Fínska skupina, ktorá si hovorí Hydraulic Press Channel, si postavila kariéru na ničení vecí. Mohutnému hydraulickému lisu vystavuje rôzne objekty – od gumených medvedíkov cez bowlingové gule až po 1 500 listov papiera. Jej videá majú naozaj úspech. A aj keď ide v podstate o zábavku, občas sa jej podarí aj čosi užitočné. To je prípad najnovšieho videa, v ktorom porovnáva odolnosť oceľových a hliníkových, presnejšie zliatinových, diskov z Chevroletu Venture.
Samozrejme, každý z nich má svoje výhody a zástancov. Plechový disk je podstatne lacnejší, ale ťažší a menej efektný. Zliatinové disky vyrobené prevažne z hliníka, sú zas elegantnejšie, a najmä ľahšie, čo znižuje zotrvačné sily kolesa a zlepšuje jazdné vlastnosti. V priamom aj nepriamom smere, pretože znižujú hmotnosť neodpružených hmôt. Ale ako je to s ich odolnosťou? Ktorý vydrží väčšiu záťaž? Odpoveď na túto otázku dal opäť test lisom.
Víťaz je jasný. Kým zliatinový disk odolal tlaku približne 20 ton a v druhom teste až 23 ton, plechové koleso zvládlo len polovičný tlak desiatich ton. Zásadné rozdiely boli aj v spôsobe deformácie. Hliníkový disk pri kritickom tlaku praskol, kým ten oceľový sa zlisoval na nepoznanie. Čo z toho vyplýva pre motoristov? Zliatinové disky sú omnoho odolnejšie, ak však dostanú príliš veľkú „ranu“ roztrieštia sa, čo môže byť veľký problém pre bezpečnosť.
Jednoduché plechové koleso sa v takomto prípade len zdeformuje. Potvrdil to aj druhý lisovací test, kde boli kolesá umiestnené pod lisom horizontálne. Plechový disk teda dokáže teoreticky ako-tak udržať v kritickej situácii pneumatiku na ráfiku, kým pri zliatinovom vlastne prídete o celé koleso.