
Bicykel je extrémne neskladné športové náčinie. Takže ak si ho veziete s autom, inú možnosť ako nosič vlastne ani nemáte. Najpraktickejšie sú tie, ktoré nasadíte na guľu ťažného zariadenia. Na rozdiel od tých na streche sa na ne bicykle upevňujú ľahšie, pretože ich netreba dvíhať do výšky, nebránia vjazdu do podzemných garáží, pretože nezvyšujú výšku auta a navyše, majú priaznivý vplyv na spotrebu paliva, keďže sú v nich bicykle v „závetrí“ karosérie. A navyše, ak sú sklopné, nemusia brániť ani prístupu do kufra.
Práve na tento typ nosičov bicyklov sa pozrel nemecký ADAC. Pod jeho testovaciu lupu sa dostalo celkom 11 produktov od jedenástich výrobcov. Testom síce prešli všetky, ale rozdiely medzi nimi sú. A nie malé. ADAC hodnotil kritérium samotnej manipulácie, teda jednoduchosť obsluhy, bezpečnosť a tiež kritérium dispozície nosiča, teda ako sú na ňom bicykle rozmiestnené. Kým bezpečnosť mala na celkovej známke podiel len 30 % a dispozícia bicyklov na nosiči 20 %, kde sa objavila aj ich nosnosť, najviac mohli získať výrobcovia za kritériu manipulácie s nosičom – až 50 %.

Z jedenástich výrobkov získalo hodnotenie „veľmi dobré“ šesť, štyri nosiče boli „dobré“ a dva dosiahli známku „dostatočné“. Úplné „prepadáky“ sa teda v teste neobjavili, hoci cenové rozpätie nebolo zanedbateľné. Zlou správou je, že na rozdiel od pneumatík, je cena v tomto prípade pomerne relevantným kritériom. Potvrdzuje to hneď víťaz testu, nosič Uebler i31, ktorý nájdete v cene od 698 eur. Bol však presvedčivý vo všetkých kritériách, najmä v jednoduchosti obsluhy a rozvrhnutia bicyklov. Uebler má, podobne ako nosiče Eufab, Bosal, Thule a Yakima samostatné ramená, takže možno „bajky“ uchytiť a demontovať samostatne.

To je rozdiel napríklad od nosiča Bullwing s najhoršou známkou. Navyše sa k jeho zlým stránkam pridal metúci návod na použitie. Návodmi na obsluhu nepotešili ani nosiče Thule a Noraito.Predposledné Menabo zas doplatilo na nízku nosnosť. Na jeden bicykel pripadá 15 kg. Ak naložíte všetky tri, je možné, že nosnosť prekročíte. Menabo tiež odrádza dispozíciou nosiča, kde sú bicykle umiestnené veľmi blízko seba, takže pri naložení troch kusov sa ich pneumatiky dotýkajú. Hodnotila sa aj hmotnosť nosičov. Len na ilustráciu, kým nosič Uebler váži 16,4 kg, Mft Back Power až 30,8, takže manipulácia s ním nie je práve jednoduchá.
Čo sa týka bezpečnosti, ADAC sa s nosičmi nemaznal. Absolvovali simulovaný crashtest. Najlepším bol v tejto disciplíne Thule, keď došlo po náraze len k malému kontaktu bicyklov s karosériou vozidla. Celkom inak na tom boli nosiče Bullwing, Mft a Yakima. Náraz znamenal zlomenie konštrukcie. Nosič Mft navyše ukázal slabé držiaky. Napriek tomu sa ocitol v kategórii známky „dobré“. Jednotlivé vlastnosti nosičov si môžete pozrieť v tabuľke a vybrať si ten najlepší alebo ten, ktorý vám vyhovuje cenovo. V každom prípade odporúča ADAC nosiče Uebler, Thule, Eufab, Bosal a Yakima. Naopak, nosiče Menabu a Bullwing radí nekupovať.
Test nosičov bicyklov (ADAC 2019)
Značka | Model | Cena | Manipulácia (50 %) | Bezpečnosť (30 %) | Dispozícia (20 %) | Celková známka | Hodnotenie |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uebler | i31 | od 698 € | 1,6 | 2,4 | 1,8 | 1,9 | veľmi dobré |
Thule | VeloSpace XT 3 | od 517 € | 1,8 | 1,9 | 2,5 | 2,0 | veľmi dobrý |
Eufab | Premium 3 | od 330 € | 2,3 | 2,4 | 2,3* | 2,3 | veľmi dobrý |
Bosal | Traveller III | od 373 € | 2,3 | 2,4 | 2,4 | 2,3 | veľmi dobrý |
Yakima | FodClick 3 | od 599 € | 1,7 | 4 | 2,2 | 2,5 | veľmi dobrý |
Atera | Strada Sport M3 | od 344 € | 2,ž | 2,5 | 2,6 | 2,6 | dobrý |
Westfalia | Bikelander | od 662 € | 3,1 | 2,5 | 2,4 | 2,8 | dobrý |
Norauto (ATU) | Rapidbike 3P+ | od 349 € | 2,8 | 3 | 3,5 | 3,0 | dobrý |
Mft | BackPower | od 484 € | 3,4 | 4 | 3,1 | 3,5 | dobrý |
Menabo | Alphard Plus | od 281 € | 3,4 | 3,8 | 3,5 | 3,6 | dostatočný |
Bullwing | SR3 plus | od 215 € | 3,5 | 4,5 | 3,5 | 3,8 | dostatočný |