Európsky systém Rapex (Rapid Alert System for Non-Food Products), teda Systém výstrahy pre výrobky nepotravinárskeho charakteru, zhromažďuje aj dáta o zvolávacích akciách automobiliek. Vďaka tomu vieme, koľko takýchto akcií sa vlani uskutočnilo. Teda ktorí výrobcovia museli hasiť problémy, vzniknuté buď už v procese vývoja vozidiel, alebo z dôvodu nedostatočnej kvality produkcie. „Požiarov“ nebolo málo. Vlani presne 288. V medziročnom porovnaní dokonca o 28 viac. Dotklo sa to celkovo 239 rôznych modelov vozidiel, o päť menej ako predvlani.
Rebríček Rapexu si však nesmieme mýliť s rebríčkom počtu zvolaných vozidiel. Tento hovorí len o počte prešľapov jednotlivých automobiliek, teda koľko problémov museli vlani riešiť. A je jedno, či išlo o niekoľko sto, či o tisíce áut. Ak by sme to brali kvantitatívne, bude totiž jednoznačne „kraľovať“ tejto negatívnej štatistike Volkswagen, ktorý pokračoval vo zvolávačkách vozidiel dotknutých aférou Dieselgate. Ako to teda dopadlo? Na čele štatistiky sa umiestnil Mercedes-Benz s 36 zvolávačkami, podobne ako rok predtým. Uskutočnil ich o osem viac ako predvlani.
Najviac ich mala trieda E s deviatimi akciami. Problémom bol napríklad káblový zväzok elektromotora stierača, ktorý si „zavadzal“ s pákovým mechanizmom, alebo zlé ukotvenie stĺpika riadenia, ktoré mohlo vyústiť do samovoľnej aktivácie airbagu. Na druhom mieste skončil Volkswagen s 23 zvolávačkami. Najviac museli chodiť do servisu Golfy s piatimi akciami, ale napríklad aj kupé Scirocco s troma akciami. Takže aj model, ktorý vydržal na linkách desať rokov, nemusí byť dokonalý. Potvrdzuje to aj BMW X5 prvej generácie z roku 2001, ktoré muselo vlani navštíviť vlani servis z dôvodu problému odhaleného po neuveriteľných 17 rokoch.
Tretiu priečku obsadil Peugeot, ktorý hlásil 23 zvolávačiek. Viac ako desať mali ešte automobilky Opel (20), Citroen (17), Toyota (14), Mitsubishi (14) a Ford (13). Najviac áut malo problémy s motorom (142). Hneď za ním nasledujú airbagy a ich súčasti, ktoré sa týkali 73 modelov áut. Rovnakému počtu hrozil požiar. Chyby podvozka boli hlásené pri 40 autách, pričom 12 z nich malo problém s riadením. Zaujímavé je aj porovnanie s rokom 2017. Medzi skokanov roka patrí Mitsubishi, ktoré sa „prepracovalo“ z pôvodne 17. priečky do prvej desiatky, podobne ako Opel z miesta číslo 15. na štvrté. Z ôsmeho na druhé miesto poskočil Volkswagen a o desať priečok si pohoršil aj Hyundai.
Nie každý výrobca si však plní ohlasovaciu povinnosť, hoci mu to vyplýva zo zákona pri poruchách ktoré ohrozujú bezpečnosť posádky alebo iných účastníkov cestnej premávky. Mnohí sa snažia riešiť situáciu v rámci povinných servisných prehliadok, keď o dodatočnom odstránení problému nemá poňatia ani sám majiteľ. Všetko sa tak odohrá v tichosti. V nevýhode sú navyše výrobcovia s obrovským modelovým portfóliom, a v situácii, keď ich vozidlá obsahujú zložité alebo úplne nové technológie. To všetko predstavuje potenciálne riziká.
Takže pozícia Mercedesu-Benz, Volkswagenu či francúzskych automobiliek na čele tabuľky môže vypovedať skôr o čestnosti, s ktorou sa k problému postavia. Inak by štatistika navodzovala dojem, že napríklad Alfa Romeo alebo Fiat vyrábajú kvalitnejšie autá ako Mercedes-Benz či Porsche. Takže na štatistiky Rapexu sa musíme pozerať s veľkou rezervou. Objektívnejšie je, ak porovnávame porovnateľné. Napríklad prémiovú nemeckú trojku, ktorá má podobnú skladbu modelov, a napriek tomu vidieť, že Mercedes-Benz má viac výrobných problémov ako BMW a Audi.
Rebríček značiek podľa počtu zvolávacích akcií
Poradie | Značka | Počet zvolávacích akcií (2018) | Počet modelov | Počet zvolávacích akcií (2017) | Poradie (2017) |
---|---|---|---|---|---|
1. | Mercedes-Benz | 36 | 17 | 28 | 1. |
2. | Volkswagen | 25 | 18 | 9 | 8. |
3. | Peugeot | 23 | 18 | 21 | 3. |
4. | Opel | 20 | 11 | 6 | 15. |
5. | Citroen | 17 | 13 | 21 | 2. |
6. | Toyota | 14 | 6 | 5 | 17. |
7. | Mitsubishi | 14 | 6 | 5 | 17. |
8. | Ford | 13 | 13 | 9 | 9. |
9. | Renault | 9 | 5 | 19 | 4. |
10. | BMW | 8 | 10 | 13 | 6. |
11. | Seat | 8 | 8 | 4 | 20. |
12. | Nissan | 7 | 5 | 8 | 11. |
13. | Lexus | 6 | 8 | 2 | 25. |
14. | Honda | 6 | 6 | 2 | 23. |
15. | Jeep | 6 | 3 | 6 | 16. |
16. – 17. | Audi | 5 | 6 | 6 | 14. |
16. – 17. | Hyundai | 5 | 6 | 2 | 26. |
18. | Mazda | 5 | 5 | 5 | 17. |
19. – 20. | Chrysler | 4 | 5 | 3 | 22. |
19. – 20. | Jaguar | 4 | 5 | 8. | 12. |
21. – 24. | Dacia | 4 | 4 | 5 | 17. |
21. – 24. | Land Rover | 4 | 4 | 9 | 10. |
21. – 24. | Suzuki | 4 | 4 | 1. | 27. |
21. – 24. | Kia | 4 | 4 | 0 | – |
25. – 26. | Fiat | 4 | 3 | 10 | 7. |
25. – 26. | Dodge | 4 | 3 | 7 | 13. |
27. | Ferrari | 3 | 7 | 0 | – |
28. | Aston Martin | 3 | 6 | 3 | 22. |
29. | Škoda | 3 | 5 | 3 | 21. |
30. – 31. | Porsche | 3 | 3 | 4 | 20. |
30. – 31. | Subaru | 3 | 3 | 2 | 24. |
32. | Maserati | 2 | 3 | 5 | 18. |
33. | Alfa Romeo | 2 | 3 | 2 | 26. |
34. – 35. | Lancia | 2 | 2 | 5 | 18. |
34. – 35. | Cadillac | 2 | 2 | 0 | – |
36. – 37. | Mini | 2 | 1 | 1 | 27. |
36. – 37. | Volvo | 2 | 1 | 4 | 19. |
38. | Infiniti | 1 | 2 | 2 | 26. |
39. | Lotus | 1 | 1 | 0 | – |