V najnovšom kole nárazových testov poslalo Euro NCAP proti bariéram päť modelov áut. A naozaj zaujímavých. V priamom súboji sa ocitol nový mladoboleslavský hatchbcak Škoda Scala s konkurenčnou Kiou Ceed. Triedu SUV zas reprezentovali Mercedes-Benz GLE a DS 3 Crossoback, i keď v tomto prípade je každé z nich z trochu iného súdka. A do partie pribudli MPV Mercedes-Benz triedy B a čistý elektromobil Tesla 3, ktorá už zožala veľký úspech za svoju bezpečnosť v USA. Výsledkov mále ale viac, keďže v prípade Kie Ceed a DS 3 Crosbacku došlo na dvojité hodnotenia. Zvlášť pre verzie s balíkom asistenčných systémov a zvlášť pre verzie bez nich.
Asi neprekvapí, že bez detekcie chodcov a cyklistov nemohli dosiahnuť na maximum piatich hviezdičiek. Ako náhle sa na palube nachádzajú, za čo si treba priplatiť, môžu ich zákazníci rátať s päťhviezdičkovou bezpečnosťou. Tak napríklad prítomnosť elektronických asistentov znamená v prípade DS 3 Crossback zlepšenie ochrany dospelých z 87 až na 96 % a chodcov z 54 na 64 %. Pri Kii Ceed je síce výsledok v ochrane dospelých v oboch prípadoch rovnaký, no ochrana chodcov vzrástla z 52 na 68 %. Ostatné autá už dvojitý meter nepotrebovali. Ani Škoda Scala. V sérii má totiž okrem autonómnych bŕzd aj monitoring prúdov a obmedzovač rýchlosti. V Boleslavi teda nenechali nič na náhodu, hoci si za bezpečnosť budeme musieť priplatiť.
Scala naozaj excelovala. Za všetky disciplíny dosiahla celkový vážený priemer 88 %, čo bolo len o jeden percentuálny bod menej ako nová Tesla 3, ovenčená v USA organizáciou IIHS titulom vôbec najbezpečnejšieho auta, aké sa kedy za Atlantikom dostavilo do jej laboratórií. Samozrejme, Tesla nadchla aj komisárov Euro NCAP, najmä asistenčnými systémami za ktoré dostala rekordných 94 %, čo sa žiadnej konkurencii zatiaľ nepodarilo. Detailnejší pohľad do výsledkov však ukazuje, že Scala je lepšia v ostatných kritériách. Nad Teslou 3 dominovala v ochrane dospelých (97 vs. 96 %), ochrane detí (87 vs. 86 %) aj v ochrane chodcov (81 vs. 74 %). Takže strácala len na asistenčných systémoch (74 vs. 94 %).
A hanbiť sa za čo nemá ani pri porovnaní s Kiou Ceed, dokonca tou s balíkom bezpečnostných asistentov. Je na tom lepšie vo všetkých štyroch kritériách, nehovoriac o DS 3 Crossbacku. Dýchať nedala dokonca ani dvojici Mercedesov-Benz. V porovnaní s triedou B a SUV GLE ukázala lepšiu ochranu dospelých, chodcov a v porovnaní s „béčkom“ tiež lepšie hodnotenie za asistenčné systémy. Slabšia bola len ochrana detí. Lenže porovnajte cenu Mercedesov či Tesly 3 s cenou českého kompaktu. Takže podľa nás je jasným víťazom posledného kola crashtestov. V Mladej Boleslavi môžu otvárať šampanské.
Výsledky Euro NCAP (júl 2019)
Model | Hviezdičky | Dospelí | Deti | Chodci | Asist. systémy |
---|---|---|---|---|---|
DS 3 Crossback | 4 | 87 % | 86 % | 54 % | 63 % |
DS 3Crossback Safety Pack | 5 | 96 % | 86 % | 64 % | 76 % |
Kia Ceed | 4 | 88 % | 85 % | 52 % | 68 % |
Kia Ceed Safety Pack | 5 | 88 % | 85 % | 68 % | 73 % |
Mercedes-Benz B | 5 | 96 % | 90 % | 78 % | 75 % |
Mercedes-Benz GLE | 5 | 91 % | 90 % | 78 % | 78 % |
Tesla Model 3 | 5 | 96 % | 86 % | 74 % | 94 % |
Škoda Scala | 5 | 97 % | 87 % | 81 % | 76 % |