Tradičná anketa najlepších motorov magazínu Wards Auto má už 25 rokov. Najmä v tých posledných nemá núdzu o pestrosť. Dôvodom je tlak na emisie. Klasickým spaľovacím agregátom tak robia čoraz viac spoločnosť alternatívne pohony. No nechýba ani americká klasika s obrími benzínovými osemvalcami. Nie inak to bolo tentoraz. V desiatke ocenených agregátov nájdeme takmer všetky typy motorov, 4-valce, 6-valce, hybridy, elektromotory a dokonca aj jednu vodíkovú sústavu. A nezabudlo sa ani na naftu, hoci tá je v súčasnosti pod ostrou paľbou kritiky.
„Nikdy som si nemyslel, že sa dožijem dňa, keď sa medzi najlepšími motormi objaví v jednom roku nielen auto s palivovými článkami či batériový elektromobil, ale tiež dva veľkoobjemové 8-valce a sofistikovaný 4-valec s variabilným kompresným pomerom," povedal k výsledkom Drew Winter, šéf Wards Auto zodpovedajúci za obsah. Podľa neho je pestrosť výsledkom tlaku na konštruktérov. Na jednej strane sa musia prispôsobiť vládam žiadajúcim nízke emisie a na druhej zákazníkom, ktorí odmietajú akékoľvek kompromisy. „Verím, že tohtoročný rebríček dokazuje ich schopnosť vyhovieť obom stranám.
Už vlani sa objavili v TOP 10 tri elektrifikované modely, no aktuálnou zvláštnosťou je prítomnosť troch amerických pikapov. Hodnotenie 34 kandidátov prebiehalo v priebehu októbra a novembra.
Preplňovaný radový 6-valec 3,0 DOHC – BMW X5
Radové 6-valce z Mníchova sa v ankete objavili už 28-krát. Najnovšia generácia B58 s novým chladením či kovaným kľukovým hriadeľom uchvátila porotcov kultivovanosťou chodu a chuťou po vysokých otáčkach. Výkon 250 kW a krútiaci moment 450 Nm sa pritom v BMW X5 zdá subjektívne vyšší, než je v skutočnosti. Mníchovské SUV s ním šprintuje na stovku za 5,5 sekundy.
Vidlicový 8-valec 6,2 OHV – Chevrolet Silverado
Tento benzínový motor s objemom 6,2 litra nemá asi veľa spoločného s ekológiou. V službách klasického amerického pikapu Chevrolet Silverado je však absolútne presvedčivý. Má výkon 313 kW a krútiaci moment ohromných 623 Nm, takže aj napriek atmosférickému plneniu s ním nemá Silverado najmenšie problémy. Navyše je vďaka systému vypínania valcov relatívne úsporný. Elektronicky vyhodnocuje situáciu až 80-krát za minútu a podľa toho určí, koľko a ktoré valce možno „vypnúť“.
Vidlicový 8-valec 5,0 DOHC – Ford Mustang GT
Americkému kultovému kupé nesvedčí podľa Wards Auto nič viac ako veľký atmosférický 8-valec. A ten pre Mustang modelového roku 2018 je jednoducho perfektný. Z piatich litrov dáva 331 kW a 529 Nm krútiaceho momentu, pričom vie vraj prekvapiť nízkou spotrebou. Wards Auto ocenilo evolúciu tohto agregátu, ktorá ho doviedla do vrcholnej formy.
Preplňovaný naftový 6-valec 3,0 DOHC – Ford F-150
Najpredávanejšie auto v USA, pikap Ford F-150, stavia na rozdiel od konkurenčného Chevroletu Silverado na preplňované 6-valce EcoBoost. No najviac sa porotcom páčila dieselová verzia 3,0 Power Stroke. A to má len 186 kW. Mnohé však doháňa vysokým krútiacim momentom 597 Nm, ktorý stojí za veľkou ťažnou silou. Takže za volantom prekonáva očakávania, zvládne príves s hmotnosťou viac ako 5 000 kg. K jazdným vlastnostiam prispieva motor aj nižšou hmotnosťou. A spotreba? Tá je len deväť litrov nafty na 100 km, najmenej zo všetkých amerických pikapov.Štvorvalec 2,0 DOHC + elektromotor – Honda Accord Hybrid
Hybridná sústava Accordu bez prevodovky, ktorá využíva 4-valec 2,0 DOHC, pracujúci v Atkinsonovom cykle, najmä ako generátor elektrickej energie, a pre samotný pohon uprednostňuje elektromotor, má blízko k elektromobilom s predĺženým dojazdom alebo plug-in hybridom. No nie je ani jedným z nich. Nemá totiž väčšiu zásobu akumulátorov. Originalitu ocenilo aj Wards Auto. Výkon 158 kW stačí k akcelerácii na stovku za 6,7 sekundy, a to pri vzorovo nízkej spotrebe paliva. Len 5,8 litra na 100 km.
Elektromotor + palivové články – Hyundai Nexo
Hyundai Nexo je jedným z mála sériových áut poháňaných palivovými článkami. Súťažiť bude s Toyotou Mirai a Hondou Clarity Fuel Cell. A že sa vodíkové Nexo podarilo, dokazuje prítomnosť na zozname. Nexo zrýchľuje s elektromotorom s výkonom 120 kW a krútiacim momentom 395 Nm na stovku za 9,5 sekundy. V takej Kalifornii ho už nie je až taký veľký problém natankovať. Veď napríklad Los Angeles a San Francisco sú už spojené „vodíkovou“ diaľnicou.
Elektromotor + batérie – Hyundai Kona EV
Hyundai sa dostal do desiatky najlepších aj druhým modelom. Batériový elektromobil Hyundai Kona EV má elektromotor s výkonom 150 kW a krútiaci moment 395 Nm. Na stovku to zvláda za 7,6 sekundy. Batérie s kapacitou 64 kWh pritom umožňujú opustiť mestskú premávku. Na jedno nabitie si elektrická Kona trúfa prejsť viac ako 400 km. Navyše má vzorovo nízku spotrebu elektrickej energie. Len 17 kWh na 100 km.
Preplňovaný 4-valec 2,0 DOHC s variabilnou kompresiou – Infiniti QX50
Infiniti prispelo do zoznamu ocenených svojím revolučným preplňovaným 4-valcom 2,0 VC-T, jediným motorom na svete, ktorý dokáže vďaka špeciálnej konštrukcii kľukového systému meniť kompresný pomer v rozsahu od 14 : 1 po 8 : 1. V nízkych otáčkach mu to podľa Wards Auto prináša ohromný záťah a tiež presvedčivo nízku spotrebu paliva. Má výkon 200 kW a krútiaci moment 380 Nm.
Štvorvalec 2,0 DOHC (Atkinsonov cyklus) + elektromotor – Lexus UX 250h
Lexus UX 250h je vybavený nielen úspornou hybridnou sústavou s dvojlitrovým 4-valcom pracujúcim v Atkinsonovom cykle a elektromotorom prepojeným s planétovou prevodovkou, ale aj druhým elektromotorom na zadnej náprave. Pre prémiové SUV to znamená pohon oboch náprav. Systém ponúka 130 kW, čo stačí na slušnú dynamiku v kombinácii so vzorovo nízkou spotrebou paliva.
Vidlicový 6-valec 3,6 DOHC – Ram 1500
Tretí pikap v zozname je od dvoch predošlých iný. Nepoháňa ho 8-valec ani naftový motor. Vystačí si s benzínovým 6-valcom bez turbodúchadla a relatívne malým objemom 3,6 litra. Zato disponuje mild-hybridnou sústavou eTorque s vlastným 48 V elektrickým okruhom a reverzibilným alternátorom. Vďaka tomu dokáže rekuperovať elektrickú energiu a v prípade potreby zvýšiť krátkodobo výkon. K automatickej prevodovke posiela 227 kW a 367 Nm krútiaceho momentu. Výsledkom je slušný záťah a prijateľná spotreba paliva.