Polestar 1: Volvo zvládlo ‘karbónový‘ crashtest

Nové severské kupé Polestar 1 je vyrobené prevažne z kompozitných materiálov. Karbón však nie je oceľ. Volvo tak vstupovalo v oblasti bezpečnosti na tenký ľad. Nakoniec však všetko zvládlo.

07.11.2018 16:00
debata
Kupé Polestar 1 je pre Volvo expedíciou do... Foto: Polestar
Polestar 1 - 2018 crashtest Kupé Polestar 1 je pre Volvo expedíciou do neznáma. A to aj z pohľadu bezpečnosti, keďže oceľ a hliník nahradilo superľahkými uhlíkovými vláknami.

Úžasné supervýkonné kupé Polestar 1, ktoré je prvým autorsky vyvinutým produktom osamostatnenej divízie Volva, prešlo peklom crashtestu. A hoci to Švédi s bezpečnosťou vždy vedeli, teraz mali obavy. Dôvod? Na rozdiel od vozidiel Volvo je karoséria plug-in hybridného Polestaru vyrobená z uhlíkových kompozitov. Superľahký materiál sa síce podpísal na redukcii hmotnosti o úžasných 230 kg, zároveň bol však veľkou neznámou jeho vplyv na pasívnu bezpečnosť. Na rozdiel od ocele, ktorá sa vplyvom nárazu krúti a deformuje, má totiž kompozit z uhlíkových vlákien celkom iné vlastnosti – praská a láme sa. Je jednoducho krehký.

Prvý crashtest so stopercentným prekrytím pri... Foto: Polestar
Polestar 1 - 2018 crashtest Prvý crashtest so stopercentným prekrytím pri rýchlosti 56 km/h dopadol nad očakávanie. Deformačné zóny absorbovali nárazovú energiu a karbónové panely ostali takmer neporušené.
Volvo však v žiadnom prípade nemienilo podliezť svoje bezpečnostné štandardy, ktoré vyniesli švédsku automobilku na vrchol automobilového neba. A tak simulovalo a počítalo. Na krst ohňom prišiel čas až teraz. Polestar 1 s celkovým výkonom 447 kW, o ktoré sa stará preplňovaný 4-valec 2,0 Drive-E a trojica elektromotorov, podstúpil prvý nárazový test. Švédi ho poslali proti bariére rýchlosťou 56 km/h so 100-percentným prekrytím. Samozrejme, pri testoch Euro NCAP sú aj ďalšie druhy nárazov, ale Volvo tvrdí, že tento je kľúčový. Ak Polestar obstojí v tejto disciplíne, poradí si aj s inými.

A ako to dopadlo? „Z tohto crashtestu sme nadšení. Prvá nárazová skúška Polestaru bola pre nás expedíciou do neznáma. Bol to najdôležitejší moment vývoja, pretože sme si museli overiť, že všetky nápady a kalkulácie, ktoré sme pri stavbe využili, boli správne. A ony boli,“ uviedol na margo skúšok Thomas Ingenlath, šéf športovej divízie Volva a zároveň autor dizajnu Polestaru a nových Volv. Analýza ukázala, že väčšina nárazovej energie bola pohltená programovanými deformačnými štruktúrami a ďalšie pohltili karbónové panely tak, že ostali neporušené. Volvo bude teraz v nárazových testoch pokračovať. K dispozícii má celkovo 34 prototypov pre rôzne účely. Aj tie fatálne…

Polestar 1 - 2018
Polestar 1 - 2018
+15Polestar 1 - 2018

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #nárazový test #Volvo #crashtest #Polestar #Polestar 1
Články podľa značiek