Americká spoločnosť J.D. Power pravidelne zisťuje spokojnosť motoristov s automobilmi. Tentoraz zverejnila výsledky prieskumu Initial Quality Study (IQS), ktorého cieľom je zmapovať prvé dojmy majiteľov nových vozidiel. Zmysel tejto ankety spočíva v skutočnosti, že zákazníci sa rozhodnú pre kúpu nového auta zväčša podľa reklám alebo vystavených kusov priamo v predajniach. Keď si však auto kúpia a začnú ho dennodenne používať, môžu svoju voľbu začať ľutovať.
Podmienkou v prieskume preto bolo, že majiteľ musel auto vlastniť aspoň tri mesiace. Zber údajov prebiehal od februára do mája tohto roka a zúčastnilo sa ho 76 256 respondentov, čo je dostatočná vzorka pre objektívne vnímanie výsledkov. Opýtaní museli odpovedať na 233 otázok z ôsmich kategórií. Výsledkom je index problémov na sto vozidiel. Čím je index nižší, tým sú majitelia áut s danou značkou spokojnejší.V Spojených štátoch amerických dlho platilo, že japonské autá sú spoľahlivé, a preto sú s nimi ľudia spokojní. Už druhý rok po sebe sa však na popredné miesta dostali kórejské značky Genesis, Kia a Hyundai. Automobilky patriace pod jeden koncern jednoznačne dokázali, že zákazníci sú spokojní nielen s ich prémiovou značkou, ale aj s ich masovými modelmi. Najlepšie skončil práve prémiový Genesis s indexom 63, ktorý nasledovala Kia s indexom 70 a napokon Hyundai so 71 problémami na sto vozidiel.
Na štvrtej priečke sa umiestnil domáci Ford s indexom 83, čo je oproti prvej trojke výrazný odstup. Hneď za ním nájdeme značku Lincoln patriacu pod Ford s indexom 84. Ďalej nasleduje Chevrolet a prvá japonská značka Nissan je až na siedmom mieste. Medzi najlepšími desiatimi nájdeme ešte Dodge, Lexus a Toyotu. Najlepšou európskou značkou je Mercedes-Benz na delenom dvanástom mieste s indexom 94.
Na opačnom konci skončili Mitsubishi, Land Rover a Jaguar. Autori ankety uvádzajú, že automobilky si dokážu nakloniť alebo znepriateliť zákazníkov informačno-zábavnými systémami. Práve tie sa stretávajú s veľkými očakávaniami pri kúpe nových automobilov. Keď na novom aute displej pomaly reaguje alebo zamŕza, majitelia sú nespokojní. To bol najvážnejší problém európskych značiek, ktoré v ankete prepadli.
Anketa spokojnosti s novými autami (J.D. Power 2019)
Poradie | Značka | Index spokojnosti |
1. | Genesis | 63 |
2. | Kia | 70 |
3. | Hyundai | 71 |
4. | Ford | 83 |
5. | Lincoln | 84 |
6. | Chevrolet | 85 |
7. | Nissan | 86 |
8. | Dodge | 90 |
8. | Lexus | 90 |
8. | Toyota | 90 |
11. | Buick | 92 |
CELKOVÝ PRIEMER | 93 | |
12. | GMC | 94 |
12. | Mazda | 94 |
12. | Mercedes-Benz | 94 |
15. | Porsche | 96 |
16. | Honda | 98 |
17. | Cadillac | 100 |
17. | Jeep | 100 |
19. | Infiniti | 101 |
20. | BMW | 102 |
21. | Ram | 105 |
22. | Audi | 106 |
23. | Mini | 107 |
24. | Acura | 110 |
25. | Chrysler | 113 |
25. | Subaru | 113 |
25. | Volkswagen | 113 |
28. | Volvo | 114 |
29. | Alfa Romeo | 118 |
30. | Mitsubishi | 121 |
31. | Land Rover | 123 |
32. | Jaguar | 130 |