VIDEO: Na dovolenke môže škodu spôsobiť aj koza. Pozrite si, ako koza otĺka dvere zaparkovaného vozidla.
„Podľa štatistík Allianz – Slovenskej poisťovne, počas leta klienti nahlásia zo zahraničia viac škôd ako v bežných mesiacoch v roku, v júli a auguste je to v priemere 38 škôd vozidiel denne.“ uviedla pre TV Pravda Helena Kanderková špecialistka externej komunikácie Allianz – SP.
Minulé leto vyplatila Allianz – SP za škody na vozidlách len za júl a august dohromady takmer 5,2 milióna eur. Najviac nehôd vozidiel hlásia klienti z obľúbených dovolenkových destinácií Chorvátska, Talianska, Bulharska, ale aj z tranzitných krajín ako Rakúsko a Maďarsko.
Pri ceste do zahraničia je dôležité mať predovšetkým platnú Zelenú kartu. Tá je dokladom o tom, že vo svojej krajine máte uzatvorené povinné zmluvné poistenie vozidla. V prípade nehody v zahraničí tak systém zelenej karty zabezpečuje plnenie, bez nutnosti uzatvárať si poistenie zodpovednosti osobitne v každej krajine, do ktorej vycestujete.
Zelenú kartu vám vydá poisťovňa, v ktorej si uzatvárate PZP. Môžete s ňou cestovať po celej Európe, ale aj v časti severnej Afriky, v Rusku, Izraeli či Iráne.
Najčastejšie škody, ktoré Allianz – SP v rámci PZP v zahraničí rieši, sú škody na iných vozidlách, na verejnoprospešných zariadeniach ako sú poškodené zvodidlá alebo dopravné značenia, ale aj zdravotné nároky poškodených a pozostalých v prípade smrti pri nehode.
Havarijné poistenie, na rozdiel od PZP, kryje škody na vlastnom vozidle, ktoré môžu vzniknúť pri dopravnej nehode, ale aj pri živelných udalostiach ako víchrica, krupobitie, povodeň, alebo krádežou vozidla či v dôsledku vandalizmu. " Pred cestou odporúčame skontrolovať si dojednanú územnú platnosť havarijného poistenia tak, aby platilo na území, kam klient počas dovolenky cestuje. Ak máte havarijné poistenie s územnou platnosťou len pre Slovensko, je jednoduché rozšíriť si ho krátkodobo aj na územie Európy." dodal Kanderková
Niekoľko rád pri nehode v zahraničí:
- Poskytnite prvú pomoc zraneným a zavolajte záchrannú službu.
- Spíšte Správu o nehode. Odporúčame zobrať si na cestu do zahraničia formulár správy vo viacerých jazykových mutáciách. Ak nemáte pri sebe formulár správy, treba si vyžiadať údaje o účastníkoch dopravnej nehody – evidenčné čísla vozidiel a názvy poisťovní, v ktorých sú ich autá poistené, číslo poistnej zmluvy, číslo zelenej karty a tiež mená a adresy účastníkov a svedkov dopravnej nehody.
- Dohodnite sa, kto je vinníkom nehody. Pokiaľ to nie je možné, vždy treba volať políciu. Nikdy nepodpisujte správy či dokumenty, ktorým nerozumiete. Ak si to situácia vyžaduje, nárokujte si poskytnutie tlmočníka.
- Odporúčame nafotiť si nielen škodu, ale aj miesto nehody. Vlastná fotodokumentácia sa vždy zíde pri riešení poistnej udalosti.
- Ak nastala dopravná nehoda, došlo k poruche vozidla alebo k jeho odcudzeniu, kontaktujte asistenčnú službu poisťovne. Pre klientov Allianz – SP je k dispozícii 24 hodín denne, 7 dní v týždni. Asistenčná služba zabezpečí opravu vozidla na mieste alebo jeho odtiahnutie do servisu. V prípade, že oprava vozidla bude trvať viac ako 2 dni, operátori sa postarajú o ubytovanie cestujúcich, náhradné vozidlo, návrat do miesta bydliska, prípadne pokračovanie v ceste do výšky stanovených limitov.
- Škodu na vozidle po návrate zo zahraničia nahláste svojej poisťovni najneskôr do 30 dní od nehody.