Z ojazdených pneumatík môžu byť po recyklácii nové, užitočné výrobky

, , 03.04.2019 08:00

Je čas prezúvania pneumatík. Mnohí vodiči práve v týchto dňoch menia zimné pneumatiky za letné. Pokiaľ však tie staré a ojazdené pneumatiky doslúžili, nie je správnym riešením ich vyhodiť na nelegálnu skládku, do prírody či ich nechať len tak pohodené pri bežnom komunálnom odpade.

VIDEO: Pozrite si rozhovor s riaditeľom Radimom Filákom z organizácie zodpovednosti výrobcov Eltma o tom, ako sa dá riešiť problematika ojazdených a starých pneumatík, ktoré doslúžili, tak aby proces zlikvidovania nepotrebných gúm bol legálny aj užitočný. Vo videu sa dozviete viac o fungovaní OZV, systému spätného odberu, financovania a organizácie plnenia povinností výrobcov a dovozcov. Kam dať ojazdenú pneumatiku, akú povinnosť má pneuservis alebo predajca pneumatík.

V prípade nelegálnych skládok nejde len o nezákonnú činnosť, ale je to proti zákonom prírody. Tá si totiž nedokáže s pneumatikami ľahko poradiť a v prírode tak bez rozloženia zostávajú stovky rokov. Oveľa lepším a šetrnejším spôsobom je dať pneumatikám ešte druhú šancu na život. Po spracovaní v závodoch, ktoré takéto pneumatiky recyklujú, sa z nich stáva druhotná surovina. Samotná guma sa ekologicky spracováva pomocou mechanického rezania až z neho vznikne granulát. Z neho pochádza finálny produkt, ktorý má mnoho využití. Vyrábajú sa z neho gumové koberčeky do áut, gumené obrubníky, mozaikové podlahy do interiéru či exteriéru, kvetináče či rohože. Je potrebné si uvedomiť, že pneumatiky nie sú bežným komunálnym odpadom. Kto sa o túto problematiku stará a ako to rieši legislatíva? Na túto tému nám odpovedal riaditeľ neziskovej organizácie zodpovednosti výrobcov Eltma Radim Filák.

Riaditeľ organizácie Radim Filák vysvetlil, že v prípade pneumatík s ukončenou dobou životnosti je dôležité spomenúť, že od januára 2016 prešla povinnosť spätného odberu odpadových pneumatík na distribútorov. „Pneumatiky nie sú komunálnym odpadom, a to je zásadná vec oproti iným komoditám. Výrobcovia sa prihlásili k tomu, aby v rámci svojej rozšírenej zodpovednosti zbierali použité pneumatiky. A to sa deje podľa nového zákona od roku 2016,“ povedal riaditeľ. Znamená to teda, že sa pneumatiky zbierajú tam, kde sa prirodzene tento odpad vyskytuje, teda v autoservisoch, pneuservisoch a na mieste predaja. „Tým, že pneumatiky nie sú upravené v európskej legislatíve, z toho dôvodu je nutné, aby si každý štát zakotvil tieto pravidlá v legislatíve. A keďže pneumatiky si prezúvate v servisoch a taktiež je to iný druh odpadu, teda to nie je komunálny odpad. Preto ma občan nárok túto pneumatiku odovzdať na zbernom mieste, v pneuservise alebo autoservise, kde sa deje výmena tých pneumatík, ktoré ojazdil,“ dodal riaditeľ.

Odovzdanie platí aj v prípade, že spotrebiteľ pneumatiku vo vybranom autoservise či pneuservise nezakúpil. Bez ohľadu na nákup tovaru je možné pneumatiku vziať z domu a ísť na vybrané miesto a tam pneumatiku zanechať. Ak vodič zakúpi pneumatiku cez e-shop, ktorý nemá kamennú predajňu, pneumatiku je možné odniesť na zberné miesto, konkrétneho e-shopu. Zberné miesta sú nariadené povinnosťou zákona, takže v každom okrese by malo byť takéto miesto vytvorené.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#pneumatiky #ojazdené pneumatiky #auto
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
29. 4. 2019zdraženie1.272 €zdraženie1.411 €
22. 4. 2019zlacnenie1.259 €1.389 €
15. 4. 2019zdraženie1.260 €zdraženie1.389 €
8. 4. 2019zdraženie1.250 €zdraženie1.369 €
1. 4. 20191.241 €zdraženie1.344 €
25. 3. 2019zdraženie1.241 €zdraženie1.322 €
18. 3. 2019zlacnenie1.240 €zdraženie1.301 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk