
Zdá sa, že bezpečnostné odporúčania Euro NCAP berú výrobcovia naozaj vážne. V sérii osadzujú nové modely autonómnymi brzdami či monitoringom jazdných prúdov. Čoraz menej sa tak stretávame s dvojitým hodnotením modelov – tých ktoré dané systémy nemajú a tých, ktoré sú bezpečnostným balíkom vybavené. Dôkazom je aj najnovšie kolo nárazových testov bruselského Euro NCAP. Ani jednému zo „siedmich statočných“ asistenčné systémy nechýbali. Z toho istého dôvodu sa ale z crashtestov stáva tak trochu „nuda“.


Jednoducho, všetkých sedem áut, či už išlo o nové Boleslavské SUV Kamiq, kórejské SUV SsangYong Korando, elektrické SUV Mercedes-Benz EQC, stuttgartske kupé CLA, mníchovský roadster BMW Z4, nové Audi A1 a Ford Focus, získalo plné 5-hviezdičkové hodnotenie. A tesné bolo aj z pohľadu hodnotenia jednotlivých disciplín. V ochrane dospelých sa percentuálny rozptyl pohyboval od 95 do 97 %. Výnimkou bol iba SsangYong, ktorý stačil len na 88 %. Podobne to bolo v ochrane detí – autá získali od 81 do 91 %, pričom najlepší bol Merceds-Benz CLA.

Väčšie rozdiely nájdeme v ochrane chodcov. Tam sa spektrum pohybovalo od 68 do 91 %. Najhorší bol opäť SsangYong. Najviac bodovali Mercedes-Benz CLA a rodster BMW Z4. Mercedes-Benz EQC a Ford Focus stačili na 75, respektíve 72 % a Audi A1 na 73 %. Hodnotenie asistenčných systémov od 75 do 80 % len potvrdzuje razantný nástup elektronických pomocníkov. Prím ale hralo Audi A1 so svojimi 81 percentami. Pre náš trh najzaujímavejší model, Škoda Kamiq, patril vo všetkých disciplínach k tým lepším. A nič iné sa vzhľadom na výborné hodnotenie Scaly, ktorá prešla bruselským peklom len nedávno, neočakávalo.

Komisári si dokonca trochu uľahčili prácu. Kamiq absolvoval len čelný náraz. Ostatné výsledky prevzalo Euro NCAP práve z nového hatchbacku. Napokon, Kamiq je v podstate len out-doorovou verziou Scaly s identickou technikou aj bezpečnostným vybavením. Odlišné rozmery ani odlišnú svetlú výšku organizácia nepovažovala za tak zásadné, aby mohli spôsobiť rozdiely v hodnotení. Spomeňme ešte Ford Focus. Ten síce získal päť hviezdičiek už vlani, ale s odporúčaním prepracovať sedadlá a opierky hláv. Ford to aj urobil, čo bolo korunované zlepšením jeho výsledkov v ochrane dospelých z vlaňajších 85 na 96 %. A BMW Z4 si zas napravilo trojhviezdičkovú hanbu predošlej generácie.

Výsledky EuroNCAP (september 2019)
Model | Hviezdičky | Dospelí | Deti | Chodci | Asist. systémy |
---|---|---|---|---|---|
Audi A1 | 5 | 95 % | 85 % | 73 % | 80 % |
BMW Z4 | 5 | 97 % | 87 % | 91 % | 76 % |
Ford Focus | 5 | 96 % | 87 % | 72 % | 75 % |
Mercedes-Benz CLA | 5 | 96 % | 91 % | 91 % | 75 % |
Mercedes-Benz EQC | 5 | 96 % | 90 % | 75 % | 75 % |
SsangYong Korando | 5 | 88 % | 85 % | 68 % | 74 % |
Škoda Kamiq | 5 | 96 % | 85 % | 80 % | 76 % |