Prudký vyhýbací manéver, takzvaný losí test, síce nepatrí k povinným bezpečnostným procedúram pri vývoji áut, no história ukázala, že automobilky by ho nemali brať na ľahkú váhu. Prevrátenie auta nabok alebo jeho nestabilné správanie na dvoch kolesách zlomilo väz viacerým modelom. Spomeňme škandál spojený s prvou generáciou Mercedesu-Benzu triedy A či s prvým Audi TT. Obe automobilky nakoniec urobili pod tlakom verejnosti potrebné korekcie.
Uvidíme, či sa tak stane aj v prípade novej generácie Toyoty RAV4. Tá prišla na trh v závere roka 2018 a je dostupná v Japonsku, USA aj v Európe. Napokon ide o jedno z najpopulárnejších áut segmentu SUV, vlastne jeho zakladateľa. Netrvalo dlho a nezávislý švédsky magazín Teknikens Värld, ktorý sa dlhé roky venuje losím testom, si RAV4 zobral na mušku. Bohužiaľ, pre japonskú Toyotu nemá dobré správy. Hybridné rodinné SUV s elektrickým pohonom 4×4 pri prudkom vyhýbacom manévri predviedlo podpriemernú stabilitu.
Toyota RAV4 zvládla prejsť dráhou bezpečne len do rýchlosti 68 km/h. Následné zvýšenie tempa už ukázalo na slabiny. „Správanie bolo zlé, so silnými tendenciami k šmyku. Stabilizačný systém ESC navyše reagoval neskoro,“ komentoval situáciu testovací jazdec. Aby bola vylúčená možnosť, že situáciu spôsobila chyba konkrétneho vozidla, Teknikens Värld otestoval aj druhý exemplár. Záver bol ale rovnaký. Pri vyšších rýchlostiach sa Toyota RAV4 dostávala na dve kolesá. Švédsky magazín tak bez servítky odporúča zákazníkom, aby sa pre japonskú novinku nerozhodli, kým Toyota nevykoná nápravu.
Tak to však nevyzerá. Na test reagovala Toyota zatiaľ len argumentom, že v rámci jej testov splnila RAV4 všetky kritériá. Toyota neuviedla ani možné dôvody zlyhania. Samozrejme, kategória SUV je v porovnaní s klasickými sedanmi, hatchbackmi či kombi znevýhodnená vyššie umiestneným ťažiskom. Problémy v losom teste ukázali v minulosti aj mnohí konkurenti. Napríklad Jeep Grand Cherokee (2013), Lexus RX 300 (2001), Kia Sorento (2014) či Kia Sportage (2014). Existujú však aj pozitívne príklady. Napríklad Nissan X-Trail dCi (2014), ktorý zvládol rovnakú disciplínu v rýchlosti 80 km/h, teda o 12 km/h rýchlejšie.