Motor roka 2019: Opäť len pre bohatých? Víťazom je Ferrari

Súťaž o najlepší motor roka International Engine of the Year akoby bola odtrhnutá od reality. S výnimkou 3-valca od Forda , 4-valca od VW a hybridu od Toyoty zbierali v hlavných triedach medaily motory pre superšporty a elektromotory pre drahé batériové autá. Diesel tu už nenájdete vôbec.

27.05.2019 06:00
debata (5)
Preplňovaný 8-valec 3,9 biturbo z Maranella... Foto: Ferrari
Ferrari 488 GTB - 2015 Preplňovaný 8-valec 3,9 biturbo z Maranella získal cenu Motor roka už po tretí raz, a navyše cenu Najlepší športový motor roka a najlepší motor s výkonom od 550 do 650 koní. Viac medailí získať ani nešlo.

Kde sú tie časy, keď svetovej ankete o najlepšie motory roka kraľovali úsporné diesle, neskôr hybridy a maloobjemové motory určené do masových áut. Vkus poroty sa zmenil na nepoznanie. A zďaleka nielen z dôvodu nástupu elektromobilov. V hlavných kategóriách sa ocitli motory pre autá snov. Môžeme pokojne začať tou najsledovanejšou. Absolútnym víťazom je totiž s obrovským bodovým náskokom už po tretíkrát za sebou brutálny 3,9-litrový 8-valec Ferrari v superšportoch 488 Pista či 488 Spider pred elektromotorom v hriešne drahom elektromobile Jaguar I-Pace a rovnako masám nedostupným motorom 4,0 V8 biturbo, ktorý nájdete v extrémne výkonných modeloch Mercedes-AMG vrátane AMG GT či GT R.

K „plebsu“ nemieri ani 6-valcový 2,5-litrový Boxer od Porsche v modelovom rade 718 Cyman/Boxster, hoci vzhľadom na trojku najlepších ide o „ľudové“ náradie. Výnimkou v záplave „nadupaných“ agregátov, kde nájdeme ešte jeden 8-valec Ferrari, je len 4-valec 2,0 TFSI od Audi, a najmä 3-valec 1,0 EcoBoost od Forda. Tie sa však neumiestnili na medailových pozíciách. Patrí im piata a šiesta priečka. Situácia sa príliš nemení ani v kategórii Nový motor roka, ktorá je zaujímavejšia, pretože v tej hlavnej môžu získavať ocenenia aj staršie motory dovtedy, kým nie sú prekonané inými. Na čele je totiž elektrický pohon Jaguara I-Pace.

Cena za Nový motor roka patrí netradične... Foto: Jaguar
Jaguar I-Pace - 2018 Cena za Nový motor roka patrí netradične elektromobilu. Ide o pohonnú sústavu drahého elektrického Jaguara I-Pace. Potom neprekvapí, že zlato má aj v triede elektromotorov.

Aspoň že druhá priečka patrí elektrickej sústave pre Hyundai Kona EV a Kie Soul EV. Tá je predsa len bližšie realite, i keď nie tej dnešnej. Zákazníci sa zatiaľ s kúpou elektromobilov neponáhľajú. Bronz však už opäť patrí extrémne luxusnému tovaru – dvakrát preplňovanému 8-valcu, ktorý poháňa najrýchlejšie SUV sveta Lamborghini Urus. Ani štvrtá priečka nie je z nášho sveta. V tomto prípade si ale určite zaslúži pozornosť. Dvojliter 2,0 VC-T od Infiniti pre limuzínu Q50 je totiž prvým sériovým motorom sveta s variabilným kompresným pomerom. Zaujímavý je aj 1,5-litrový preplňovaný 3-valec EcoBoost pre nový Ford Focus. Má vypínanie jedného valca. Lenže ani to porote nestačilo. Skončil totiž až na šiestom mieste za dvojlitrom od AMG.

Najlepším hybridom je BMW i8 s kombináciou... Foto: BMW
BMW i8 Najlepším hybridom je BMW i8 s kombináciou preplňovaného 3-valca 1,5 TwinPower Turbo a elektromotorom na prednej náprave. Jazdí úžasne, ale so svetom bežných áut nemá toto karbónové kupé s krídlovými dverami veľa spoločného.

Samostatnú kategóriu dostali aj hybridy. Ale nečakajte, že zlato berie Prius. Jeho hybridnú sústavu s 1,8-litrovým 4-valcom tu síce nájdete, ale až za dvoma modelmi, ktoré až také ekologické veru nie sú. A lacné už vôbec nie. Bavíme sa o karbónovom superšporte BMW i8 s plug-in hybridnou sústavou a motorom 1,5 TwinPower Turbo a tiež o Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid, ktoré síce má elektromotor, ale zároveň aj veľký dvakrát preplňovaný 8-valec s objemom štyroch litrov. Pritom Porsche nájdeme v ekologickej kategórii ešte raz stou istou sústavou, len menším 6-valcom. A tiež napríklad Volvo s jeho sústavou TwinEngine, ktorú používajú luxusné modely S90/V90 či SUV XC90.

Z tohto pohľadu sa ďalšie kategórie Športový motor roka a elektrický elektromotor roka zdajú v podstate zbytočné. Tej prvej vládne opäť 3,9-litrové srdce Ferrari z modelov 488 a tej druhej zas Jaguar I-Pace. Takže za zmienku stoja už len niektorí víťazi vo výkonových triedach. Mimochodom, tie sú nové. Ešte vlani boli totiž motory rozdelené podľa objemov, lenže, ako vieme, tie už v časoch túrb nemajú veľkú výpovednú hodnotu. A navyše sú tu hybridy a elektromobily. Takže organizátori vytvorili sedem výkonových kategórií. Víťazov tých silných spomínať ani nemusíme. Hmýri sa to tu opäť značkami Ferrari, Mercedes-AMG, Jaguar či Porsche.

Takže zaplať pánboh aspoň za 3-valec 1,0 EcoBoost, ktorý má zlato pod 150 koní, a 4-valec 2,0 TFSI od Audi v triede od 150 do 250 koní, ktorý používa nielen ingolstadtská značka, ale aj koncernové modely VW, Škoda, Seat či Cupra. Spomeňme, že porotu odbornej ankety International Engine of the Year tvorí 69 automobilových novinárov z 31 krajín.

Najlepší motor roka 2019

Motor Modely Body
1. Ferrari 3,9 V8 biturbo 488 GTB, 488 Spider, 488 Pista 425
2. Jaguar EV I-PACE 328
3. Mercedes-AMG 4,0 V8 biturbo AMG GT, GT S, GT C, GT R, S, C, E, G, GLC 280
4. Porsche 2,5 V6 Boxer Turbo 718 Boxster S, 718 Cayman S 188
5. Audi 2,0 TFSI R4 TT, S, S1, S3, A3, A4, A5, A6, Q2, Q3, Q5, Seat Leon Cupra, Alhambra, Ateca, Cupra Ateca, Škoda Superb, Kodiaq, VW Golf GTI, Polo GTi, T-Roc, Passat, Arteon, CC, Beetle, Tiguan, Sharan 184
6. Ford 1,0 R3 turbo EcoBoost Fiesta, Focus, C-Max, Drand C-Max, Mondeo, EcoSport 154
8. Ferrari 3,9 V8 Portofino, GTC4 Lusso T 66

Nový motor roka

Motor Modely Body
1. Jaguar EV I-Pace 281
2. Hyunda/Kia EV Kona EV, Soul EV 174
3. Audi/Lamborghini 4,0 V8 Urus 170
4. Renault/Nis­san/Infiniti 2,0 R4 VC-Turbo Infiniti 164
5. Mercedes-AMG 2,0 R4 Turbo A35 AMG 151
6. Ford 1,5 R3 EcoBoost Fiesta ST 137
     

Najlepší hybrid roka

Motor Modely Body
1. BMW 1,5 R3 PHEV i8 233
2. Porsche 4,0 V8 PHEV Panamera Turbo S E-Hybrid 138
3. Toyota/Lexus 1,8 R4 Hybrid CH-R, Prius, Lexus CT, 122
4. Volvo 2,0 R4 TwinEngine PHEV XC90, S90, V90, XC60 109
5. Toyota/Lexus 2,5 R4 Hybrid RAV4, ES 104
6. Porsche 3,0 V6 PHEV Panamera PHEV, Cayenne PHEV, Bentley Bentayga PHEV, Audi A8 PHEV 100

Športový motor roka

Motor Modely Body
1. Ferrari 3,9 V8 biturbo 488 GTB, 488 Spider, 488 Pista 370
2. Ferrari 6,5 V12 812 Superfast 200
3. Porsche 4,0 V6 Boxer 911 GT3, 911 R 164
4. Mercedes-AMG 4,0 V8 biturbo AMG GT, GT S, GT C, GT R, S, C, E, G, GLC 97
5. McLaren 4,0 V8 720S 81
6. Audi 5,2 V10 R8, Lamborghini Huracan 76

Najlepší elektromotor roka

Motor Modely Body
1. Jaguar EV I-PACE 367
2. Tesla EV Model S, Model X, Model 3 363
3. BMW EV i3, i3S 172
4. Renault/Nissan Leaf 126
5. Chevrolet/Opel EV Bolt, Ampera-e 89

Víťazi podľa výkonových tried

Výkonová kategória Motor Modely Body
Do 150 k Ford 1,0 R3 turbo EcoBoost Fiesta, Focus, C-Max, Drand C-Max, Mondeo, EcoSport 145
Od 150 do 250 k Audi 2,0 TFSI R4 TT, S, S1, S3, A3, A4, A5, A6, Q2, Q3, Q5, Seat Leon Cupra, Alhambra, Areca, Cuora Ateca, Škoda Superb, Kodiaq, VW Golf GTI, Polo GTi, T-Roc, Passat, Arteon, CC, Beetle, Tiguan, Sharan 161
Od 250 do 350 k Porsche 2,5 V6 Boxer Turbo 718 Boxster S, 718 Cayman S 188  
Od 350 do 450 k Jaguar EV I-Pace 191  
Od 450 do 550 k AMG 4,0 V8 biturbo AMG GT, GT S, GT C, GT R, S, C, E, G, GLC, Maybach S, Aston Martin Vantage, DB11 244
Od 550 do 650 k Ferrari 3,9 V8 biturbo Portofino, GTC4 Lusso T 308  
Od 650 k Ferrari 3,9 V8 biturbo 488 GTB, 488 Spider, 488 Pista 429

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #International Engine of the Year #Motor roka 2019
Články podľa značiek