JATO: Najpredávanejšie áutá Európy? Na čelo sa vrátil Golf

V septembri vládol na automobilovom trhu Európy doslova chaos. Nedostupnosť niektorých modelov, ktoré nestihli novú homologizáciu, rozhádzala rebríček najúspešnejších na nepoznanie. O prekvapenia nebola núdza ani v októbri. Chcete dôkaz? Fiat Panda v prvej desiatke!

28.11.2018 12:00
debata (6)
Na začiatku októbra bolo v Európe dostupných... Foto: WardsAuto
Predaj áut Na začiatku októbra bolo v Európe dostupných len 43 % z dovtedy bežne predávaných modelov. To sa podpísalo na poklese predaja mnohých áut.

Už štatistiky predaja áut podľa Európskeho zväzu automobilových výrobcov ACEA naznačili, že turbulencie európskeho automobilového trhu pokračovali aj v októbri. Dôvodom bola nová homologizácia podľa normy WLTP, platná pre všetky nové autá od 1. septembra. Zatiaľ čo umelé registrácie vozidiel, ktoré proces nestihli a od tohto dátumu by nemohli byť dodané zákazníkom ako nové, trh neuveriteľne nafúkli, v septembri a októbri bublina spľasla. Potvrdzujú to aj októbrové štatistiky organizácie JATO Dynamics.

VW Golf síce v medziročnom porovnaní padol v... Foto: Volkswagen
VW Golf BlueMotion VW Golf síce v medziročnom porovnaní padol v októbri o výrazných 26 %, ale aj 32 345 predaných kusov mu stačilo na to, aby sa po septembrovom zaváhaní vrátil späť na prvú priečku.

Podľa nej sa v 27 sledovaných krajinách predalo v októbri 1,12 milióna nových vozidiel, čo znamená sedempercentný pokles v porovnaní s októbrom 2017 a zároveň najhorší výsledok od roku 2014. „Aj v októbri sme v súvislosti s postupnou homologizáciou podľa WLTP očakávali pokles. Je ale varovné vidieť, ako kľúčoví hráči na trhu stále nestíhajú termíny,“ povedal analytik JATO Dynamics Felipe Munoz. Podľa neho nebolo na začiatku októbra dostupných asi 43 % z dovtedy bežne predávaných modelov.

Fiat Panda sa prepracovala do prvej desiatky. A... Foto: Fiat
Fiat Panda - 2016 Fiat Panda sa prepracovala do prvej desiatky. A vlastne pre to nemusela ani nič urobiť. Miesto jej uvoľnili tradiční silní hráči ako Opel Corsa, Škoda Fabia.

Takýto obrovský sklz sa, samozrejme, prejavil nielen na rebríčku najúspešnejších značiek, ale aj v poradí modelov. Nejde síce o septembrový extrém, keď na čele zažiaril staručký Opel Corsa, ale i tak je tu viacero anomálií. V každom prípade sa na post európskej jednotky vrátil VW Golf. I keď s 26 % prepadom v porovnaní s októbrom 2017. No aj 32 345 kusov bolo nad sily konkurencie. To, čo však strácal Volkswagen na Golfe, dobehol „explóziou“ Pola. Jeho predaje vzrástli o 60 %, čím sa dostal na tretie miesto, za stabilne druhý Renault Clio.

Nissan Qashqai, donedávna najpredávanejšie SUV... Foto: Nissan
Nissan Qashqai - 2017 Nissan Qashqai, donedávna najpredávanejšie SUV v Európe, padol v októbrových registráciách až o 35 %. Dôvodom je pravdepodobne výpadok verzií s pohonom oboch náprav.

Polepšil si aj Ford Fiesta, ale najmä a piata Toyota Yaris, ktorej registrácie stúpili o 82 %. Škoda Octavia sa vyšplhala na šiestu priečku, aj keď jej odbyt klesol o 6 %. Stále ale menej ako pri Peugeote 208. Populárny mestský hatchback totiž zaznamenal medziročne až 17-percentnú stratu. Desiatku uzatvára Citroën C3 a asi najväčšie prekvapenie – Fiat Panda, ktorý by ste asi medzi najúspešnejšími modelmi v Európe nečakali. Panda sa predávala lepšie ako tradične silní hráči – Ford Focus, Opel Corsa alebo Nissan Qashqai.

Práve posledný zo spomínaných modelov zaznamenal jeden z najväčších pádov, až 35 %. Kvôli norme WLTP totiž vypadli z ponuky verzie s pohonom oboch náprav. Pri SUV to rozhodne prekáža. A veľký pokles sa v októbri spájal aj VW Tiguan (-25 %) či Renaultom Captur (- 27 %). Postupne sa však modelová ponuka áut v Európe konsoliduje, spolu s tým, ako pribúdajú novohomologizované verzie a do výroby nabiehajú modely s modernizovanými motormi, splňujúcimi emisnú normu Euro 6d.

Najpredávanejšie autá v Európe (október 2018)

Značka Počet registrácií (ks.) Medziročný rozdiel (%)
1. VW Golf 32 345 –26
2. Renault Clio 23 937 +2
3. VW Polo 20 987 +60
4. Ford Fiesta 20 811 +2
5. Toyota Yaris 18 951 +82
6. Škoda Octavia 18 043 –6
7. Peugeot 208 17 962 –17
8. Peugeot 3008 17 317 +12
9. Citroën C3 17 086 0
10. Fiat Panda 16 088 –3
11. Opel/Vauxhall Corsa 15 988 +9
12. Dacia Sandero 15 437 +13
13. Mercedes-Benz A 15 429 +32
14. VW Tiguan 15 079 –21
15. Ford Focus 14 775 –10
16. Peugeot 2008 14 576 +5
17. Peugeot 308 13 111 +9
18. Škoda Fabia 12 854 –8
19. Fiat 500 12 852 –5
20. Renault Captur 12 462 –27
21. Mercedes-Benz C 12 055 +1
22. Opel Astra 11 789 –14
23. VW T-Roc 11 758
24. Nissan Qashqai 11 703 –35
25. Dacia Duster 11 335 –2

© Autorské práva vyhradené

6 debata chyba
Viac na túto tému: #JATO Dynamics #predaj áut
Články podľa značiek