Nemecký ADAC sa opäť pozrel na emisie nových vozidiel. Najnovší Ecotest je o to zaujímavejší, že vlani prišli na trh autá spĺňajúce najvyššiu emisnú normu Euro 6D-Temp. A k tomu museli automobilky zohľadniť prísnejšiu metodiku merania spotreby a emisií WLTP. Ako sa im teda darilo? Ecotestom prešlo celkom 100 nových vozidiel s rôznym pohonom – od elektrického cez hybridný až po čisto benzínový alebo naftový. A to s rôznymi emisnými normami, keďže tá najprísnejšia začne platiť až od 1. septembra tohto roku. Veľa výrobcov áut sa však poponáhľalo a normy splnilo v predstihu. Takže najnovší Ecotest dáva aj odpoveď na to, či sú tieto autá naozaj čistejšie ako tie staršie.
Nízka spotreba nestačí
A tiež na to, či sú diesle naozaj na odpis. Metodika merania čistoty áut v Ecoteste je pritom oveľa prísnejšia, ako sú zákonné požiadavky homologizácie podľa WLTP. Meria sa v laboratóriu aj v reálnych podmienkach, teda na ceste, a nízka spotreba paliva (CO2) ešte nie je zárukou dobrého výsledku. Do hodnotenia vstupuje tiež produkcia škodlivých emisí oxidov dusíka (NOx), produkcia uhľovodíkov a pevných častíc. Hodnotí sa teda globálny dosah na životné prostredie. Nezabudlo sa ani na elektromobily. Komisári ADAC-u používajú totiž pri výpočet nemecký energetický mix s hodnotou CO2 579 g/kWh. To umožňuje porovnať konvenčné pohony s hybridmi, plug-in hybridmi a čistými elektromobilmi.
Každé vozidlo môže získať maximálne 100 bodov – 50 za znečisťujúce splodiny a 50 za spotrebu, teda CO2. Podľa počtu bodov dostane daný model aj hviezdičkové hodnotenie. Päť je najviac a jedna najmenej. Asi neprekvapí, že na vrchole rebríčka sa ocitli elektromobily. Ale nie všetky. Vôbec najčistejším autom sa stal VW e-Golf pred VW e-Up! a BMW i3s. Medzi siedmimi autami s 5-hviezdičkovým hodnotením však nájdeme aj jedno s spaľovacím motorom. Je ním Fiat Panda 0,9 Twinair, ktorá však namiesto benzínu spaľuje zemný plyn (CNG). Dokonca je čistejšia ako elektrický Nissan Leaf. Alterantívne palivá tak dávajú zmysel.
Diesle môžu byť extrémne čisté
Hybridom sa darilo tiež, aj keď ani jeden nestačil na päť hviezdičiek. Medzi nimi kraľuje Toyota Yaris Hybrid. Má príkladne čisté emisie a tiež nízku spotrebu. Japonský model predbehol o bod dokonca aj vodíkový Hyundai Nexo, ktorý je raritou Ecotestu, plynový Opel Astra CNG a tiež elektrickú Teslu S. Áno, tento elektromobil síce neprodukuje emisie, ale má veľkú spotrebu elektrickej energie. Takže na viac nestačil. To platí aj o novom luxusnom Jaguari I-Pace. Najúspešnejším benzínovým autom sa stal VW up! GT, ktorý už používa časticový filter a tak spĺňa s predstihom Euro 6D-Temp. Najčistejším dieslom je zas Kia Ceed 1,6 CRDi.
Väčšina áut s dvoma hviezdičkami je už v súlade s najprísnejšou emisnou normou, čo naznačuje, že trend je správny. Neznamená to však, že tieto vozidlá sú automaticky čistejšie. Väzy im môže totiž zlomiť vysoká spotreba. Taký Opel Grandland X 2,0 Diesel skončil až s 3-hviezdičkovým hodnotením. Mal síce príkladne čisté zloženie emisií, ale z nádrže si „potiahol“ viac paliva, ako sa patrí. Predbehli ho preto aj autá s nižšou normou Euro 6b (Renault Clio TCE 90) či normou Euro 6c (Suzuki Swift 1,2 DualJet Allgrip). Platí to aj pre niektoré hybridy. Takže napríklad Audi Q7 e-tron Quattro nestačilo na viac ako dve hviezdičky a BMW i8 Roadster len na tri.
Rozhodne sa však ukázalo, že nové dieselové autá s normu Euro 6d-TEMP môžu byť mimoriadne čisté a že antidieselová kampaň nedáva z pohľadu ochrany životného prostredia žiadnu logiku. Samozrejme, aj tu sú výnimky. ADAC poukazuje na prípad Hyundaiu Santa Fe 2,2 CRDi s najnovšou emisnou normou 6d-Temp, ktorý pri vysokom zaťažení akoby zabudol na čistotu emisií a len s odretými ušami dokázal splniť limit pre zisk dvoch hviezdičiek. Ďalší dôkaz, že veľké, ťažké a výkonné autá nemôžu byť príliš čisté. ADAC preto odporúča, aby záujemcovia napríklad o SUV VW Touareg 3,0 TDI alebo BMW X4 30i zvážili, či sa radšej nerozhodnú pre menšie auto.
5 hviezdičiek – min. 90 bodov
Model | Pohon/norma | NOx/častice (b.) | CO2 (b.) | Celkovo (b.) |
---|---|---|---|---|
VW e-Golf | Elektro | 50 | 50 | 100 |
VW e-up! | Elektro | 50 | 49 | 99 |
BMW i3s (94 Ah) | Elektro | 50 | 48 | 98 |
Smart fortwo coupé EQ | Elektro | 50 | 48 | 98 |
Hyundai Kona Elektro (64 kWh) | Elektro | 50 | 46 | 96 |
Fiat Panda 0.9 8V Twinair Natural Power | CNG, 6b | 49 | 42 | 91 |
Nissan Leaf (40 kWh) | Elektro | 50 | 41 | 91 |
4 Hviezdičky – min. 70 bodov
Model | Pohon/norma | NOx/častice (b.) | CO2 (b.) | Celkovo (b.) |
---|---|---|---|---|
Toyota Yaris 1.5 Hybrid | Hybrid, 6b | 50 | 39 | 89 |
Hyundai Nexo | Vodík | 50 | 38 | 88 |
Opel Astra 1.4 CNG | CNG, 6b | 45 | 42 | 87 |
Tesla Model X 100 D | Elektro | 50 | 37 | 87 |
VW Caddy 1.4 TGI BlueMotion | CNG, 6b | 50 | 36 | 86 |
VW up! GTI | Benzín, 6d-TEMP | 50 | 32 | 82 |
Lexus CT 200h Automatik | Hybrid, 6b | 47 | 34 | 81 |
Jaguar I-Pace EV400 S AWD | Elektro | 50 | 30 | 80 |
Kia Ceed 1.6 CRDi | Diesel, 6d-TEMP | 50 | 30 | 80 |
Škoda Fabia 1.0 TSI | Benzín, 6d-TEMP | 50 | 30 | 80 |
Nissan e-NV200 Evalia (40 kWh) 7-miest | Elektro | 50 | 29 | 79 |
Mercedes C 220d 9G-Tronic | Diesel, 6d-TEMP | 50 | 28 | 78 |
Mercedes C 220d T-Modell 9G-Tronic | Diesel, 6d-TEMP | 50 | 26 | 76 |
Mini One | Benzín, 6d-TEMP | 50 | 26 | 76 |
Opel Astra 1.6 Diesel S&S | Diesel, 6d-TEMP | 50 | 26 | 76 |
Suzuki Swift 1.2 Dualjet Allgrip | Benzín, 6c | 45 | 31 | 76 |
BMW 218d Active Tourer Steptronic | Diesel, 6d-TEMP | 50 | 24 | 74 |
Peugeot 508 2.0 BlueHDi 160 EAT8 | Diesel, 6d-TEMP | 50 | 24 | 74 |
Renault Clio TCe 90 | Benzín, 6b | 43 | 31 | 74 |
Volvo V60 D3 | Diesel, 6d-TEMP | 50 | 24 | 74 |
BMW X1 sDrive18d Steptronic | Diesel, 6d-TEMP | 50 | 21 | 71 |
BMW X2 xDrive20d Steptronic | Diesel, 6d-TEMP | 48 | 23 | 71 |
Hyundai i20 1.0 T-GDI | Benzín, 6d-TEMP | 46 | 25 | 71 |
Mercedes A 200 7G-DCT | Benzín, 6d-TEMP | 48 | 23 | 71 |
Peugeot 308 SW 2.0 BlueHDi 180 EAT8 | Diesel, 6d-TEMP | 50 | 21 | 71 |
VW T-Roc 1.5 TSI ACT | Benzín, 6c | 48 | 23 | 71 |
Kia Ceed 1.4 T-GDI | Benzín, 6d-TEMP | 46 | 24 | 70 |
Seat Arona 1.0 EcoTSI | Benzín, 6b | 41 | 29 | 70 |
Škoda Octavia Combi 1.5 TSI ACT DSG | Benzín, 6c | 44 | 26 | 70 |
VW Golf Sportsvan 1.5 TSI ACT DSG | Benzín, 6c | 42 | 28 | 70 |
3 hviezdičky – min. 50 bodov
Model | Pohon/norma | NOx/častice (b.) | CO2 (b.) | Celkovo (b.) |
---|---|---|---|---|
BMW 230i Coupé Steptronic | Benzín, 6c | 49 | 20 | 69 |
Kia Optima Sportswagon 1.6 CRDi DCT | Diesel, 6d-TEMP | 47 | 22 | 69 |
Seat Ibiza 1.0 EcoTSI | Benzín, 6b | 38 | 31 | 69 |
Audi A3 Sportback 1.5 TFSI cod S tronic | Benzín, 6c | 43 | 25 | 68 |
BMW 520d Touring Steptronic | Diesel, 6d-TEMP | 50 | 18 | 68 |
Ford Fiesta 1.5 TDCi Start/Stopp | Diesel, 6b | 32 | 36 | 68 |
Mazda 6 Kombi Skyactiv-D 184 | Diesel, 6d-TEMP | 41 | 27 | 68 |
Mercedes C 200 9G-Tronic | Benzín, 6d-TEMP | 47 | 21 | 68 |
Mercedes S 400d 9G-Tronic | Diesel, 6c | 49 | 19 | 68 |
Peugeot 508 1.6 PureTech 180 EAT8 | Benzín, 6d-TEMP | 48 | 20 | 68 |
BMW i8 Roadster | Hybrid, 6d-TEMP | 44 | 22 | 66 |
Ford Focus 1.5 EcoBoost | Benzín, 6d-TEMP | 47 | 19 | 66 |
Mini Clubman Cooper Steptronic | Benzín, 6d-TEMP | 50 | 16 | 66 |
Opel Combo Life 1.2 DI Turbo Start/Stop | Benzín, 6d-TEMP | 49 | 17 | 66 |
Suzuki Swift Sport 1.4 Boosterjet | Benzín, 6d-TEMP | 40 | 26 | 66 |
Citroën Berlingo PureTech 110 Stop&Start | Benzín, 6d-TEMP | 49 | 16 | 65 |
Mazda MX-5 Skyactiv-G 184 | Benzín, 6d-TEMP | 39 | 26 | 65 |
Volvo V90 D3 Automatik | Diesel, 6d-TEMP | 49 | 16 | 65 |
Ford Ka+ Active 1.2 | Benzín, 6d-TEMP | 43 | 21 | 64 |
Seat Leon ST 1.8 TSI Start&Stop DSG | Benzín, 6b | 45 | 19 | 64 |
Ford EcoSport 1.5 EcoBlue Allrad | Diesel, 6d-TEMP | 42 | 20 | 62 |
Opel Grandland X 2.0 Diesel Automatik | Diesel, 6d-TEMP | 50 | 11 | 61 |
BMW 630d Gran Turismo Steptronic | Diesel, 6c | 42 | 18 | 60 |
BMW X3 xDrive20d Steptronic | Diesel, 6c | 46 | 14 | 60 |
Honda Jazz 1.5 i-VTEC | Benzín, 6b | 32 | 28 | 60 |
Hyundai Kona 1.0 T-GDI | Benzín, 6b | 39 | 21 | 60 |
Mercedes CLS 400d 4Matic 9G-Tronic | Diesel, 6d-TEMP | 48 | 12 | 60 |
Infiniti Q30 1.6t DCT | Benzín, 6d-TEMP | 49 | 10 | 59 |
Suzuki Jimny 1.5 Allgrip | Benzín, 6d-TEMP | 47 | 10 | 57 |
Mercedes GLC 220d 4Matic 9G-Tronic | Diesel, 6b | 35 | 21 | 56 |
Volvo V60 D4 Geartronic | Diesel, 6d-TEMP | 38 | 18 | 56 |
BMW 218i Active Tourer Steptronic | Benzín, 6d-TEMP | 42 | 13 | 55 |
Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI DCT | Benzín, 6b | 33 | 22 | 55 |
Volvo XC40 T3 | Benzín, 6d-TEMP | 40 | 15 | 55 |
VW T-Roc 2.0 TDI 4Motion DSG | Diesel, 6b | 35 | 20 | 55 |
Dacia Duster SCe 115 2WD | Benzín, 6c | 44 | 10 | 54 |
Kia Sportage 2.0 CRDi 185 AWD Automatik | Diesel, 6d-TEMP | 44 | 9 | 53 |
Mazda CX-5 Skyactiv-G 165 | Benzín, 6d-TEMP | 34 | 19 | 53 |
Fiat 500 0.9 8V TwinAir Turbo Start&Stopp | Benzín, 6b | 25 | 27 | 52 |
BMW X3 xDrive20i Steptronic | Benzín, 6d-TEMP | 49 | 2 | 51 |
DS 7 Crossback BlueHDi 180 Automatik | Diesel, 6d-TEMP | 37 | 14 | 51 |
Honda Civic 1.6 i-DTEC | Diesel, 6d-TEMP | 19 | 32 | 51 |
Hyundai i30 Kombi 1.6 CRDi | Diesel, 6b | 25 | 26 | 51 |
VW T6 Multivan 2.0 TDI BMT DSG | Diesel, 6b | 50 | 0 | 50 |
2 hviezdičky – min. 30 bodov
Model | Pohon/norma | NOx/častice (b.) | CO2 (b.) | Celkovo (b.) |
---|---|---|---|---|
Subaru Impreza 2.0i Lineartronic | Benzín, 6c | 32 | 17 | 49 |
Land Rover Discovery Td6 Automatik | Diesel, 6b | 48 | 0 | 48 |
Volvo XC60 D5 AWD Geartronic | Diesel, 6d-TEMP | 37 | 9 | 46 |
Mazda CX-5 Skyactiv-G 194 AWD | Benzín, 6c | 35 | 8 | 43 |
Subaru XV 2.0i Lineartronic | Benzín, 6c | 32 | 11 | 43 |
Audi Q7 e-tron quattro tiptronic | Hybrid, 6b | 34 | 8 | 42 |
BMW X4 xDrive30i Steptronic | Benzín, 6d-TEMP | 42 | 0 | 42 |
Subaru Outback 2.5i Lineartronic | Benzín, 6d-TEMP | 32 | 10 | 42 |
Volvo V90 D4 AWD Automatik | Diesel, 6d-TEMP | 31 | 11 | 42 |
Hyundai Tucson 1.6 T-GDI | Benzín, 6d-TEMP | 33 | 8 | 41 |
Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 T 2WD | Benzín, 6b | 21 | 20 | 41 |
Audi A8 50 TDI quattro tiptronic | Diesel, 6c | 33 | 7 | 40 |
Porsche Panamera Sport Turismo 4S PDK | Benzín, 6b | 40 | 0 | 40 |
Volvo XC40 D4 AWD Geartronic | Diesel, 6d-TEMP | 28 | 12 | 40 |
Volvo XC40 T5 AWD Geartronic | Benzín, 6d-TEMP | 34 | 6 | 40 |
Volvo XC60 T5 Geartronic | Benzín, 6b | 34 | 5 | 39 |
Dacia Sandero Stepway TCe 90 Start&Stop | Benzín, 6c | 18 | 20 | 38 |
Renault Espace TCe 225 EDC | Benzín, 6b | 26 | 12 | 38 |
VW Golf 1.6 TDI BMT | Diesel, 6b | 7 | 31 | 38 |
Mazda 2 Skyactiv-G 90 | Benzín, 6d-TEMp | 5 | 32 | 37 |
Fiat Panda 1.2 8V LPG | LPG, 6b | 0 | 35 | 35 |
VW Touareg 3.0 V6 TDI 4Motion Tiptronic | Diesel, 6d-TEMP | 35 | 0 | 35 |
Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi 4WD | Diesel, 6d-TEMP | 24 | 10 | 34 |
1 hviezdička – menej ako 30 bodov
Model | Pohon/norma | NOx/častice (b.) | CO2 (b.) | Celkovo (b.) |
---|---|---|---|---|
Chevrolet Camaro Coupé 6.2 V8 Automatik | Benzín, 6 | 27 | 0 | 27 |
Jeep Compass 1.4 Multiair 140 | Benzín, 6b | 9 | 13 | 22 |
Fiat 500X 1.4 MultiAir Start&Stopp 4×2 DCT | Benzín, 6b | 4 | 13 | 17 |
Kia Sorento 2.2 CRDi AWD Automatik | Diesel, 6b | 0 | 0 | 0 |
SsangYong Rexton 2.2 Diesel 4WD Automatik | Diesel, 6b | 0 | 0 | 0 |