Trafikverket: Dovolenka v karavane? Nie, ďakujeme, ide o život! Tvrdia Švédi

17.05.2019 06:00

Výsledky nárazových testov dvoch typov obytných áut sú odstrašujúce. Bezpečnosť karavanov je na katastrofálne nízkej úrovni. Sú to pojazdné rakvy, tvrdí bez okolkov švédska agentúra Trafikverket.

Karavany vás síce robia počas cestovania...
Karavany vás síce robia počas cestovania slobodnými a nezávislými od hotelových služieb, ale bezpečné rozhodne nie sú. Romantická rodinná dovolenka sa môže náhle zmeniť na tragédiu. Takto to vyzerá v kabíne počas nárazu. Autor: Trafikverket

Crashtesty osobných áut nezávislými organizáciami sú už roky bežné a veľmi pomohli ich bezpečnosti. Čo však také karavany? Stará sa vôbec niekto o to, čo sa stane, keď dôjde k čelnému stretu obytného auta s iným? Štandardy tu síce sú, ale aká je realita? Odpoveď na túto otázku dáva test švédskej organizácie Trafikverket. A je hrozivá. Rozhodla sa preveriť bezpečnosť dvoch typov obytných áut. Nie náhodou, keďže v posledných rokoch nabral karavaning v tejto severskej krajine na popularite. Od roku 2014 tam vzrástli registrácie karavanov na dvojnásobok. Bohužiaľ, aj úmrtnosť. V obytných autách zomrelo v priebehu piatich rokov šesť ľudí a ďalších sto bolo vážne zranených. Práve tieto štatistiky zaujali Trafikverket.

Pri plne integrovanom type karavanu došlo k...
Pri plne integrovanom type karavanu došlo k odtrhnutiu celej karosérie od šasi. Palubná doska sa posunula hlboko do interiéru. Autor: Trafikverket

Organizácia poslala proti deformovateľnej prekážke dva karavany. Jeden integrovaný, ktorý je kompletne postavený výrobcom, a jeden semi-integrovaný, kde je na kabínu a šasi dodaná obytná nadstavba externej spoločnosti. Čelný náraz zvolil Trafikverket zámerne, keďže štatistiky dokazujú, že práve tento typ nárazu je najčastejší. Rýchlosť bola 64 km/h, čo zodpovedá pravidlám testov Euro NCAP. Bohužiaľ, švédska organizácia má veľmi zlé správy. Oba karavany nazvala bez servítky „pojazdnými rakvami“. Najprv podstúpil náraz integrovaný karavan. Na videu je jasne vidieť, že pri kontakte s prekážkou sa karoséria doslova oddelila od šasi.

Ani semi-integrovaný karavan na tom nebol...
Ani semi-integrovaný karavan na tom nebol lepšie. Vodič by nemal šancu prežiť. Autor: Trafikverket

Palubná doska bola zatlačená hlboko do interiéru vozidla, sedadlá sa odtrhli z úchytov a to isté platilo o stolíku za vodičom, ktorý vrazil do krku vzadu sediaceho cestujúceho. O nič lepšie na tom nebol ani semi-integrovaný karavan. Podľa Trafikverket by vodič nemal žiadnu šancu prežiť a vo vážnom ohrození by sa ocitol aj zvyšok posádky. A to nehovoríme o ďalších nebezpečenstvách, ktoré predstavujú rôzne predmety vybavenia obytného auta, ktoré sa pri náraze menia na vražedné projektily. Ako je to možné? S výrobou karavanov sa totiž spája množstvo výnimiek z bezpečnostných pravidiel, keďže vznikajú v obmedzenom množstve.

Komisári Trafikverket preto apelujú, aby organizácia Euro NCAP venovala karavanom v budúcnosti pozornosť a tlačila na zvýšenie súčasných bezpečnostných štandardov pre tento typ áut, keďže tie súčasné sa ukázali ako absolútne nevyhovujúce. Tak ako? Máte ešte chuť na romantickú rodinnú dovolenku so svojimi deťmi v úžasne vybavenom karavane?

Karavany
		- crashtest Trafikverket
		2019
Karavany -
		crashtest Trafikverket
		2019
+8Karavany - crashtest
		Trafikverket
		2019

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#nárazový test #karavan #crashtest #karavany
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
21. 10. 20191.242 €zdraženie1.316 €
14. 10. 20191.242 €zlacnenie1.315 €
7. 10. 2019zdraženie1.242 €zlacnenie1.321 €
30. 9. 2019zlacnenie1.233 €zlacnenie1.328 €
23. 9. 2019zdraženie1.241 €zdraženie1.334 €
16. 9. 2019zdraženie1.217 €zlacnenie1.321 €
9. 9. 2019zlacnenie1.214 €zlacnenie1.322 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR