Povinné technické kontroly vozidiel nevykonáva v Nemecku len sieť „estékáčok“ TÜV, ale aj spoločnosti Dekra, KüS či GTÜ. Práve posledná z menovaných zverejnila najnovšie údaje, ktoré sa týkajú najčastejších porúch, pre ktoré neprejdú kontrolované vozidlá prehliadkou. Nie je ich málo. Neúspešných bolo vlani až 38 % z približne 3,6 milióna áut, ktoré sa dostavili na nemecké stanice STK. Ich majitelia sa s ním nemôžu vrátiť na cesty, kým poruchy neodstránia. Zaujímavejšie sú však dôvody pozitívnych nálezov. Rebríček najčastejších porúch sa totiž náhle zmenil. Ako mávnutím čarovného prútika.
Posledné roky, či skôr desaťročia, boli na čele dôvodov neúspešných prehliadok svetlá. Lenže nové xenónové a najmä diódové reflektory už ukázali svoje kvality. Na čelo sa tak prebojovali iné dôvody. A to najmä po tom, čo sa vlani zmenila metodika kontroly emisií. Ešte do roku 2017 sa overovala funkčnosť systémov na úpravu plynov u áut vyrobených po roku 2006 len prostredníctvom diagnostiky. Ak elektronika vozidla nehlásila žiaden problém, nález bol negatívny. Od roku 2018 sa však emisné parametre overujú priamo z výfukov, teda ja pri mladších autách.
A zrazu sa ukázalo, že až 27 % vozidiel, ktoré prehliadkou neprešli, majú problém práve s antiemisnými systémami. Až po nich nasleduje svetelná technika (25 %), brzdové systémy (14 %) a podvozky (13,4 %). Experti GTÜ to pripisujú aj starnutiu nemeckého vozového parku. Priemerný vek nemeckých áut narástol na 9,4 roka. S tým sa samozrejme zvyšuje aj pravdepodobnosť častejších porúch. Tie v oblasti emisií sú však pre vodičov zvlášť nepríjemné. Ich odstránenie môže byť totiž veľmi drahé. Stačí spomenúť ceny katalyzátorov či časticových filtrov.
Najčastejšie dôvody neúspešných technických prehliadok
Oblasť poruchy | Podiel |
---|---|
1. Emisné a výfukové systémy | 27 % |
2. Svetelná technika | 24,9 % |
3. Brzdová sústava | 14,2 % |
4. Kolesá, pneumatiky, nápravy | 13,4 % |
5. Šasi, rám, konštrukcia karosérie | 7,8 % |