ADAC: Aké 'špinavé' je vaše auto? Pozrite si megatest emisií!

Nemecký ADAC zverejnil svoj najnovší Ecotest. Najčistejšími autami sú elektromobily. Nový diesel však na tom môže byť lepšie ako benzínový hybrid. A auto s najnovšou emisnou normou Euro 6d-Temp zas „špinavšie“ ako vozidlo s motorom Euro 6b. Je nafta naozaj na odpis?

22.02.2019 06:00
debata (12)
Na Ecoteste ADAC-u sa vlani zúčastnilo 100... Foto: ADAC
ADAC - Ecotest Na Ecoteste ADAC-u sa vlani zúčastnilo 100 nových vozidiel. Meralo sa na ceste aj v laboratóriu. Kritériá na autá sú prísnejšie ako zákonné požiadavky kladené na výrobcov.

Nemecký ADAC sa opäť pozrel na emisie nových vozidiel. Najnovší Ecotest je o to zaujímavejší, že vlani prišli na trh autá spĺňajúce najvyššiu emisnú normu Euro 6D-Temp. A k tomu museli automobilky zohľadniť prísnejšiu metodiku merania spotreby a emisií WLTP. Ako sa im teda darilo? Ecotestom prešlo celkom 100 nových vozidiel s rôznym pohonom – od elektrického cez hybridný až po čisto benzínový alebo naftový. A to s rôznymi emisnými normami, keďže tá najprísnejšia začne platiť až od 1. septembra tohto roku. Veľa výrobcov áut sa však poponáhľalo a normy splnilo v predstihu. Takže najnovší Ecotest dáva aj odpoveď na to, či sú tieto autá naozaj čistejšie ako tie staršie.

Nízka spotreba nestačí

A tiež na to, či sú diesle naozaj na odpis. Metodika merania čistoty áut v Ecoteste je pritom oveľa prísnejšia, ako sú zákonné požiadavky homologizácie podľa WLTP. Meria sa v laboratóriu aj v reálnych podmienkach, teda na ceste, a nízka spotreba paliva (CO2) ešte nie je zárukou dobrého výsledku. Do hodnotenia vstupuje tiež produkcia škodlivých emisí oxidov dusíka (NOx), produkcia uhľovodíkov a pevných častíc. Hodnotí sa teda globálny dosah na životné prostredie. Nezabudlo sa ani na elektromobily. Komisári ADAC-u používajú totiž pri výpočet nemecký energetický mix s hodnotou CO2 579 g/kWh. To umožňuje porovnať konvenčné pohony s hybridmi, plug-in hybridmi a čistými elektromobilmi.

Najčistejším autom sa stal elektrický VW e-Golf... Foto: Volkswagen
VW e-Golf - 2016 Najčistejším autom sa stal elektrický VW e-Golf pred elektrickým VW e-Up a bMW i3!

Každé vozidlo môže získať maximálne 100 bodov – 50 za znečisťujúce splodiny a 50 za spotrebu, teda CO2. Podľa počtu bodov dostane daný model aj hviezdičkové hodnotenie. Päť je najviac a jedna najmenej. Asi neprekvapí, že na vrchole rebríčka sa ocitli elektromobily. Ale nie všetky. Vôbec najčistejším autom sa stal VW e-Golf pred VW e-Up! a BMW i3s. Medzi siedmimi autami s 5-hviezdičkovým hodnotením však nájdeme aj jedno s spaľovacím motorom. Je ním Fiat Panda 0,9 Twinair, ktorá však namiesto benzínu spaľuje zemný plyn (CNG). Dokonca je čistejšia ako elektrický Nissan Leaf. Alterantívne palivá tak dávajú zmysel.

Diesle môžu byť extrémne čisté

Hybridom sa darilo tiež, aj keď ani jeden nestačil na päť hviezdičiek. Medzi nimi kraľuje Toyota Yaris Hybrid. Má príkladne čisté emisie a tiež nízku spotrebu. Japonský model predbehol o bod dokonca aj vodíkový Hyundai Nexo, ktorý je raritou Ecotestu, plynový Opel Astra CNG a tiež elektrickú Teslu S. Áno, tento elektromobil síce neprodukuje emisie, ale má veľkú spotrebu elektrickej energie. Takže na viac nestačil. To platí aj o novom luxusnom Jaguari I-Pace. Najúspešnejším benzínovým autom sa stal VW up! GT, ktorý už používa časticový filter a tak spĺňa s predstihom Euro 6D-Temp. Najčistejším dieslom je zas Kia Ceed 1,6 CRDi.

Medzi 5-hviezdičkové autá zavítal aj raritný... Foto: Fiat
Fiat Panda - 2016 Medzi 5-hviezdičkové autá zavítal aj raritný Fiat Panda CNG, jediné auto so spaľovacím motorom. Tankuje však zemný plyn.

Väčšina áut s dvoma hviezdičkami je už v súlade s najprísnejšou emisnou normou, čo naznačuje, že trend je správny. Neznamená to však, že tieto vozidlá sú automaticky čistejšie. Väzy im môže totiž zlomiť vysoká spotreba. Taký Opel Grandland X 2,0 Diesel skončil až s 3-hviezdičkovým hodnotením. Mal síce príkladne čisté zloženie emisií, ale z nádrže si „potiahol“ viac paliva, ako sa patrí. Predbehli ho preto aj autá s nižšou normou Euro 6b (Renault Clio TCE 90) či normou Euro 6c (Suzuki Swift 1,2 DualJet Allgrip). Platí to aj pre niektoré hybridy. Takže napríklad Audi Q7 e-tron Quattro nestačilo na viac ako dve hviezdičky a BMW i8 Roadster len na tri.

Väčšina áut s najprísnejšou emisnou normou Euro... Foto: Hyundai
Hyundai Santa Fe - 2018 Väčšina áut s najprísnejšou emisnou normou Euro 6d-TEMP má dobré výsledky. Výnimkou je Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi, ktorý získal len dvojhviezdičkové hodnotenie, aj to s odretými ušami.

Rozhodne sa však ukázalo, že nové dieselové autá s normu Euro 6d-TEMP môžu byť mimoriadne čisté a že antidieselová kampaň nedáva z pohľadu ochrany životného prostredia žiadnu logiku. Samozrejme, aj tu sú výnimky. ADAC poukazuje na prípad Hyundaiu Santa Fe 2,2 CRDi s najnovšou emisnou normou 6d-Temp, ktorý pri vysokom zaťažení akoby zabudol na čistotu emisií a len s odretými ušami dokázal splniť limit pre zisk dvoch hviezdičiek. Ďalší dôkaz, že veľké, ťažké a výkonné autá nemôžu byť príliš čisté. ADAC preto odporúča, aby záujemcovia napríklad o SUV VW Touareg 3,0 TDI alebo BMW X4 30i zvážili, či sa radšej nerozhodnú pre menšie auto.

5 hviezdičiek – min. 90 bodov

Model Pohon/norma NOx/častice (b.) CO2 (b.) Celkovo (b.)
VW e-Golf Elektro 50 50 100
VW e-up! Elektro 50 49 99
BMW i3s (94 Ah) Elektro 50 48 98
Smart fortwo coupé EQ Elektro 50 48 98
Hyundai Kona Elektro (64 kWh) Elektro 50 46 96
Fiat Panda 0.9 8V Twinair Natural Power CNG, 6b 49 42 91
Nissan Leaf (40 kWh) Elektro 50 41 91

4 Hviezdičky – min. 70 bodov

Model Pohon/norma NOx/častice (b.) CO2 (b.) Celkovo (b.)
Toyota Yaris 1.5 Hybrid Hybrid, 6b 50 39 89
Hyundai Nexo Vodík 50 38 88
Opel Astra 1.4 CNG CNG, 6b 45 42 87
Tesla Model X 100 D Elektro 50 37 87
VW Caddy 1.4 TGI BlueMotion CNG, 6b 50 36 86
VW up! GTI Benzín, 6d-TEMP 50 32 82
Lexus CT 200h Automatik Hybrid, 6b 47 34 81
Jaguar I-Pace EV400 S AWD Elektro 50 30 80
Kia Ceed 1.6 CRDi Diesel, 6d-TEMP 50 30 80
Škoda Fabia 1.0 TSI Benzín, 6d-TEMP 50 30 80
Nissan e-NV200 Evalia (40 kWh) 7-miest Elektro 50 29 79
Mercedes C 220d 9G-Tronic Diesel, 6d-TEMP 50 28 78
Mercedes C 220d T-Modell 9G-Tronic Diesel, 6d-TEMP 50 26 76
Mini One Benzín, 6d-TEMP 50 26 76
Opel Astra 1.6 Diesel S&S Diesel, 6d-TEMP 50 26 76
Suzuki Swift 1.2 Dualjet Allgrip Benzín, 6c 45 31 76
BMW 218d Active Tourer Steptronic Diesel, 6d-TEMP 50 24 74
Peugeot 508 2.0 BlueHDi 160 EAT8 Diesel, 6d-TEMP 50 24 74
Renault Clio TCe 90 Benzín, 6b 43 31 74
Volvo V60 D3 Diesel, 6d-TEMP 50 24 74
BMW X1 sDrive18d Steptronic Diesel, 6d-TEMP 50 21 71
BMW X2 xDrive20d Steptronic Diesel, 6d-TEMP 48 23 71
Hyundai i20 1.0 T-GDI Benzín, 6d-TEMP 46 25 71
Mercedes A 200 7G-DCT Benzín, 6d-TEMP 48 23 71
Peugeot 308 SW 2.0 BlueHDi 180 EAT8 Diesel, 6d-TEMP 50 21 71
VW T-Roc 1.5 TSI ACT Benzín, 6c 48 23 71
Kia Ceed 1.4 T-GDI Benzín, 6d-TEMP 46 24 70
Seat Arona 1.0 EcoTSI Benzín, 6b 41 29 70
Škoda Octavia Combi 1.5 TSI ACT DSG Benzín, 6c 44 26 70
VW Golf Sportsvan 1.5 TSI ACT DSG Benzín, 6c 42 28 70

3 hviezdičky – min. 50 bodov

Model Pohon/norma NOx/častice (b.) CO2 (b.) Celkovo (b.)
BMW 230i Coupé Steptronic Benzín, 6c 49 20 69
Kia Optima Sportswagon 1.6 CRDi DCT Diesel, 6d-TEMP 47 22 69
Seat Ibiza 1.0 EcoTSI Benzín, 6b 38 31 69
Audi A3 Sportback 1.5 TFSI cod S tronic Benzín, 6c 43 25 68
BMW 520d Touring Steptronic Diesel, 6d-TEMP 50 18 68
Ford Fiesta 1.5 TDCi Start/Stopp Diesel, 6b 32 36 68
Mazda 6 Kombi Skyactiv-D 184 Diesel, 6d-TEMP 41 27 68
Mercedes C 200 9G-Tronic Benzín, 6d-TEMP 47 21 68
Mercedes S 400d 9G-Tronic Diesel, 6c 49 19 68
Peugeot 508 1.6 PureTech 180 EAT8 Benzín, 6d-TEMP 48 20 68
BMW i8 Roadster Hybrid, 6d-TEMP 44 22 66
Ford Focus 1.5 EcoBoost Benzín, 6d-TEMP 47 19 66
Mini Clubman Cooper Steptronic Benzín, 6d-TEMP 50 16 66
Opel Combo Life 1.2 DI Turbo Start/Stop Benzín, 6d-TEMP 49 17 66
Suzuki Swift Sport 1.4 Boosterjet Benzín, 6d-TEMP 40 26 66
Citroën Berlingo PureTech 110 Stop&Start Benzín, 6d-TEMP 49 16 65
Mazda MX-5 Skyactiv-G 184 Benzín, 6d-TEMP 39 26 65
Volvo V90 D3 Automatik Diesel, 6d-TEMP 49 16 65
Ford Ka+ Active 1.2 Benzín, 6d-TEMP 43 21 64
Seat Leon ST 1.8 TSI Start&Stop DSG Benzín, 6b 45 19 64
Ford EcoSport 1.5 EcoBlue Allrad Diesel, 6d-TEMP 42 20 62
Opel Grandland X 2.0 Diesel Automatik Diesel, 6d-TEMP 50 11 61
BMW 630d Gran Turismo Steptronic Diesel, 6c 42 18 60
BMW X3 xDrive20d Steptronic Diesel, 6c 46 14 60
Honda Jazz 1.5 i-VTEC Benzín, 6b 32 28 60
Hyundai Kona 1.0 T-GDI Benzín, 6b 39 21 60
Mercedes CLS 400d 4Matic 9G-Tronic Diesel, 6d-TEMP 48 12 60
Infiniti Q30 1.6t DCT Benzín, 6d-TEMP 49 10 59
Suzuki Jimny 1.5 Allgrip Benzín, 6d-TEMP 47 10 57
Mercedes GLC 220d 4Matic 9G-Tronic Diesel, 6b 35 21 56
Volvo V60 D4 Geartronic Diesel, 6d-TEMP 38 18 56
BMW 218i Active Tourer Steptronic Benzín, 6d-TEMP 42 13 55
Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI DCT Benzín, 6b 33 22 55
Volvo XC40 T3 Benzín, 6d-TEMP 40 15 55
VW T-Roc 2.0 TDI 4Motion DSG Diesel, 6b 35 20 55
Dacia Duster SCe 115 2WD Benzín, 6c 44 10 54
Kia Sportage 2.0 CRDi 185 AWD Automatik Diesel, 6d-TEMP 44 9 53
Mazda CX-5 Skyactiv-G 165 Benzín, 6d-TEMP 34 19 53
Fiat 500 0.9 8V TwinAir Turbo Start&Stopp Benzín, 6b 25 27 52
BMW X3 xDrive20i Steptronic Benzín, 6d-TEMP 49 2 51
DS 7 Crossback BlueHDi 180 Automatik Diesel, 6d-TEMP 37 14 51
Honda Civic 1.6 i-DTEC Diesel, 6d-TEMP 19 32 51
Hyundai i30 Kombi 1.6 CRDi Diesel, 6b 25 26 51
VW T6 Multivan 2.0 TDI BMT DSG Diesel, 6b 50 0 50

2 hviezdičky – min. 30 bodov

Model Pohon/norma NOx/častice (b.) CO2 (b.) Celkovo (b.)
Subaru Impreza 2.0i Lineartronic Benzín, 6c 32 17 49
Land Rover Discovery Td6 Automatik Diesel, 6b 48 0 48
Volvo XC60 D5 AWD Geartronic Diesel, 6d-TEMP 37 9 46
Mazda CX-5 Skyactiv-G 194 AWD Benzín, 6c 35 8 43
Subaru XV 2.0i Lineartronic Benzín, 6c 32 11 43
Audi Q7 e-tron quattro tiptronic Hybrid, 6b 34 8 42
BMW X4 xDrive30i Steptronic Benzín, 6d-TEMP 42 0 42
Subaru Outback 2.5i Lineartronic Benzín, 6d-TEMP 32 10 42
Volvo V90 D4 AWD Automatik Diesel, 6d-TEMP 31 11 42
Hyundai Tucson 1.6 T-GDI Benzín, 6d-TEMP 33 8 41
Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 T 2WD Benzín, 6b 21 20 41
Audi A8 50 TDI quattro tiptronic Diesel, 6c 33 7 40
Porsche Panamera Sport Turismo 4S PDK Benzín, 6b 40 0 40
Volvo XC40 D4 AWD Geartronic Diesel, 6d-TEMP 28 12 40
Volvo XC40 T5 AWD Geartronic Benzín, 6d-TEMP 34 6 40
Volvo XC60 T5 Geartronic Benzín, 6b 34 5 39
Dacia Sandero Stepway TCe 90 Start&Stop Benzín, 6c 18 20 38
Renault Espace TCe 225 EDC Benzín, 6b 26 12 38
VW Golf 1.6 TDI BMT Diesel, 6b 7 31 38
Mazda 2 Skyactiv-G 90 Benzín, 6d-TEMp 5 32 37
Fiat Panda 1.2 8V LPG LPG, 6b 0 35 35
VW Touareg 3.0 V6 TDI 4Motion Tiptronic Diesel, 6d-TEMP 35 0 35
Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi 4WD Diesel, 6d-TEMP 24 10 34

1 hviezdička – menej ako 30 bodov

Model Pohon/norma NOx/častice (b.) CO2 (b.) Celkovo (b.)
Chevrolet Camaro Coupé 6.2 V8 Automatik Benzín, 6 27 0 27
Jeep Compass 1.4 Multiair 140 Benzín, 6b 9 13 22
Fiat 500X 1.4 MultiAir Start&Stopp 4×2 DCT Benzín, 6b 4 13 17
Kia Sorento 2.2 CRDi AWD Automatik Diesel, 6b 0 0 0
SsangYong Rexton 2.2 Diesel 4WD Automatik Diesel, 6b 0 0 0

© Autorské práva vyhradené

12 debata chyba
Viac na túto tému: #ADAC #spotreba áut #emisie áut #Ecotest
Články podľa značiek