TÜV: Toto je 10 ‘hororových jazdeniek‘. Nekupovať!

Ktoré autá sú najmenej spoľahlivé? Tak na to nám dáva odpoveď najnovší rebríček nemeckej spoločnosti TÜV. Týchto desať uzatvára jej pravidelný TÜV Report. Niektoré sú známe „firmy“, ale prítomnosť iných vás iste prekvapí.

18.01.2019 06:00
debata (69)
Sieť nemeckých staníc technickej kontroly... Foto: TUV Sud
TUV Report 2012 ilustracni 10 800 600 Sieť nemeckých staníc technickej kontroly vykonala vlani viac ako 8,8 milióna povinných prehliadok. To dáva jej dátam silnú váhu.

Spoločnosť TÜV prevádzkuje rozsiahlu sieť nemeckých staníc technickej kontroly. Každoročne vydáva takzvaný TÜV Report, čo je rebríček modelov áut zoradených podľa podielu závažných porúch odhalených počas povinných prehliadok. Vlani skontrolovala firma takmer 8,8 milióna vozidiel, čo je dosť na to, aby bola štatistika dôveryhodná. I keď nerozdeľuje vozidlá podľa počtu najazdených kilometrov a nezohľadňuje ani to, či ide o firemné, alebo súkromné autá.

Nedávno sme z rozsiahleho zoznamu vyselektovali najspoľahlivejšie SUV a teraz sa pozrieme na presne opačný koniec tabuliek. Nachádzajú sa tu autá, ktoré majú enormne vysoký podiel kusov, ktoré neprešli kontrolou nemeckej STK z dôvodu závažných porúch. Tentoraz bez rozlíšenia kategórie. Prítomnosť niektorých vás iste prekvapí. Nemusí totiž ísť o lowcost, ako v prípade Dacie Logan, ktorá je podľa vlaňajších dát tým úplne najporuchovejším autom, a akosi sa nepredpokladá, že by mala žiariť kvalitou.

Najväčším hriešnikom štatistiky TÜV Report sa... Foto: Dacia
Dacia Logan Najväčším hriešnikom štatistiky TÜV Report sa stal vlani lacný rumunský sedan Dacia Logan. Nechýba na chvoste žiadnej zo sledovaných vekových kategórií. Na druhej strane, opravy tohto auta sú lacné.

Logan sa ocitol na absolútnom chvoste vo všetkých piatich vekových kategóriách. Teda od 2– až 3-ročných áut až po tie najstaršie, ktoré zišli z liniek pred viac ako desiatimi rokmi. Je však pravdou, že ceny práce a náhradných dielcov sú pri tejto značke veľmi priaznivé, takže napríklad výmena komponentov podvozka, ktoré sa rýchlo opotrebovávajú, či opravenie korodujúcich miest karosérie vás nemusia zruinovať. Ak však neradi jazdíte do servisu, Logan nebude pre vás tým pravým. Najmä nie jazdený.

Podobne je na tom lacné Daewoo Matiz, ktoré sa časom transformovalo na Chevrolet Spark. Mestský kórejský model sa prepadol na dno v štyroch vekových kategóriách. Menej porozumenia však budete mať k ďalším dvom autám, ktoré sa rozhodne nikdy nesnažili podkladať zákazníkom cenou. Ide o Renault Mégane druhej generácie a Renault Kangoo prvej generácie. Navyše francúzska automobilka pridala do tretice aj aktuálny Renault Clio, ktorý sa ocitol na šiestej priečke nášho rebríčka a na dne medzi najmladšími autami s vekom do troch rokov. Bol len o málo lepší ako Peugeot 206 na piatom mieste.

Strašiakom z pohľadu problémov je aj Fiat Punto, vyrábaný prakticky bez zmien od roku 2005. Ak si myslíte, že výrobca na ňom vychytal muchy, tak sa mýlite. Punto sa totiž tiež prepadlo na dno štatistiky medzi najmladšími autami. Podobne ako spomínané Clio. Asi najväčšiu hanbu si však urobil Nissan Qashqai, ktorý je deviatym najmenej spoľahlivým modelom. Hovoríme pritom o jeho prvej generácii. Tá patrila k najpredávanejším SUV planéty a vôbec k najpredávanejším modelom sveta. Zradila ho pravdepodobne francúzska technika pod kapotou.

A desiatku najhorších uzatvára Qsahqaiov konkurent, lenže podstatne mladší. Na Slovensku vyrábaná Kia Sportage má totiž problémy ešte skôr, ako splatíte lízing. Samozrejme, známych problémových „firiem“ je podstatne viac. Ak by sme sa pozreli do starších TÜV Reportov, našli by sme tu medzi najväčšími hriešnikmi aj VW Sharan, Ford Galaxy, Citroën C5, Kiu Sorento, Renault Laguna, Alfu Romeo 147 či Chrysler PT Cruiser. Tieto autá sa objavujú na chvoste spoľahlivosti s takou pravidelnosťou, že i keď máte výhrady k objektivite nemeckých štatistík, náhoda to iste nebude.

1. Dacia Logan

Dacia Logan Foto: Dacia
Dacia Logan/Sandero - 2017 Dacia Logan
Veková kategória Percento porúch Najazdené kilometre
2– až 3-ročné 14,6 % porúch 53 000 km
4– až 5-ročné 21,8 % porúch 83 000 km
6– až 7-ročné 30,9 % porúch 99 000 km
8– až 9-ročné 34,1 % porúch 120 000 km
10– až 11-ročné 40,6 % porúch 130 000 km

Problémy – korózia karosérie, korózia výfuku, ramená náprav, praskajúce tlmiče a pružiny, riadenie

2. Daewoo Matiz/Chevrolet Spark

Chevrolet Spark Foto: Chevrolet
Chevrolet Spark Chevrolet Spark
Veková kategória Percento porúch Najazdené kilometre
4– až 5-ročné 21,8 % porúch 48 000 km
6– až 7-ročné 25,0 % porúch 67 000 km
8– až -ročné 37,1 % porúch 74 000 km
10– až 11-ročné 38,0 % porúch 81 000 km

Problémy – riadenie, opotrebovanie bŕzd, korózia výfuku a brzdových rozvodov, stierače, alternátor, EGR ventil

3. Renault Mégane II

Renault Megane II Foto: Renault
Renault Megane II Renault Megane II
Veková kategória Percento porúch Najazdené kilometre
10– až 11-ročné 38,3 % porúch 139 000 km

Problémy – elektronika, zámok riadenia, nespoľahlivá karta nahrádzajúca kľúč, turbodúchadlá naftových verzií, štartéry, palivové čerpadlá, alternátory, držiaky výfuku, kĺby a čapy náprav

4. Renault Kangoo

Renault Kangoo Foto: Renault
Renault Kangoo Renault Kangoo
Veková kategória Percento porúch Najazdené kilometre
6– až 7-ročné 29,8 % porúch 90 000 km
8– až 9-ročné 37,1 % porúch 116 000 km

Problémy – polosi, riadenie, životnosť tlmičov a pružín, korózia podvozkových komponentov, opotrebenie bŕzd

5. Peugeot 206/206+

Peugeot 206 Plus Foto: Renault
Peugeot 206 Plus Peugeot 206 Plus
Veková kategória Percento porúch Najazdené kilometre
4– až 5-ročné 21,8 % porúch 53 000 km
6– až 7-ročné 28,7 % porúch 71 000 km

Problémy – centrálne zamykanie, zatekanie do interiéru, korózia karosérie, problémové benzínové aj naftové motory

6. Renault Clio

Renault Clio Foto: Renault
Renault Clio Renault Clio
Veková kategória Percento porúch Najazdené kilometre
2– až 3-ročné 13,0 % porúch 36 000 km

Problémy – elektronika, brzdy, zavesenie kolies, problémové motory

7. Fiat Punto

Fiat Punto Foto: Fiat Punto
Fiat Punto - 25 rokov Fiat Punto
Veková kategória Percento porúch Najazdené kilometre
2– až 3-ročné 12,1 % porúch 33 000 km

*Problémy – tlmiče, pružiny, brzdy, svetlá

8. Ford Ka

Ford Ka Foto: Ford
Ford Ka+ - 2016 Ford Ka
Veková kategória Percento porúch Najazdené kilometre
2– až 3-ročné 11,7 % porúch 31 000 km
10– až 11-ročné 37,7 % porúch 89 000 km

Problémy – korózia prahov, podlahy, dverí a veka nádrže, praskajúce pružiny, netesnosť brzdového systému

9. Nissan Qashqai

Nissan Qashqai Foto: Nissan
Nissan-Qashqai Nissan Qashqai
Veková kategória Percento porúch Najazdené kilometre
10– až 11-ročné 35,8 % porúch 126 000

Problémy – korózia karosérie, brzdová sústava, netesnosť motorov a prevodoviek, životnosť pružín a tlmičov

10. Kia Sportage

Kia Sportage Foto: Kia
Kia Sportage Kia Sportage
Veková kategória Percento porúch Najazdené kilometre
2– až 3-ročné 11,7 % porúch 42 000 km

Problémy – svetlá, opotrebenie bŕzd, slabá parkovacia brzda

© Autorské práva vyhradené

69 debata chyba
Viac na túto tému: #TÜV #TÜV Report #spoľahlivosť áut
Články podľa značiek