Podľa prieskumu má zhruba polovica Slovákov zafixovanú správnu hodnotu hĺbky dezénu letnej pneumatiky (1,6 mm), ktorú vyžaduje legislatíva. Mnohí, až 58 %, sa však mylne domnievajú, že by mali pneumatiky meniť už po troch alebo piatich rokoch prevádzky. Odborníci v gumárenskom priemysle sa však zhodujú, že životnosť pneumatík je až 10 rokov. Platí to aj o nepoužívaných pneumatikách. Jednoducho, aj plášť, ktorý bol vyrobený pred piatimi rokmi, môžeme stále považovať za nový. Inými slovami, predaj a montáž nepoužitej 5-ročnej pneumatiky nepredstavuje žiadne technické riziko, tvrdí Apollo Vredestein.
Staršia pneumatika nepredstavuje riziká
Životnosť používanej pneumatiky však záleží od mnohých faktorov. Medzi ne patrí najmä správny tlak. Podhustená pneumatika sa opotrebúva nerovnomerne na krajoch dezénu, kým prehustená v jeho strede. Prieskum ukázal, že tlak pravidelne alebo aspoň pred dlhšou cestou kontroluje takmer 90 % slovenských motoristov. Pneumatikám tiež prospieva správne skladovanie mimo sezóny. S tým Slováci problém tiež nemajú. Až 85 % ich skladuje doma v interiéri alebo v pneuservise. Len 12 % z nich má gumy, na ktorých práve nejazdia, odložené kdesi vonku.
Mikuláš Benča, expert spoločnosti Apollo Vredestein, však pripomína, že s „presluhovaním“ pneumatík to netreba preháňať. „Hoci zákon vyžaduje pre letné pneumatiky pre osobné automobily hĺbku dezénu 1,6 mm, pre bezpečné vedenie stopy, brzdenie a odvod vody sú potrebné minimálne 3 milimetre. "A čo záruka? Iba tretina motoristov vie, ako si uplatniť záruku na pneumatiky a 9 % vodičov to vôbec nezaujíma, pretože majú pocit, že by si aj tak nepomohli. Pritom sa na pneumatiky vzťahuje rovnaká záručná doba ako na každý iný tovar.
Záruka začína dňom kúpy
Na uplatnenie záruky je potrebný doklad o kúpe. Ale pozor. Záruka výrobcu sa vzťahuje len na chyby, ktoré možno pripísať výrobe. Okrem toho môžu výrobcovia poskytnúť aj individuálne dodatočné záruky na škody, spôsobené napríklad nešťastnou náhodou. Treba si tiež pamätať, že záruka výrobcu sa vždy začína dátumom na doklade, preukazujúcom predaj pneumatiky. „Ak si napríklad necháte pneumatiky obuť neskôr ako v deň zakúpenia, dátum kúpy bude aj naďalej dátumom začiatku záruky,“ pripomína Benča.
Prieskum sa tiež snažil zistiť, ako je to s používaním rezervného kolesa. A to napriek tomu, že nové modely áut už väčšinou nie sú sériovo vybavené „rezervou“. V lepšom prípade ju je možné objednať ako príplatkovú výbavu približne za 100 €, v horšom takáto možnosť vôbec nie je, pretože auto už nemá vhodné miesto v batožinovom priestore. Aj to je dôvodom, prečo 11 % slovenských motoristov vyráža na cesty iba s opravnou lepiacou súpravou v kufri. Lenže tá je vhodná len na menšie prierazy, pri väčších poškodeniach je už nutné volať asistenčnú službu.
Štvrtina vodičov sa preto spolieha aspoň na dojazdovú rezervu, ktorá umožňuje jazdu rýchlosťou maximálne 80 km/h. V tejto otázke sme dokonca konzervatívnejší ako v okolitých krajinách. V rovnakom prieskume v Maďarsku sa napríklad ukázalo, že u našich južných susedov jazdí bez rezervy až 35 % motoristov. Slováci sa ešte stále spoliehajú na to, že je najlepšie, ak si v núdzi dokážu pomôcť sami. Prieskum Apollo Vredestein sa uskutočnil medzi 19. septembrom a 4. októbrom 2019. Na otázky odpovedalo 2 200 slovenských motoristov.