
Metodika crahtestov Euro NCAP je extrémne prísna. Dokazuje to aj ostatné kolo, ktoré podstúpili BMW radu 1, BMW radu 3, Jeep Cherokee a Peugeot 208 vyrábaný v Trnave. Kým mníchovské dvojčatá prešli testami bez zaváhania a na konte majú päť hviezdičiek, francúzsky a americký účastník sa museli uskromniť so štyrmi. Pritom Peugeot 208 aj Jeep Cherokee obsahujú už v sérii autonómne brzdy, obmedzovač rýchlosti aj monitoring jazdných prúdov, teda prvky, ktoré sú nevyhnutné pre zisk plného počtu. A keďže ich automobilka dodáva v sérii, nemuselo ani jedno vozidlo absolvovať dvojitý test.

Strata hviezdičky je ešte menej zrozumiteľná pri pohľade na výsledky v jednotlivých disciplínach. Špeciálne to platí pre trnavský hatchback. Veď v ochrane dospelých získal 91 %, čo je viac ako pri BMW 1 (83 %) a nemeckému prémiovému modelu sa vyrovná aj v ochrane detí (86 % vs. 87 %) a dokonca aj v asistenčných systémoch (71 % vs. 72 %). Kde je teda problém? Nájdeme ho v ochrane chodcov. Tu má Peugeot 208 na konte len 56 percent, kým BMW 1 až 76 a BMW 3 až 87 percent. Čiastkové výsledky pritom tiež nie sú zlé. Dvestoosmička neukázala pri kolízii s chodcom nič neštandardné.

Najväčším limitom je oblasť predných stĺpikov, ktorá predstavuje riziko zranenia hlavy chodca, lenže s tou má problém takmer každé auto, nevynímajúc tie nemecké. Navrhnúť totiž karosériu tak, aby bola dostatočne tuhá pre posádku, ale tiež „mäkká“ pre chodcov, je takmer nesplniteľná úloha. Peugeot 208 tu nijak nevytŕča. Hlavná príčina spočíva niekde inde. A to v prevencii. Podľa Euro NCAP autonómne brzdy reagujú správne len na pomalších chodcov, kým rýchlejšie sa pohybujúcich nezaregistrujú alebo reagujú neskoro. A to isté platí aj o cyklistoch. Monitoring chodcov a cyklistov je pritom v metodike jednou z noviniek.

Presne tá istá príčina stojí aj za stratou hviezdičky pri Jeepe Cherokee. Ten však ukázal slabšie výsledky aj v ostatných disciplínach. Euro NCAP i tak Jeep chváli za zlepšenie, keďže vlani si jeho nový Wrangler odniesol z testov len jednu jedinú hviezdičku, čo je v dnešných časoch z hľadiska predajov takmer rozsudkom smrti. Úplne bez škrabanca však neprešlo ani nové BMW radu 1, prvá generácia postavená na platforme s predným náhonom. Za nižším hodnotením ochrany dospelých stojí sedadlo vodiča s len medznou ochranou krčnej chrbtice. Preto mu komisári nezapočítali body za systém autonómneho brzdenia.
Hviezdou posledného kola sa stalo nakoniec nové BMW radu 3, ktoré prešlo skúškami ako nôž maslom. Vo všetkých štyroch disciplínach získalo najlepšie hodnotenie medzi veľkými rodinnými autami zo všetkých skúšok, ktoré prebehli od poslednej zmeny metodiky v rokoch 2018 a 2019.
Výsledky testov euro NCAP (október 2019)
Model | hviezdičky | dospelí | deti | chodci | asist. systémy |
---|---|---|---|---|---|
BMW 1 | 5 | 83 % | 87 % | 76 % | 72 % |
BMW 3 | 5 | 97 % | 87 % | 87 % | 76 % |
Jeep Cherokee | 4 | 80 % | 78 % | 56 % | 69 % |
Peugeot 208 | 4 | 91 % | 86 % | 56 % | 71 % |