Kde sú tie časy, keď svetovej ankete o najlepšie motory roka kraľovali úsporné diesle, neskôr hybridy a maloobjemové motory určené do masových áut. Vkus poroty sa zmenil na nepoznanie. A zďaleka nielen z dôvodu nástupu elektromobilov. V hlavných kategóriách sa ocitli motory pre autá snov. Môžeme pokojne začať tou najsledovanejšou. Absolútnym víťazom je totiž s obrovským bodovým náskokom už po tretíkrát za sebou brutálny 3,9-litrový 8-valec Ferrari v superšportoch 488 Pista či 488 Spider pred elektromotorom v hriešne drahom elektromobile Jaguar I-Pace a rovnako masám nedostupným motorom 4,0 V8 biturbo, ktorý nájdete v extrémne výkonných modeloch Mercedes-AMG vrátane AMG GT či GT R.
K „plebsu“ nemieri ani 6-valcový 2,5-litrový Boxer od Porsche v modelovom rade 718 Cyman/Boxster, hoci vzhľadom na trojku najlepších ide o „ľudové“ náradie. Výnimkou v záplave „nadupaných“ agregátov, kde nájdeme ešte jeden 8-valec Ferrari, je len 4-valec 2,0 TFSI od Audi, a najmä 3-valec 1,0 EcoBoost od Forda. Tie sa však neumiestnili na medailových pozíciách. Patrí im piata a šiesta priečka. Situácia sa príliš nemení ani v kategórii Nový motor roka, ktorá je zaujímavejšia, pretože v tej hlavnej môžu získavať ocenenia aj staršie motory dovtedy, kým nie sú prekonané inými. Na čele je totiž elektrický pohon Jaguara I-Pace.
Aspoň že druhá priečka patrí elektrickej sústave pre Hyundai Kona EV a Kie Soul EV. Tá je predsa len bližšie realite, i keď nie tej dnešnej. Zákazníci sa zatiaľ s kúpou elektromobilov neponáhľajú. Bronz však už opäť patrí extrémne luxusnému tovaru – dvakrát preplňovanému 8-valcu, ktorý poháňa najrýchlejšie SUV sveta Lamborghini Urus. Ani štvrtá priečka nie je z nášho sveta. V tomto prípade si ale určite zaslúži pozornosť. Dvojliter 2,0 VC-T od Infiniti pre limuzínu Q50 je totiž prvým sériovým motorom sveta s variabilným kompresným pomerom. Zaujímavý je aj 1,5-litrový preplňovaný 3-valec EcoBoost pre nový Ford Focus. Má vypínanie jedného valca. Lenže ani to porote nestačilo. Skončil totiž až na šiestom mieste za dvojlitrom od AMG.
Samostatnú kategóriu dostali aj hybridy. Ale nečakajte, že zlato berie Prius. Jeho hybridnú sústavu s 1,8-litrovým 4-valcom tu síce nájdete, ale až za dvoma modelmi, ktoré až také ekologické veru nie sú. A lacné už vôbec nie. Bavíme sa o karbónovom superšporte BMW i8 s plug-in hybridnou sústavou a motorom 1,5 TwinPower Turbo a tiež o Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid, ktoré síce má elektromotor, ale zároveň aj veľký dvakrát preplňovaný 8-valec s objemom štyroch litrov. Pritom Porsche nájdeme v ekologickej kategórii ešte raz stou istou sústavou, len menším 6-valcom. A tiež napríklad Volvo s jeho sústavou TwinEngine, ktorú používajú luxusné modely S90/V90 či SUV XC90.
Z tohto pohľadu sa ďalšie kategórie Športový motor roka a elektrický elektromotor roka zdajú v podstate zbytočné. Tej prvej vládne opäť 3,9-litrové srdce Ferrari z modelov 488 a tej druhej zas Jaguar I-Pace. Takže za zmienku stoja už len niektorí víťazi vo výkonových triedach. Mimochodom, tie sú nové. Ešte vlani boli totiž motory rozdelené podľa objemov, lenže, ako vieme, tie už v časoch túrb nemajú veľkú výpovednú hodnotu. A navyše sú tu hybridy a elektromobily. Takže organizátori vytvorili sedem výkonových kategórií. Víťazov tých silných spomínať ani nemusíme. Hmýri sa to tu opäť značkami Ferrari, Mercedes-AMG, Jaguar či Porsche.
Takže zaplať pánboh aspoň za 3-valec 1,0 EcoBoost, ktorý má zlato pod 150 koní, a 4-valec 2,0 TFSI od Audi v triede od 150 do 250 koní, ktorý používa nielen ingolstadtská značka, ale aj koncernové modely VW, Škoda, Seat či Cupra. Spomeňme, že porotu odbornej ankety International Engine of the Year tvorí 69 automobilových novinárov z 31 krajín.
Najlepší motor roka 2019
Motor | Modely | Body |
---|---|---|
1. Ferrari 3,9 V8 biturbo | 488 GTB, 488 Spider, 488 Pista | 425 |
2. Jaguar EV | I-PACE | 328 |
3. Mercedes-AMG 4,0 V8 biturbo | AMG GT, GT S, GT C, GT R, S, C, E, G, GLC | 280 |
4. Porsche 2,5 V6 Boxer Turbo | 718 Boxster S, 718 Cayman S | 188 |
5. Audi 2,0 TFSI R4 | TT, S, S1, S3, A3, A4, A5, A6, Q2, Q3, Q5, Seat Leon Cupra, Alhambra, Ateca, Cupra Ateca, Škoda Superb, Kodiaq, VW Golf GTI, Polo GTi, T-Roc, Passat, Arteon, CC, Beetle, Tiguan, Sharan | 184 |
6. Ford 1,0 R3 turbo EcoBoost | Fiesta, Focus, C-Max, Drand C-Max, Mondeo, EcoSport | 154 |
8. Ferrari 3,9 V8 | Portofino, GTC4 Lusso T | 66 |
Nový motor roka
Motor | Modely | Body |
---|---|---|
1. Jaguar EV | I-Pace | 281 |
2. Hyunda/Kia EV | Kona EV, Soul EV | 174 |
3. Audi/Lamborghini 4,0 V8 | Urus | 170 |
4. Renault/Nissan/Infiniti 2,0 R4 VC-Turbo | Infiniti | 164 |
5. Mercedes-AMG 2,0 R4 Turbo | A35 AMG | 151 |
6. Ford 1,5 R3 EcoBoost | Fiesta ST | 137 |
Najlepší hybrid roka
Motor | Modely | Body |
---|---|---|
1. BMW 1,5 R3 PHEV | i8 | 233 |
2. Porsche 4,0 V8 PHEV | Panamera Turbo S E-Hybrid | 138 |
3. Toyota/Lexus 1,8 R4 Hybrid | CH-R, Prius, Lexus CT, | 122 |
4. Volvo 2,0 R4 TwinEngine PHEV | XC90, S90, V90, XC60 | 109 |
5. Toyota/Lexus 2,5 R4 Hybrid | RAV4, ES | 104 |
6. Porsche 3,0 V6 PHEV | Panamera PHEV, Cayenne PHEV, Bentley Bentayga PHEV, Audi A8 PHEV | 100 |
Športový motor roka
Motor | Modely | Body |
---|---|---|
1. Ferrari 3,9 V8 biturbo | 488 GTB, 488 Spider, 488 Pista | 370 |
2. Ferrari 6,5 V12 | 812 Superfast | 200 |
3. Porsche 4,0 V6 Boxer | 911 GT3, 911 R | 164 |
4. Mercedes-AMG 4,0 V8 biturbo | AMG GT, GT S, GT C, GT R, S, C, E, G, GLC | 97 |
5. McLaren 4,0 V8 | 720S | 81 |
6. Audi 5,2 V10 | R8, Lamborghini Huracan | 76 |
Najlepší elektromotor roka
Motor | Modely | Body |
---|---|---|
1. Jaguar EV | I-PACE | 367 |
2. Tesla EV | Model S, Model X, Model 3 | 363 |
3. BMW EV | i3, i3S | 172 |
4. Renault/Nissan | Leaf | 126 |
5. Chevrolet/Opel EV | Bolt, Ampera-e | 89 |
Víťazi podľa výkonových tried
Výkonová kategória | Motor | Modely | Body | |
---|---|---|---|---|
Do 150 k | Ford 1,0 R3 turbo EcoBoost | Fiesta, Focus, C-Max, Drand C-Max, Mondeo, EcoSport | 145 | |
Od 150 do 250 k | Audi 2,0 TFSI R4 | TT, S, S1, S3, A3, A4, A5, A6, Q2, Q3, Q5, Seat Leon Cupra, Alhambra, Areca, Cuora Ateca, Škoda Superb, Kodiaq, VW Golf GTI, Polo GTi, T-Roc, Passat, Arteon, CC, Beetle, Tiguan, Sharan | 161 | |
Od 250 do 350 k | Porsche 2,5 V6 Boxer Turbo | 718 Boxster S, 718 Cayman S 188 | ||
Od 350 do 450 k Jaguar EV | I-Pace | 191 | ||
Od 450 do 550 k | AMG 4,0 V8 biturbo | AMG GT, GT S, GT C, GT R, S, C, E, G, GLC, Maybach S, Aston Martin Vantage, DB11 | 244 | |
Od 550 do 650 k Ferrari 3,9 V8 biturbo | Portofino, GTC4 Lusso T | 308 | ||
Od 650 k | Ferrari 3,9 V8 biturbo | 488 GTB, 488 Spider, 488 Pista | 429 |