Wards Auto: Toto sú najlepšie motory na rok 2019

Magazín Wards Auto vybral desať najlepších motorov. Paleta je enormne pestrá. Medaily má vodík, diesel aj obrovský benzínový 8-valec. Ilustruje to rôzny prístup konštruktérov k snahe o zníženie emisií a zároveň snahu vyhovieť požiadavkám zákazníkov.

19.12.2018 06:00
debata (3)
Po prvýkrát v 25-ročnej histórii tejto ankety... Foto: NAIAS
RAM 1500 Po prvýkrát v 25-ročnej histórii tejto ankety sa do finále dostali motory troch veľkých amerických pikapov.

Tradičná anketa najlepších motorov magazínu Wards Auto má už 25 rokov. Najmä v tých posledných nemá núdzu o pestrosť. Dôvodom je tlak na emisie. Klasickým spaľovacím agregátom tak robia čoraz viac spoločnosť alternatívne pohony. No nechýba ani americká klasika s obrími benzínovými osemvalcami. Nie inak to bolo tentoraz. V desiatke ocenených agregátov nájdeme takmer všetky typy motorov, 4-valce, 6-valce, hybridy, elektromotory a dokonca aj jednu vodíkovú sústavu. A nezabudlo sa ani na naftu, hoci tá je v súčasnosti pod ostrou paľbou kritiky.

„Nikdy som si nemyslel, že sa dožijem dňa, keď sa medzi najlepšími motormi objaví v jednom roku nielen auto s palivovými článkami či batériový elektromobil, ale tiež dva veľkoobjemové 8-valce a sofistikovaný 4-valec s variabilným kompresným pomerom," povedal k výsledkom Drew Winter, šéf Wards Auto zodpovedajúci za obsah. Podľa neho je pestrosť výsledkom tlaku na konštruktérov. Na jednej strane sa musia prispôsobiť vládam žiadajúcim nízke emisie a na druhej zákazníkom, ktorí odmietajú akékoľvek kompromisy. „Verím, že tohtoročný rebríček dokazuje ich schopnosť vyhovieť obom stranám.

Už vlani sa objavili v TOP 10 tri elektrifikované modely, no aktuálnou zvláštnosťou je prítomnosť troch amerických pikapov. Hodnotenie 34 kandidátov prebiehalo v priebehu októbra a novembra.

Preplňovaný radový 6-valec 3,0 DOHC – BMW X5

Radové 6-valce z Mníchova sa v ankete objavili už 28-krát. Najnovšia generácia B58 s novým chladením či kovaným kľukovým hriadeľom uchvátila porotcov kultivovanosťou chodu a chuťou po vysokých otáčkach. Výkon 250 kW a krútiaci moment 450 Nm sa pritom v BMW X5 zdá subjektívne vyšší, než je v skutočnosti. Mníchovské SUV s ním šprintuje na stovku za 5,5 sekundy.

BMW X5 Foto: BMW
BMW X5 - 2018 BMW X5
BMW X9 - motor Foto: BMW
BMW X9 - motor BMW X9 - motor

Vidlicový 8-valec 6,2 OHV – Chevrolet Silverado

Tento benzínový motor s objemom 6,2 litra nemá asi veľa spoločného s ekológiou. V službách klasického amerického pikapu Chevrolet Silverado je však absolútne presvedčivý. Má výkon 313 kW a krútiaci moment ohromných 623 Nm, takže aj napriek atmosférickému plneniu s ním nemá Silverado najmenšie problémy. Navyše je vďaka systému vypínania valcov relatívne úsporný. Elektronicky vyhodnocuje situáciu až 80-krát za minútu a podľa toho určí, koľko a ktoré valce možno „vypnúť“.

Chevrolet Silverado Foto: Chevrolet
Chevrolet Silverado Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado - motor Foto: Chevrolet
Chevrolet Silverado - motor Chevrolet Silverado - motor

Vidlicový 8-valec 5,0 DOHC – Ford Mustang GT

Americkému kultovému kupé nesvedčí podľa Wards Auto nič viac ako veľký atmosférický 8-valec. A ten pre Mustang modelového roku 2018 je jednoducho perfektný. Z piatich litrov dáva 331 kW a 529 Nm krútiaceho momentu, pričom vie vraj prekvapiť nízkou spotrebou. Wards Auto ocenilo evolúciu tohto agregátu, ktorá ho doviedla do vrcholnej formy.

Ford Mustang Bullitt Foto: Ford
Ford Mustang Bullitt - 2018 Ford Mustang Bullitt
Ford Mustang - motor Foto: Ford
Ford Mustang - motor Ford Mustang - motor

Preplňovaný naftový 6-valec 3,0 DOHC – Ford F-150

Najpredávanejšie auto v USA, pikap Ford F-150, stavia na rozdiel od konkurenčného Chevroletu Silverado na preplňované 6-valce EcoBoost. No najviac sa porotcom páčila dieselová verzia 3,0 Power Stroke. A to má len 186 kW. Mnohé však doháňa vysokým krútiacim momentom 597 Nm, ktorý stojí za veľkou ťažnou silou. Takže za volantom prekonáva očakávania, zvládne príves s hmotnosťou viac ako 5 000 kg. K jazdným vlastnostiam prispieva motor aj nižšou hmotnosťou. A spotreba? Tá je len deväť litrov nafty na 100 km, najmenej zo všetkých amerických pikapov.
Ford F-150 Foto: Ford
Ford F-150 - 2017 Ford F-150
Ford F-150 - motor Foto: Ford
Ford F-150 - motor Ford F-150 - motor

Štvorvalec 2,0 DOHC + elektromotor – Honda Accord Hybrid

Hybridná sústava Accordu bez prevodovky, ktorá využíva 4-valec 2,0 DOHC, pracujúci v Atkinsonovom cykle, najmä ako generátor elektrickej energie, a pre samotný pohon uprednostňuje elektromotor, má blízko k elektromobilom s predĺženým dojazdom alebo plug-in hybridom. No nie je ani jedným z nich. Nemá totiž väčšiu zásobu akumulátorov. Originalitu ocenilo aj Wards Auto. Výkon 158 kW stačí k akcelerácii na stovku za 6,7 sekundy, a to pri vzorovo nízkej spotrebe paliva. Len 5,8 litra na 100 km.

Honda Accord Foto: Honda
Honda Accord Honda Accord
Honda Accord - motor Foto: Honda
Honda Accord - motor Honda Accord - motor

Elektromotor + palivové články – Hyundai Nexo

Hyundai Nexo je jedným z mála sériových áut poháňaných palivovými článkami. Súťažiť bude s Toyotou Mirai a Hondou Clarity Fuel Cell. A že sa vodíkové Nexo podarilo, dokazuje prítomnosť na zozname. Nexo zrýchľuje s elektromotorom s výkonom 120 kW a krútiacim momentom 395 Nm na stovku za 9,5 sekundy. V takej Kalifornii ho už nie je až taký veľký problém natankovať. Veď napríklad Los Angeles a San Francisco sú už spojené „vodíkovou“ diaľnicou.

Hyundai Nexo Foto: Hyundai
Hyundai Nexo - 2018 Hyundai Nexo
Hyundai Nexo - motor Foto: Hyundai
Hyundai Nexo - motor Hyundai Nexo - motor

Elektromotor + batérie – Hyundai Kona EV

Hyundai sa dostal do desiatky najlepších aj druhým modelom. Batériový elektromobil Hyundai Kona EV má elektromotor s výkonom 150 kW a krútiaci moment 395 Nm. Na stovku to zvláda za 7,6 sekundy. Batérie s kapacitou 64 kWh pritom umožňujú opustiť mestskú premávku. Na jedno nabitie si elektrická Kona trúfa prejsť viac ako 400 km. Navyše má vzorovo nízku spotrebu elektrickej energie. Len 17 kWh na 100 km.

Hyundai Kona Electric Foto: Hyundai
Hyundai Kona Electric - 2018 Hyundai Kona Electric
Hyundai Kona EV - motor Foto: Hyundai
Hyundai Kona EV - motor Hyundai Kona EV - motor

Preplňovaný 4-valec 2,0 DOHC s variabilnou kompresiou – Infiniti QX50

Infiniti prispelo do zoznamu ocenených svojím revolučným preplňovaným 4-valcom 2,0 VC-T, jediným motorom na svete, ktorý dokáže vďaka špeciálnej konštrukcii kľukového systému meniť kompresný pomer v rozsahu od 14 : 1 po 8 : 1. V nízkych otáčkach mu to podľa Wards Auto prináša ohromný záťah a tiež presvedčivo nízku spotrebu paliva. Má výkon 200 kW a krútiaci moment 380 Nm.

Infiniti QX50 Foto: Infiniti
Infiniti QX50 - 2018 Infiniti QX50
Infiniti QX50 Foto: Infiniti
Infinit QX50 Infiniti QX50

Štvorvalec 2,0 DOHC (Atkinsonov cyklus) + elektromotor – Lexus UX 250h

Lexus UX 250h je vybavený nielen úspornou hybridnou sústavou s dvojlitrovým 4-valcom pracujúcim v Atkinsonovom cykle a elektromotorom prepojeným s planétovou prevodovkou, ale aj druhým elektromotorom na zadnej náprave. Pre prémiové SUV to znamená pohon oboch náprav. Systém ponúka 130 kW, čo stačí na slušnú dynamiku v kombinácii so vzorovo nízkou spotrebou paliva.

Lexus UX Foto: Lexus
Lexus UX - 2018 Lexus UX
Lexus UX - motor Foto: Lexus
Lexus NX - motor Lexus UX - motor

Vidlicový 6-valec 3,6 DOHC – Ram 1500

Tretí pikap v zozname je od dvoch predošlých iný. Nepoháňa ho 8-valec ani naftový motor. Vystačí si s benzínovým 6-valcom bez turbodúchadla a relatívne malým objemom 3,6 litra. Zato disponuje mild-hybridnou sústavou eTorque s vlastným 48 V elektrickým okruhom a reverzibilným alternátorom. Vďaka tomu dokáže rekuperovať elektrickú energiu a v prípade potreby zvýšiť krátkodobo výkon. K automatickej prevodovke posiela 227 kW a 367 Nm krútiaceho momentu. Výsledkom je slušný záťah a prijateľná spotreba paliva.

RAM 1500 Foto: RAM
RAM 1500 RAM 1500
RAM 1500 - motor Foto: RAM
RAM 1500 - motor RAM 1500 - motor

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #motory #Wards Auto
Články podľa značiek