 7,3
2. BMW 80 495 –7,4 7,2
3. Mercedes-Benz 80 399 –12,1 7,2
4. Ford 79 350 –13,5 7,1
5. Volkswagen 75 512 –52,1 6,7
6. Peugeot 72 795 –4,6 6,5
7. Renault 65 611 –31,5 5,8
8. Toyota 63 529 –1,2 5,7
9. Kia 49 602 +4,3 4,4
10. Hyundai 47 012 –10,4 4,2
11. Škoda 46.828 –28,5 4,2
12. Fiat 44 496 –32,5 4,0
13. Citroën 43 893 –3,6 3,9
14. Nissan 36 234 –43,8 3,2
15. Audi 31 603 –60 2,8
16. Dacia 30 430 –14,6 2,7
17. Volvo 28 180 +3,1 2,5
18. Seat 22 054 –32,0 2,0

Predaj áut za deväť mesiacov 2018

Značka Predaj 1. – 9./2018 (ks) Medziročný rozdiel (%) Trhový podiel (%)
1. Volkswagen 1 385 157 +6,3 11,3
2. Renault 885 733 +3,1 7,2
3. Ford 777 919 –1,7 6,3
4. Peugeot 753 473 +8,4 6,1
5. Opel/Vauxhall 701 069 –6,5 5,7
6. Mercedes-Benz 650 886 –5,5 5,3
7. BMW 617 031 –1,8 5
8. Audi 610 493 –4,5 5,0
9. Fiat 580 081 –7,9 4,7
10. Škoda 562 529 +4,8 4,6
11. Toyota 561 338 +5,5 4,6
12. Citroën 470 845 +6,0 3,8
13. Hyundai 425 854 7,1 3,5
14. Nissan 411 278 –9,1 3,3
15. Dacia 405 619 +13,7 3,3
16. Kia 385 818 +5,7 3,1
17. Seat 363 220 +20,0 3,0

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #ACEA #predaj áut #WLTP
Články podľa značiek