Kia bojuje proti zlodejom. Zatiaľ dosť 'primitívne'

Britské zastúpenie Kie sa rozhodlo ponúknuť svojim zákazníkom, ktorí nie sú chránení pred krádežou vozidiel s bezkľúčovým odomykaním, aspoň provizórnu pomoc. Dodá im „Faradayovu klietku“. Jednoduché, nepraktické, ale účinné...

10.07.2019 12:00
debata (1)
Jednoduchá kapsička KiaSafe zamedzí dlhoprstým... Foto: Kia
Kia - púzdro na kľúče KiaSafe Jednoduchá kapsička KiaSafe zamedzí dlhoprstým získať signál kľúča vybaveného systémom bezkľúčového odomykania a štartovania. Samozrejme, podobných produktov na trhu je hneď niekoľko. Ale len britská Kia sa ho rozhodla poskytnúť svojim zákazníkom.
Škandál s nedostatočným zabezpečením vozidiel vybavených systémom, ktorý vás zbavuje nekomfortného vyberania kľúča z vrecka, sa začal už v roku 2016. Ukázalo sa, že toto zariadenie doslova otvára autá zlodejom. S takmer rovnakou ľahkosťou ako ich majiteľom. Stačí na to zosilňovač a prijímač signálu za pár sto eur. Testy nezávislých organizácií navyše ukázali, že automobilky si z tohto problému až takú ťažkú hlavu nerobili. Napríklad začiatkom tohto roka, teda tri roky od vypuknutia kauzy, preveril magazín Which? a nemecký ADAC odolnosť 237 nových áut proti tomuto typu krádeží. A výsledok?

Až 230 z nich sa dalo opäť s použitím zosilňovača signálu odomknúť a naštartovať a štyri bolo možné naštartovať. Podobne katastrofálne výsledky preukázal nedávny test organizácie Thatcham Research. Zo siedmich áut sa útoku ubránili len tri. Niektorí výrobcovia však predsa len zareagovali. Riešením býva takzvaný senzor pohybu. To znamená, že ak sa kľúč nehýbe, nevydáva žiaden signál a tak ho nie je možné zachytiť ani zosilniť. To začali používať napríklad značky BMW, Porsche alebo Ford. Ďalšou možnosťou je vybaviť kľúč deaktivačným tlačidlom. Jaguar a Land Rover zvolili sofistikovanej­šiu cestu.

Nové senzory vedia na základe dĺžky trvania signálu presne spočítať vzdialenosť kľúča od vozidla. Ak je vzdialenosť väčšia, ako je povolené, auto nie je možné odomknúť ani naštartovať. A funguje to. Lenže tieto systémy sú k dispozícii len pre nové autá. A čo s tými staršími, je ich vôbec možné chrániť? Britské zastúpenie kórejskej automobilky Kia si myslí, že áno. Spôsob, ktorý zvolilo, je síce až primitívne jednoduchý, ale vo svojej podstate účinný. Zákazníkom zašle nenápadne vyzerajúcu kapsičku na kľúč „KiaSafe“. Tá je potiahnutá tenkou vrstvou kovu, takže funguje ako Faradayova klietka.

Starý známy princíp znemožní dlhoprstým získať signál kľúča, kým sa nachádza v ochrannom obale. Samozrejme, má to aj svoju tienistú stránku. Ak chcete auto odomknúť, zamknúť či naštartovať, kľúč musíte vybrať. Tým sa stráca výhoda bezkľúčovej obsluhy. Ale je lepšie si nájsť auto ráno tam, kde ste ho večer zaparkovali, ako prázdne miesto. Kia priznáva, že ide o provizórne riešenie. Odteraz dostanú puzdro zadarmo všetci jej britskí zákazníci, ktorí si kupujú nové alebo jazdené auto z oficiálnej siete dílerov. Ostatným ho zašle na požiadanie za 10 libier. Zatiaľ Kia pracuje na definitívnom riešení problému.

„Zabezpečenie vozidiel je pre nás dôležité a zneužívanie bezkľúčového odomykania nás znepokojuje rovnako ako našich zákazníkov, políciu či poisťovne,“ povedal na túto tému manažér britského zákazníckeho centra Kie David Hart. „Zatiaľ čo naše kľúče nemajú technológiu UWB (Ultra Wide Band) ani tlačidlo na deaktiváciu, vyvíjame nové úrovne ochrany, ktoré budú čoskoro implementované do našich vozidiel,“ dodal. Zatiaľ neostáva zákazníkom Kie, ale aj iných značiek nič iné, ako použiť podobný produkt alebo si kľúč zabaliť do hliníkovej fólie.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Kia #bezkľúčové odomykanie #bezkľúčové štartovanie
Články podľa značiek