Mesačné výsledky predajov áut si bežne nevšímame. Zaujímavejšie sú tie štvrťročné, polročné či predaje za celý rok. Lenže apríl je trochu výnimočný. Nie tým , že sa v Európe predalo 1 344 863 automobilov, čo je len polpercentný medziročný pokles, ktorý naznačuje, že turbulencie, spôsobené homologizáciou podľa nového cyklu WLTP, sú pomaly minulosťou. Apríl je zaujímavý úspechom rumunskej Dacie, ktorá akoby si posledné trendy poklesov predaja vôbec nevšímala. Pritom trh padá od septembra.
Kým registrácie áut v Európe klesali, v januári o 4,6, vo februári o 0,9 a v marci o 3,6 %, Dacia neustále rastie. Až natoľko, že v apríli sa prebojovala až na 13. priečku. Jej odbyt narástol v porovnaní s vlaňajším aprílom o 14,7 %. Zákazníkom dodala 53 446 áut. A trinásta je aj za prvé štyri mesiace. Takže v apríli predala napríklad viac áut ako Hyundai, Seat, Kia alebo Nissan. Ešte väčšie prekvapenie však zažijeme pri pohľade na rebríček najúspešnejších modelov. V prvej desiatke má totiž až dvoch predstaviteľov.
Piatym najpredávanejším autom v Európe sa stal lacný hatchback Dacia Sandero. Rozhodlo sa preň 20 292 zákazníkov, o 5,1 % viac ako vlani. Pred Sandro sa zmestili len známe ikony od prvého VW Golf (- 9,6 %) cez Renault Clio (+ 9,0 %), VW Polo (-14,5 %) po nový Ford Focus (+ 11,1 %). Zároveň to znamená, že Sandero sa predávalo lepšie ako Peugeot 208, Škoda Octavia, Ford Fiesta a Citroën C3. Tam sa však ťaženie Dacie nezastavilo. Prvú desiatku totiž uzatvára Duster, ktorého nová generácia si polepšila až o 30 %, keď zaznamenala 20 292 registrácií.
Dacia Duster je tak zároveň vôbec najpredávanejším SUV v Európe. Predbehlo aj také esá ako VW Tiguan, Renault Captur, Nissan Qashqai alebo Peugeot 3008. Kto by to bol povedal, že rumunské, cenovo orientované modely tak zarezonujú na relatívne náročnom európskom trhu. Zákazníkom neprekážajú ani horšie výsledky z carshetstov Euro NCAP, nižší výkon či skromnejšie vybavenie. Pre konkurenciu je zlou správou, že na rumunské autá jednoducho nemá adekvátnu odpoveď. A tak je možné predpokladať, že Dacia bude ešte rásť.
Najpredávanejšie modely v Európe (apríl 2019)
Poradie | Model | Predaj (ks) | Medziročný rozdiel (%) |
---|---|---|---|
1. | VW Golf | 35 452 | –9,6 |
2. | Renault Clio | 29 998 | +9,0 |
3. | VW Polo | 22 637 | –14,5 |
4. | Ford Focus | 20 720 | +11,1 |
5. | Dacia Sandero | 20 292 | +5,1 |
6. | Peugeot 208 | 19 983 | –4,6 |
7. | Škoda Octavia | 19 673 | +5,6 |
8. | Ford Fiesta | 19 341 | –18,5 |
9. | Citroën C3 | 18 916 | +11,3 |
10. | Dacia Duster | 18 593 | +30,0 |
11. | Fiat Panda | 18 345 | +50,2 |
12. | VW Tiguan | 18 329 | –8,1 |
13. | Renault Captur | 18 073 | –2,9 |
14. | Nissan Qashqai | 17 902 | –0,7 |
15. | Peugeot 3008 | 17 843 | +1,9 |
16. | Toyota Yaris | 17 389 | –1,0 |
17. | VW T-Roc | 17 231 | +33,1 |
18. | Opel Corsa | 16 833 | –5,8 |
19. | Peugeot 2008 | 16 274 | 0 |
20. | Mercedes-Benz A | 15 544 | +63,9 |
21. | Fiat 500 | 14 912 | –4,1 |
22. | Škoda Fabia | 14 708 | –1,0 |
23. | Mercedes-Benz C | 13 610 | +0,7 |
24. | Peugeot 308 | 13 318 | –6,5 |
25. | Seat Leon | 13 312 | +0,0 |