ACEA: Pád predaja áut pokračuje. Ale Dacii a Stuttgartu sa darí

Turbulencie európskeho automobilového trhu po zavedení novej homologizácie WLTP sa prejavili aj v októbri. V medziročnom porovnaní sa predalo o 7,4 % menej áut. Tratil VW, Audi, Renault, Fiat aj Nissan. Naopak, darilo sa BMW, Mercedesu-Benz aj Dacii.

20.11.2018 12:00
debata
Po septembrovej blamáži, keď sa Volkswagen... Foto: Volkswagen
VW Touareg - 2018 Po septembrovej blamáži, keď sa Volkswagen ocitol na zahanbujúcej piatej priečke, sa mu v októbri podarilo vrátiť na vrchol rebríčka. Aj keď s medziročným poklesom 15,2 %.

Letná bublina enormného predaja áut, za ktorou stáli umelé registrácie vozidiel, homologizovaných podľa starej normy NEDC, vystavila už v septembri automobilovým výrobcom tvrdý účet. Najmä tým, ktorí nestihli schvaľovací proces v súlade s novou normou WLTP. Podľa dát Európskeho zväzu automobilových výrobcov ACEA sa predaj osobných áut v EÚ v septembri znížil o 23,4 %, na 1 123 184 kusov. Taký Vokswagen padol o 52, Nissan o 43, Renault o 31 a napríklad Škoda o 28 percent. To poriadne rozhádzalo rebríček najúspešnejších značiek, na čelo ktorého sa dostali značky Opel, BMW či Mercedes-Benz, ktoré by inak na podobné pozície pomýšľať nemohli.

Štvrtý Mercedes-Benz je najúspešnejšou... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz B - 2018 Štvrtý Mercedes-Benz je najúspešnejšou októbrovou prémiovou značkou. Dokonca si polepšil o 7,9 %. Dostal sa tak aj pred Renault, BMW alebo Opel.

Rovnako nemysliteľná bola až piata priečka Volkswagenu, inak neohrozenej európskej jednotky. A podobné to bolo aj v októbri, aj keď pád sa výrazne spomalil. Automobilkám sa totiž darí postupne vracať do ponuky modely, ktoré nestihli homologizovať do prvého septembra 2018. Kým teda v septembri predstavoval pokles spomínaných 23,4 %, minulý mesiac to bolo len mínus 7,4 %. Celkovo bolo v 27 monitorovaných krajinách prihlásených 1 118 859 nových áut. Štatistiku ovplyvnili už tradične najväčšie automobilové trhy. Prepadu sa nevyhlo Nemecko (-7,4 %), Francúzsko (- 1,5 %), Veľká Británia (-2,9 %) či Taliansko (-7,4 %) alebo Španielsko (-6,6 %).

Dacia akoby nepoznala jesennú krízu. V októbri... Foto: Dacia
Dacia Duster - 2017 Dacia akoby nepoznala jesennú krízu. V októbri si polepšila o 7,8 % a za celý rok až o 13,2 %.

Rebríček top značiek síce nie je stále „štandardný“ ale predsa len pripomína viac tradičné poradie. Aspoň tým, že na čelo sa opäť dostal Volkswagen, hoci s 15,2 % poklesom odbytu. Za ním nasledujú Peugeot, Ford a Mercedes-Benz, ako najúspešnejšia prémiová značka. Opel sa na septembrovom výslní dlho neudržal. Stačil mesiac a je až na siedmej priečke. Predbehli ho aj Renault a BMW. Kým niektorí strácali, napríklad spomínaný Renault s 23,4-percentným prepadom, Mercedes-Benz a BMW si dokázali polepšiť o 7,9, respektíve 12,4 %. Nárasty zaznamenala aj ôsma Toyota (+ 5,3 %). Prvú desiatku uzatvára Škoda, ktorá ostala na úrovni minulého roka, a Fiat (- 15,5 %).

V druhej desiatke je najväčším „fluktuantom“ Audi, pre ktoré sa v októbri rozhodlo až o 53 % menej zákazníkov. Seat si zas pohoršil o 14,5 % a Nissan až o 26,2 %. Naopak, darilo sa rumunskej Dacii s rastom 7,8 %, aj Kii, ktorá si polepšila o 4,5 %, podobne ako Citroën. Z hľadiska celoročných predajov sa však zatiaľ žiadne veľké drámy nedejú. To čo stratili automobilky na jeseň, si nadbehli v lete. Takže za prvých desať mesiacov putovalo k európskym zákazníkom spolu 13 424 360 nových áut, o 1,4 % viac ako rok predtým. Na vrchole je stále Volkswagen, nasledovaný Renaultom, Fordom, Peugeotom. Práve posledná značka si v prvej desiatke polepšila najviac – až o 7,7 %. V druhej desiatke kraľuje v disciplíne rastu opäť Dacia (+ 13,2 %).

Predaj áut v Európe (október 2018)

Poradie Značka Počet registrácií (ks.) 2016 vs. 2017 (%) Trhový podiel (%)
1. Volkswagen 114 340 –15,2 10,2
2. Peugeot 79 180 +1,9 7,1
3. Ford 78 003 –0,9 7,0
4. Mercedes-Benz 76 480 +7,9 6,8
5. Renault 6 981 –23,4 6,2
6. BMW 66 403 +12,4 5,9
7. Opel/Vauxhall 63 379 –7,4 5,7
8. Toyota 57 359 +5,3 5,1
9. Škoda 56 741 –0,8 5,1
10. Fiat 46 299 –15,5 4,1
11. Citroën 45 423 +3,7 4,1
12. Hyundai 40 863 –4,7 3,7
13. Kia 40 740 +4,5 3,6
14. Dacia 37 929 +7,8 3,4
15. Audi 31 274 –53,0 2,8
16. Seat 29 199 –14,5 2,6
17. Nissan 28 210 –26,2 2,5
Spolu 1 118 859 –7,4

Predaj áut v Európe (1. – 10. 2018)

Poradie Značka Počet registrácií (ks.) 2016 vs. 2017 (%) Trhový podiel (%)
1. Volkswagen 1 498 260 +4,2 11,2
2. Renault 954 815 +0,6 7,1
3. Ford 855 916 –1,5 6,4
4. Peugeot 832 360 +7,7 6,2
5. Opel/Vauxhall 763 679 –6,8 5,7
6. Mercedes-Benz 727 366 –4,2 5,4
7. BMW 683 362 –0,5 5,1
8. Audi 641 470 –9,1 4,8
9. Fiat 626 208 –8,5 4,7
10. Škoda 618 773 +4,2 4,6
11. Toyota 617 729 +5,3 4,6
12. Citroën 516 226 +5,8 3,8
13. Hyundai 466 618 +6,0 3,5
14. Dacia 443 481 +13,2 3,3
15. Nissan 439 288 –10,5 3,3
16. Kia 426 558 +5,6 3,2
17. Seat 392 191 +16,5 2,9
Spolu 13 424 360 +1,4

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #ACEA #predaj áut
Články podľa značiek