GHSA: SUV zabíjajú viac. Tvrdí americká štúdia

Popularita triedy SUV nemá konca. No je tu aj ich odvrátená stránka. Pre chodcov sú nebezpečnejšie ako klasické autá. Tvrdí to Americká asociácia pre bezpečnosť cestnej premávky.

07.03.2019 12:00
debata
SUV sú síce bezpečné pre posádku, ale rozhodne... Foto: IIHS
IIHS - ochrana chodcov SUV sú síce bezpečné pre posádku, ale rozhodne predstavujú zvýšené riziko pre chodcov. Pomôcť by mali autonómne brzdy, ale tie nie vždy fungujú tak ako by mali.
Športovo-úžitkové autá zažívajú zlaté časy. Ich popularita neustále stúpa a nemá konca. Viac ako každé tretie nové predané auto na svete je práve SUV alebo crossover. Zákazníci ich milujú pre univerzálnosť, lepšie nastupovanie, lepší výhľad, väčší priestor a variabilitu, ale aj pre bezpečnosť. Lenže o čo bezpečnejšie sú SUV pre posádku, o to väčšie riziko predstavujú pre chodcov. Dokladuje to štúdia Americkej asociácie pre bezpečnosť cestnej premávky GHSA.

Podľa nej stojí práve táto kategória vozidiel za každoročným nárastom počtu fatálnych nehôd s účasťou chodcov. A to vo svojom výskume zohľadnila aj ďalšie faktory, ktoré vplývajú na všeobecný nárast usmrtených na cestách a netýkajú sa len SUV. Napríklad telefonovanie za volantom, ale aj telefonovanie chodcov. Lenže na mobilné telefóny nemožno zviesť celú zodpovednosť. V USA rastie počet usmrtených chodcov už od roku 2009. Vtedy to bolo 4 109 ľudí, historické minimum.

V roku 2017 sa počet týchto obetí vyšplhal na 5 977, čo je nárast o alarmujúcich 46 percent, a vlani až na 6 227 usmrtených. Predaj vozidiel SUV pritom stúpol za posledných desať rokov na dvojnásobok. Preto GHSA analyzovalo, koľko týchto prípadov pripadá na triedu športovo-úžitkových áut a koľko na ostatné segmenty. Výsledok je veľavravný. Počet chodcov usmrtených SUV vzrástol o 50 %, kým tých, ktorí boli usmrtení osobnými autami o 30 %. Celkovo končí smrťou až 29 % kolízií s chodcom, čo je viac ako kedykoľvek predtým.

GHSA je presvedčená, že SUV predstavujú pre chodcov veľké riziko kvôli vyššej stavbe karosérie s nebezpečne vysoko umiestnenými hranami, ktoré spôsobujú fatálne zranenia hlavy a hrudníka. To ale asi nezmení nič na tom, že SUV sa predávajú a budú predávať stále viac. Pomôcť by mohli asistenčné systémy, najmä autonómne brzdy s detekciou chodcov. Ako ale ukázal nedávny test IIHS, nie všetky pracujú vo vozidlách tejto triedy tak, ako by mali.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #SUV #chodci #GHSA
Články podľa značiek