Je to neuveriteľné, ale prieskum Euro NCAP medzi motoristami ukázal, že až 70 % z nich verí úplným bludom. Takmer tri štvrtiny opýtaných sa totiž domnievali, že už dnes je možné kúpiť auto, ktoré šoféruje samo. Organizácia preto upozorňuje, že nič také nie je možné a že za riadenie je stále v plnej miere zodpovedný vodič. Už len z legislatívnych dôvodov, ktoré nepovoľujú používanie vyšších úrovní autonómneho riadenia. Schopnosti či skôr obmedzenia súčasných asistenčných systémov demonštrovalo testom desiatich moderných áut vybavených elektronickou podporou.
Na paškál sa dostali Audi A6, BMW 5, DS 7 Crossback, Ford Focus, Hyundai Nexo, Mercedes-Benz C, Nissan Leaf, Tesla Model S, Toyota Corolla a Volvo V60. Euro NCAP zisťovalo najmä spoľahlivosť systému, ktorý poznáme pod názvom „asistent pre jazdu na diaľnici“. Ten kombinuje funkcie adaptívneho tempomatu, sledovania povolenej rýchlosti a udržiavania v jazdnom prúde, na základe vodorovných čiar. Procedúra obsahovala test reakcií systémov na pomalšie idúce vozidlo vpredu, na stojace vozidlo, ale aj situáciu, ak sa pred vozidlo zaradí z ľavého prúdu pomalšie idúce auto.
Najťažší bol však test, ktorý simuloval situáciu, keď sa vodič pred vami vyhne náhle stojacej prekážke a „autopilot“ ju zaregistruje v poslednej chvíli. Práve tieto momenty sa ukázali ako veľmi problémové. Ani jedno z desiatich vozidiel nedokázalo zareagovať správne a každé potrebovalo pohotový zásah vodiča. Skúšky pritom ukázali rozdielne reakcie jednotlivých systémov. Napríklad tempomaty v DS 7 Crossback a BMW pomáhali len minimálne a na vyhýbací manéver prakticky nereagovali. Tesla síce zareagovala, ale Euro NCAP varuje pred prílišným spoliehaním sa na systém, ktorý zákazníkov zavádza aj tým, že nesie názov Autopilot.
Tesla mala problém aj v tom, že pri malom zásahu vodiča, napríklad kvôli obídeniu výtlku na ceste, sa autonómne riadenie deaktivovalo a spustiť sa opäť dalo až po zastavení. To spôsobuje nejasnosti, pretože vodič nemusí jasne vnímať, v akom režime vozidlo práve pracuje. Ďalšie problémy sú spôsobené tým, že hoci výrobcovia tvrdia, že „autopiloty“ fungujú správne len na diaľniciach, činnosť týchto systémov nie je mimo nich nijako obmedzená. Asistenciu riadenia tak môžu vodiči využívať aj na cestách, ktoré na to nie sú vhodné, napríklad z dôvodu slabého značenia krajníc a stredového pásu. A olej do ohňa prilieva aj reklama, ktorá vytvára dojem, že vozidlá vedia riadiť samy.
Odkaz je teda jasný. Asistenčné systémy pomáhajú bezpečnosti, ak sa využívajú správne a v podmienkach, pre ktoré boli vyvinuté. „Autá, aj tie, ktoré disponujú pokročilými asistenčnými systémami, potrebujú pozorného vodiča za volantom, a to po celú dobu jazdy. Ich pasívne a aktívne bezpečnostné systémy totiž predstavujú len bezpečnostnú poistku,“ uviedol k výsledkom šéf organizácie Michiel van Ratingen. Problémom však je, že mnoho vodičov si svoju zodpovednosť neuvedomuje a tiež to, že zdieľaná zodpovednosť, keď sa vodič spolieha na „autopilota“ a „autopilot“ na vodiča, môže viesť k veľmi nebezpečným situáciám.