Servisy už autá neopravujú. Koľko nás ale stojí zbytočná výmena dielov?

Prax je taká, že ak sa na aute niečo pokazí, v servise, najmä tom autorizovanom, pristúpia namiesto opravy chybného dielu automaticky k jeho nahradeniu celkom novým. To je často zbytočné a drahé, čo dokazujú aj údaje britskej poisťovne Warrantywise.

05.09.2019 06:00
debata (34)
Opravovať poškodené diely na autách dnes v móde... Foto: Land Rover
Land Rover - servis Opravovať poškodené diely na autách dnes v móde veru nie je. Zo servisov sa stali v podstate len stanice na výmenu celých komponentov. Pre automobilky je to dobrý biznis, pre majiteľov áut určite nie. Najmä ak majú auto po záruke.
Dnešné autá sú enormne zložité. Ak je vozidlo ešte v záruke a niečo sa na ňom pokazí, autorizovaný servis vám v rámci garancie poškodený diel vymení za nový. Reflektor za reflektor, prevodovku za prevodovku… Možno by sa dal samotný diel aj opraviť, ale tento postup automobilky v podstate odmietajú. Potrebujú mať istotu, že chyba bola odstránená a nedôjde k ďalšej reklamácii. Navyše je to veľký biznis. Lenže takýto postup je veľmi drahý. Bohužiaľ, uplatňuje sa aj pri oprave starších áut, kde už náklady s tým spojené hradí majiteľ auta z vlastného vrecka.

Britský AutoExpres preto motoristom radí, aby v takomto prípade zvážili, či sa nedá chyba odstrániť opravou poškodeného dielu. Samozrejme, treba šikovného technika. Tých je málo a tak môže riešenie problému trvať podstatne dlhšie. Na druhej strane je tu efekt ušetrených peňazí. A nie je ich málo. AutoExpress sa odvoláva na údaje, ktoré získal od poisťovne Warrantywise, ktorá sa zoberá predĺženou zárukou vozidiel proti nečakaným poruchám. Vedie si podrobné štatistiky a, samozrejme, náklady na opravy sa snaží ustrážiť na prijateľnej úrovni.

Jej konkrétne príklady opráv namiesto výmeny celých komponentov ukazujú, že opraviť je možné aj zložité mechanické súčiastky či dokonca pokročilé elektronické systémy. Tak napríklad oprava BMW 3 z roku 2009 s chybnou riadiacou jednotkou motora stála 1 175 libier, pričom bolo možné problém odstrániť len výmenou konkrétnej poškodenej časti za 300 libier. Za opravu prístrojového panela Mercedesu CLS si v servise účtovali 1 000 libier, pritom zásah skúseného technika vyriešil problém v podstate len za cenu jeho práce.

Hnací hriadeľ Volkswagenu Touareg z roku 2012 by stál poisťovňu 1 190 libier, no opravou sa jej podarilo celkové náklady zraziť na 438 libier. Viac ako 1 000 libier bolo možné ušetriť aj opravou turbodúchadla Land Roveru Discovery. Prípad Audi Q5 z roku 2013, ktoré malo poškodený LED reflektor, zas ukázal úsporu viac ako 900 libier, keď došlo na jeho opravu, a nie výmenu celého svetla. Prevodovka luxusného Range Roveru sa zas dala opraviť za 2 601 libier namiesto servisom požadovaných 3 994 libier. A príkladov bolo ešte viac.

Príklady predražených servisných úkonov

Model Porucha Výmena komponentu Oprava komponentu Úspora
BMW 3 2009 Riadiaca jednotka motora 1 175 Ł 300 Ł 875 Ł
Mercedes-Benz CLS 2009 Prístrojový panel 1 369 Ł 300 Ł 1 069 Ł
Mitsubishi Lancer Evo X 2009 Čerpadlo AYC 3 497 Ł 645 Ł 2 851 Ł
Toyota Hilux 2012 Diferenciál 1 598 Ł 375 Ł 1 222 Ł
VW Touareg 2012 Hnací hriadieľ 1 190 Ł 438 Ł 846 Ł
Land Rover Discovery 2010 Turbodúchadlo 1 857 Ł 794 Ł 1 063 Ł
Audi Q5 2013 LED reflektor 1 080 Ł 165 Ł 915 Ł
Nissan X-Trail 2015 Infotainment 3 434 Ł 457 Ł 2 892 Ł
Range Rover 2010 Prevodovka 3 944 Ł 2 601 Ł 1 343 Ł

© Autorské práva vyhradené

34 debata chyba
Viac na túto tému: #oprava #Warrantywise #servis áut
Články podľa značiek