Toto je prvý test letných pneumatík. Dobré sú len dve

Nemecký ADAC zverejnil najnovší test letných pneumatík. Na mušku si zobral rozmer 185/65 R15, ktorý obúvajú zväčša malé mestské autá. Zo šestnástich plášťov síce žiaden neprepadol, ale len dva z nich získali dobrú známku. Kvalita tu teda nie je zďaleka bežná

25.02.2019 06:00
debata
ADAC Testoval 16 nových pneumatík v Taliansku...
1902-sommerreifentest-golf-italien-926x383 ADAC Testoval 16 nových pneumatík v Taliansku na VW Polo. To je typickým modelom, ktorý obúva rozmer 185/65 R15. Len dva plášte získali hodnotenie „dobré“.

Vlani testoval ADAC letné pneumatiky na 14– a 16-palcové kolesá. Tento rok si vzal pod lupu 15-placové plášte s profilom 185/65. Aj tie sú zväčša doménou malých mestských áut, teda vozidiel nižšej strednej triedy. Ako príklad uvádza ADAC VW Polo, Seat Ibiza, Daciu Sandero, Fiat Panda, Hyundai i20, Kiu Riu Opel Corsa či Renault Clio. Stretnúť sa s ním však občas môžete aj v nižšej strednej triede. Obúva ich v nižších verziách napríklad Mercedes-Benz A, Opel Astra, Kia Ceed, Hyundai i30, Dacia Logan, ale aj úžitkové modely Dacia Dokker, Peugeot Partner, Citroën Berlingo alebo Opel Combo. A mnoho ďalších.

Tento rok má ADAC pre motoristov v podstate dobré správy. Ani jeden plášť v teste neprepadol. No na oslavu dôvod nie je. Zo šestnástich testovaných pneumatík získali známku „dobré“ len dve. Zvyšných štrnásť sa ocitlo v priemere so známkou „uspokojivé“. Kvalita je teda v tomto rozmere skôr výnimkou. Víťazom testu sa stal plášť Bridgestone Turanza T005 s veľmi vyváženými vlastnosťami a najmä dobrým správaním na suchej a mokrej vozovke. Mierne zaostával v hlučnosti, tá má však na celkovej známke len 10 % váhu. Hneď za ním nasledoval Vredestein Sportrac 5. Konkurenta síce porážal veľkým kilometrovým výkonom, teda dlhou životnosťou, ale na suchej a mokrej ceste naň nemal.

Víťazom testu je jednoznačne Bridgestone... Foto: Bridgestone
Bridgestone Turanza T005 Víťazom testu je jednoznačne Bridgestone Turanza T005. Ukázala veľmi vyvážené vlastnosti v kľúčových kritériách, najmä na mokrej vozovke. Mierne zaostávala len v hlučnosti.

Nasledujúcich štrnásť pneumatík v skupine „uspokojivých“ už vykázali slabšie vlastnosti aspoň v jednom z dôležitých kritérií. Prekvapením je, že najlepšia je z tejto skupiny celoročná pneumatika Michelin Crossclimate+. Dokumentuje to veľký pokrok v celoročných plášťoch za posledné roky. Chlieb sa lámal najmä na vode. Problémy s ňou mali pneumatiky Goodyear, Firestone, Kumho, Maxxis a Toyo. Len celoročný Michelin zaostával na suchej ceste a Continental zas v krátkej životnosti. Aj ďalších sedem plášťov získalo síce známku „uspokojivé“, ale okrem slabšej priľnavosti na vode ukázali aj horšiu ovládateľnosť. Týka sa to pneumatík Falken, Semperit, Giti, Petlas, Hankook a Pirelli.

Raritou testu bola celoročný plášť Michelin... Foto: Michelin
Michelin Crossclimate+ Raritou testu bola celoročný plášť Michelin Crossclimate+. Skončil ako tretí a dal na frak ďalším trinástim letným pneumatikám.

Posledný plášť Linglong mal síce len mierne nedostatky na suchých a mokrých povrchoch, ale k tomu pridal veľmi nízky kilometrový výkon, teda rýchle opotrebenie. V tomto prípade je však ospravedlnením priaznivá cena (48 €). Vo všeobecnosti však neplatí, že horšie je lacnejšie. Také Pirelli, predposledný plášť rebríčka, si cenou 83 € trúfa na víťazný Vredestein. Úplne najdrahšou pneumatikou testu je však tretí Michelin Crossclimate+. V Nemecku je jeho priemerná cena 99 eur. Ponúka však slušné vlastnosti a úsporu na zimnom a jarnom prezúvaní. Orientovať sa pri výbere môžete aj na základe výsledkov pneumatík v jednotlivých disciplínach.

Ak požadujete dlhú životnosť, ADAC odporúča Vredestein alebo Michelin. Ak pre vás toto kritérium nie je podstatné, môžete voliť Continental s výbornými vlastnosťami na suchej vozovke. Kráľom v nízkom valivom odpore, ktorý znižuje spotrebu paliva, je zas pneumatika Maxxis. ADAC pripomína, že výsledky testu možno aplikovať aj na „susedné“ rozmery, teda na 15-palcové pneumatiky s profilom 175/65 R15 a 195/65 R15, ktoré sú o 10 mm širšie alebo užšie. Dôležité tiež je, že na verzie týchto plášťov vybavených systémom runflet, hoci ich je málo, nemožno vzťahovať výsledky testu. Technológia núdzového dojazdu má totiž vplyv na ich správanie.

Test letných pneumatík 185/65 R15 H

Pneumatika Cena Hodnotenie Sucho (20 %) Mokro (40 %) Hluk (10 %) Spotreba (10 %) Opotrebenie (20 %) Známka
Bridgestone Turanza T005 85 € Dobré 1,5 1,9 2,9 2,3 2 2,0
Vredestein Sportrac 5 74 € Dobré 2,3 2,2 2,5 2,1 1,5 2,1
Michelin Crossclimate+ 99 € Uspokojivé 2,6 2,4 2,6 2,4 0,5 2,6
Goodyear EfficientGrip Performance 81 € Uspokojivé 1,9 2,7 2,9 1,7 2 2,7
Firestone Roadhawk 67 € Uspokojivé 1,5 2,8 2,9 2,5 2,5 2,8
Kumho Ecowing ES01 65 € Uspokojivé 2,8 2,8 2,8 2 2 2,8
Maxxis Mecotra 3 58 € Uspokojivé 1,9 2,8 2,4 1,4 2,5 2,8
Toyo Proxes CF2 65 € Uspokojivé 2,2 2,8 2,3 2,2 2 2,8
Continental ContiPremiumContact 5 84 € Uspokojivé 2,2 2,4 2,5 2,3 3 3,0
Falken Ziex ZE310 Ecorun 65 € Uspokojivé 1,8 3 2,8 2,2 1,5 3,0
Semperit Comfort-Life 2 67 € Uspokojivé 2,9 3 2,8 2,3 2,5 3,0
Giti GitiSynergy E1 67 € Uspokojivé 2,8 3,2 2,1 1,6 2,5 3,2
Petlas Imperium PT515 56 € Uspokojivé 3 3,3 2,7 2,3 2,5 3,3
Hankook Kinergy Eco 2 72 € Uspokojivé 2,4 3,4 2,4 1,7 2,5 3,4
Pirelli Cinturato P1 Verde 83 € Uspokojivé 2,3 3,4 2,5 2 2 3,4
Linglong Green-Max HP010 48 € Uspokojivé 3 2,8 2,5 2,1 3,5 3,5

VIDEO: Máte ešte dobré pneumatiky? Pozrite si video, podľa ktorého sa zorientujete.

Video

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #ADAC #test pneumatík #test letných pneumatík
Články podľa značiek