Nemecko, niekdajšia naftová veľmoc, sa odvracia od dieselových motorov. Od prvého januára platia v ďalších nemeckých mestách zákazy vjazdu starších „naftiakov“ do centier a ich zoznam sa rozšíri od februára a neskôr v lete. Stojí za tým najmä bezhlavý boj nemeckej organizácie DHU (Deutsche Umwelthilfe), ktorá vyhráva jeden súdny spor za druhým, čoho výsledkom je rast antidieslových zón. Zuby si brúsi aj na naftové autá plniace emisnú normu Euro 6. Je pochopiteľné, že v Nemecku klesajú predaje naftových áut rapídnym tempom. Paradoxne, organizácia, ktorá je sčasti financovaná nemeckou vládou, bojuje tak trochu aj proti nej.
Nemecké ministerstvo dopravy totiž koncom roka zverejnilo dokument, ktorý dáva rámec zámeru riešiť situáciu so staršími naftovými autami ich prestavbou na novšiu emisnú normu. Veď v Nemecku jazdí približne 15 miliónov dieslov, ale len 2,7 milióna z nich plní limity Euro 6, takže sa ich reštrikcie zatiaľ netýkajú. Počet áut, ktoré by nemecká vláda mohla vziať na milosť, by sa konverziou podstatne zvýšil. Má to však háčik. Montáž systému selektívnej katalytickej redukcie je drahý. Náklady na jedno vozidlo by sa mohli vyšplhať až na 3 000 a v niektorých prípadoch až na 8 000 eur, pričom nie je jasné, kto to zaplatí. Výrobcovia áut majú rôzny postoj.
Dané riešenie napríklad zásadne odmieta BMW. Vláda totiž požaduje, aby túto finančnú záťaž niesli samotní výrobcovia. Mníchovská automobilka by k danému kroku pristúpila len v prípade štátnych dotácií na konverziu. O čosi menej striktní sú Daimler a BMW, no len v prípade, ak by vláda zaplatila viac ako polovicu sumy. Kritici však poukazujú aj na fakt, že takáto úprava áut prináša nielen čistejšie emisie, ale aj nevýhody. Sám šéf vývoja Volkswagenu, Frank Welsch, potvrdil, že všetky doteraz známe úpravy vedú k znevýhodneniu zákazníkov – zvýšeniu spotreby, prípadne k zníženiu výkonu.
Rovnaký názor má aj spoločnosť Continental, ktorá má pripravený pre staršie diesle „emisný paket“. Tá tvrdí, že spotreba sa zvýši, tým aj produkcia CO2, výkon pôjde dolu a navyše, že takéto riešenie nebude k dispozícii pre všetky typy starších dieslov. Podľa nej nie je totiž možné vyvinúť univerzálny systém. Pre každý model bude treba individuálne riešenie a tiež individuálne schvaľovanie, ktoré môže zabrať niekoľko mesiacov. Zákazy vjazdu sú však realitou už dnes a tie ďalšie za rohom. Automobilová organizácia VDA navyše varuje, že prestavbou vozidiel na vyššiu emisnú normu prídu zákazníci o záruky.
Preto nie sú úpravám naklonené ani samotné spotrebiteľské organizácie. Kritizujú, že od zákazníkov, ktorí za svoje autá riadne zaplatili, bude Nemecko požadovať časť úhrady za transformáciu a pritom sa budú musieť vzdať garancií a akceptovať horšie dynamické parametre vozidla. V podstate to znamená, že vládou navrhnuté riešenie vlastne nik nechce – automobilky, zákazníci ani samotná organizácia DUH, ktorá vedie ťaženie proti dieslom. Ich úprava je teda v nedohľadne. Najskôr skončí celý proces tou najmenej ekologickou cestou. Automobilky budú tlačiť zákazníkov ku kúpe nových benzínových modelov a tie staré vyvezú alebo zošrotujú.