Green NCAP: Toto je 12 prvých 'obetí' programu na testovanie čistoty áut

Po žltých hviezdičkách z crashtestov Euro NCAP prichádzajú ďalšie. Budú zelené a za cieľ majú vyjadrovať ohľaduplnosť áut k životnému prostrediu. Z prvých dvanástich modelov, ktoré sa dostavili do laboratórií, získali maximum piatich len dve. Aj to menšinové elektromobily.

06.03.2019 06:00
debata (11)
Green NCAP bude hodnotiť dve  kritériá –... Foto: Green NCAP
Green NCAP - prvý test 2019 Green NCAP bude hodnotiť dve kritériá – takzvaný index čistoty emisií a index energetickej efektivity.

Európa spúšťa nový program Green NCAP. Cieľom je posudzovať „čistotu“ áut nezávisle na meraniach, ktoré uskutočňujú samotní výrobcovia áut. Nové konzorcium tvoria európske vlády, motoristické kluby, spotrebiteľské organizácie aj niektoré európske univerzity. Spoločne vyvinuli metodiku, ktorá chce odhaliť disproporcie medzi deklarovanými parametrami automobilky a skutočnosťou. Hodnotiť sa budú dve kritériá – takzvaný index čistoty emisií, teda objem škodlivých látok vo výfukových plynoch, a index energetickej efektivity, ktorý je ekvivalentom spotreby paliva, či elektrickej energie.

V prvom kole „energetických“ testov konzorcia... Foto: BMW
BMW i3 - 2017 V prvom kole „energetických“ testov konzorcia Green NCAP zvíťazili jasne elektromobily. Kráľom je BMW i3 pred Hyundaiom Ioniq.

Vozidlá budú môcť získať maximálne päť zelených hviezdičiek. V takomto prípade budú však musieť mať dobré výsledky v oboch disciplínach. Nestačí mať excelentné hodnotenie v jednej z nich a v druhej zaostávať. Neskôr sa kritériá sprísnia. Hodnotiť sa bude totiž nielen čistota samotnej prevádzky, ale celý životný cyklus vozidla od energie spotrebovanej pri jeho výrobe až po recykláciu. No už prvé nastavenie metodiky dá výrobcom áut poriadne zabrať. V historicky prvom kole totiž z dvanástich nových modelov získali plný počet hviezdičiek len dve – aj to elektromobily. Čiže v súčasnosti stále okrajový segment európskeho trhu.

Najčistejším autom so spaľovacím motorom sa... Foto: Volkswagen
VW up! GTI Concept - 2017 Najčistejším autom so spaľovacím motorom sa ukázal VW up! GTI. Dostal štyri hviezdičky. Ide však o najnovšiu verziu euro 6d-Temp s časticovým filtrom.

Víťazmi sú BMW i3 pred Hyundaiom Ioniq Electric. Autá so spaľovacími motormi to budú mať extrémne ťažké. Najúspešnejší z nich bol VW up! 1,0 GTi s preplňovaným 3-valcom. No stačilo to len na štyri hviezdičky, hoci spĺňa s predstihom emisnú normu Euro 6d-Temp, čo znamená aj prítomnosť časticového filtra. Ostatné modely na tom boli ešte horšie, hoci sú tiež v kategórii 6d-Temp. Po tri hviezdičky si zaknihovalo naftové BMW X1 18d a benzínový Mercedes-Benz A200. Ford Fiesta 1,0 EcoBoost stačil len na dve hviezdičky pre vysokú spotrebu. S odretými ušami prešli testom s jednou hviezdičkou dieselové Audi A7, benzínové Subaru Outback a benzínové Volvo XC40. Dôvod? Opäť vysoká konzumácia paliva.

Najčistejším naftovým autom bolo BMW X1 18d, no... Foto: BMW
BMW X1 Najčistejším naftovým autom bolo BMW X1 18d, no na viac ako tri hviezdičky nestačilo.

Takže je len logické, že modely s nižšou emisnou normou (Euro 6b), nemali v „zelenom“ teste žiadnu šancu. Týka sa to Fiatu Panda 0,9 TwinAir, Fordu Fiesta 1,0 EcoBoost aj VW Golf 1,6 TDI. Nestačili ani na jednu hviezdičku. Malá Panda so svojím dvojvalcom mala v oblasti emisií dokonca nulové hodnotenie. Pritom ešte pred pár rokmi tlačila Európska únia na výrobcov metodikou merania spotreby a emisií (NEDC), pri ktorej sa ukazoval downsizing ako tá najsprávnejšia cesta. Dnes je, ako sa zdá, znižovanie objemu motorov na čiernej listine. Panda je toho asi najlepším príkladom.

Downsizing, ktorý automobilky presadzovali z... Foto: Fiat
Fiat Panda City Cross - 2017 Downsizing, ktorý automobilky presadzovali z dôvodu metodiky merania spotreby a emisií NEDC, sa ukázal ako slepou uličkou. Dôkazom je Fiat Panda 0,9 TwinAir, ktorý napriek malému motoru nestačil ani na jednu jedinú hviezdičku.

„Dlhé roky bol podstatný rozdiel medzi spôsobom, akým sa autá správajú pri testoch a spôsobom, akým sa chovajú na ceste. Zákazníci často nedosiahli spotrebu, ktorá im bola sľubovaná, a museli si za rozdiel zaplatiť. Momentálne sa legislatíva stále sprísňuje, no spotrebiteľské testovanie môže ísť ešte ďalej. Môže vyvinúť tlak na výrobcov, aby sa snažili poraziť konkurenciu zlepšovaním spotreby a emisií. Sme si istí, že ich odpoveď na výzvu bude prospešná pre zákazníkov, ale aj životné prostredie," povedal predseda organizácie Green NCAP Pierre Castaing. Paradoxom je, že všetky testy budú prebiehať opäť v laboratóriu, teda nie na ceste.

Energetické hodnotenie Green NCAP

Model Pohon Hviezdičky Index čistoty Index efektivity
BMW i3 EV 5 10,0/10 8,5/10
Hyundai Ioniq EV 5 9,2/10 6,7/10
VW Up! GTI Benzín 4 9,2/10 6,7/10
BMW X1 18d 4×2 Nafta 3 9,4/10 5,8/10
Mercedes-Benz A-Class A200 Benzín 3 9,4/10 5,2/10
Ford Fiesta 1,0 EcoBoost 6d-Temp Benzín 2 8,0/10 4,4/10
Audi A7 Sportback 50 TDI 4×4 AT Nafta 1 7,3/10 2,5/10
Subaru Outback 2,5i 4×4 CVT Benzín 1 6,5/10 1,8/10
Volvo XC40 2,0 T5 4×4 AT Benzín 1 6,8/10 2,3/10
Fiat Panda 0,9 TwinAir Benzín 0 0,0/10 6,0/10
Ford Fiesta 1,0 EcoBoost 6b Benzín 0 1,1/10 6,6/10
VW Golf 1,6 TDI Nafta 0 3,1/10 6,7/10

© Autorské práva vyhradené

11 debata chyba
Viac na túto tému: #BMW i3 #Hyundai Ioniq #VW up! GTI #Green NCAP
Články podľa značiek