Za bezpečnosť si opäť priplatíme. Autonómne brzdy budú povinné

Od roku 2022 budú musieť byť všetky nové autá v Európskej únii povinne vybavené systémom autonómneho brzdenia do rýchlosti 60 km/h. Na cenách áut sa to nutne prejaví.

18.02.2019 16:00
debata (7)
Autonómne brzdy registrujúce nielen autá, ale... Foto: Volvo
Volvo - City Safety Autonómne brzdy registrujúce nielen autá, ale aj chodcov, budú musieť byť povinnou súčasťou všetkých áut v Európe od roku 2022. Pre tie novohomologizované však ešte o dva roky skôr.

Systém autonómnych bŕzd AEBS nie je ničím novým. Množstvo áut ich má už dnes v sériovej výbave, podobne ako ABS, stabilizačný systém ESC či airbagy. Dôvodom rýchleho rozširovania tejto technológie, ktorá vyvolá automatické brzdenie v prípade rizika zrážky s iným vozidlom alebo chodcom, je skutočnosť, že bez nej nie je možné získať 5-hviezdičkové hodnotenie v crashtestoch Euro NCAP. Povinná však nie je, a tak systém chýba najmä v autách nižších cenových tried. To sa má však zmeniť.

Štyridsať krajín vrátane Japonska aj krajín EÚ totiž podporilo návrh OSN, aby sa stal systém núdzového brzdenia pre osobné a ľahké úžitkové vozidlá povinný. Fungovať má minimálne do rýchlosti 60 km/h. Informovala o tom Európska hospodárska komisia. Táto regulácia sa bude týkať všetkých krajín, ktoré ju prijmú na júnovom zasadaní OSN. Európska únia chce byť v zavádzaní rýchla. Od roku 2020 majú byť automatickými brzdami vybavené všetky novohomologizované autá a od roku 2022 úplne všetky nové autá, ktoré sa dostanú na európsky trh.

Európska komisia argumentuje, že novým prvkom povinnej bezpečnostnej výbavy chce chrániť ľudské životy najmä v mestských aglomeráciách. Podľa jej štatistík bolo v roku 2016 na území EÚ zaregistrovaných 9 500 smrteľných dopravných nehôd, z čoho 40 % pripadalo na chodcov. Podmienkou teda bude, aby systém detekoval nielen autá, ale práve najzraniteľnejších účastníkov cestnej premávky. Samozrejme, nová úprava si vyžiada zvýšenie cien áut, ktoré systémom zatiaľ nie sú vybavené. Kým pri vozidlách vyšších tried sa táto technológia ľahko „ukryje“ do ceny vozidla, pre lowcostový segment to môže byť problém. Napríklad pre populárnu Daciu.

V USA je situácia odlišná. Kým v EÚ je nový prvok bezpečnosti nariadený legislatívne, za Atlantikom sa už v roku 2016 dohodlo 20 kľúčových výrobcov, reprezentujúcich 99 % amerického trhu, s tamojšou organizáciou NHTSA, že systém zavedú dobrovoľne od 1. septembra 2022. Len pre zaujímavosť spomeňme, že nároky na bezpečnosť áut sú v rôznych regiónoch sveta zásadne odlišné. V takej Indii, ktorá je v súčasnosti najľudnatejšou krajinou sveta, bude zavedený v roku 2022 ešte len stabilizačný systém ESP, ktorý je napríklad v Európe samozrejmosťou už od roku 2014.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 7 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #autonómne brzdy
Články podľa značiek