AČR: Jediný český test zimných ‘gúm ‘ vyhral Barum. Porazil päť lacných súperov

Október sa síce nesie v znamení teplotných rekordov, no zimné prezúvanie je i tak za rohom. S výberom nových pneumatík vám možno pomôže aj test Autoklubu Českej republiky. Zameral sa na rozmer typický pre Octaviu a ostatné modely nižšej strednej triedy.

25.10.2019 06:00
debata (8)
Test šiestich cenovo dostupných pneumatík... Foto: Autoklub Českej republiky
AČR - test zimných pneumatík Test šiestich cenovo dostupných pneumatík prebiehal vo švajčiarskom Ulrichene. Testovalo sa na Škode Superb aj na SUV VW Tiguan.

Po teste letných pneumatík prichádza český autoklub s porovnaním nových zimných plášťov s rozmerom 215/55 R17. Ten obúva napríklad súčasná Octavia, ale aj celá plejáda modelov nižšej strednej či strednej triedy. Na mušku si českí komisári vzali šesť produktov, pričom referenčnou pneumatikou sa stal Barum Polaris 5. Dôvod? Metodika je odlišná napríklad od testov nemeckého klubu ADAC. Českým expertom išlo o to, aby porovnali jednu z najrozšírenejších pneumatík na domácom trhu s konkurenciou. A vybrali súperov v podobnej cenovej hladine.

Hodnotenie prebiehalo tak, že ak mali rivali lepšie vlastnosti ako Barum, získali vyšší index ako 100, a, naopak, ak zaostávali, získali index pod touto hranicou. Test prebiehal vo švajčiarskom Ulrichene. Skúšalo sa nielen na suchej a mokrej vozovke, ale aj na snehu. Test mal dve časti – objektívnu a subjektívnu. O tú prvú sa postarali meracie prístroje, ktoré zaznamenali napríklad dĺžku brzdnej dráhy či čas potrebný na dosiahnutie stanovenej rýchlosti. Subjektívna časť spočívala v hodnotení ovládateľnosti testovacími jazdcami bez toho, aby vedeli, aké pneumatiky sa na vozidle nachádzajú.

Víťazom testu sa stala v Českej republike, ale... Foto: Barum
Barum Polaris 5 Víťazom testu sa stala v Českej republike, ale aj na Slovensku veľmi rozšírená pneumatika Barum Polaris 5. Mala najvyváženejšie vlastnosti a na mokrej ceste, s ktorou sa v zime stretáme najčastejšie, bola jednoznačne najlepšia.

Hodnotilo sa celkom v pätnástich disciplínach. Pri teste na suchej vozovke išlo o brzdnú dráhu z rýchlosti 100 km/h, ovládateľnosť, hlučnosť pri rýchlosti 100 a 50 km/h a tiež o valivý odpor. Test na mokrej vozovke pridal disciplínu odolnosti voči pozdĺžnemu a priečnemu aquaplaningu a tiež jazdu na kruhovej dráhe s priemerom 55 metrov. Jazdci hodnotili ovládanie na mokrej vozovke na dráhe dlhej 1 823 metrov. Na snehu sa opäť brzdilo, tentoraz z rýchlosti 50 km/h. Záberové vlastnosti odhalila akcelerácia z 0 na 20 km/h, kde sa meral čas. Subjektívny pocit z „handlingu“ získavali vodiči pri jazde do kopca, na okruhu aj na zasneženej dráhe s dĺžkou 1 450 metrov.

Test na suchej vozovke

Na suchej ceste sa ukázala ako najlepšia japonská pneumatika Toyo Snowprox S954. Mala jasne najkratšiu brzdnú dráhu a najlepšiu ovládateľnosť. Za ňou nasledoval plášť Firestone Winterhawk 3. Referenčný Barum Polaris skončil až na treťom mieste. Napríklad z dôvodu najdlhšej brzdnej dráhy. Na zastavenie z rýchlosti 100 km/h potreboval v porovnaní s víťazom o 2,2 metra viac.

AČR - test zimných pneumatík Foto: Autoklub Českej republiky
AČR - test zimných pneumatík AČR - test zimných pneumatík

Test na mokrej vozovke

Na mokrej ceste sa karta jasne obrátila. Barum síce nemal najkratšiu brzdnú dráhu, mnohé však dohnal najlepšou odolnosťou voči priečnemu aquaplaningu a najlepšou ovládateľnosťou. Dostal sa tak pred Toyo Snowprox S954 a Firestone Winterhawk 3. Produkty od Kormoranu, Kumho a Laufenu za prvou trojkou výrazne zaostávali. Napríklad Laufen I-Fit potreboval na zabrzdenie z rýchlosti 100 km/h brzdnú dráhu až 69,5 metra, čo je o 12,3 metra viac ako v tejto disciplíne víťazné Toyo Snowprox.

AČR - test zimných pneumatík Foto: Autoklub Českej republiky
AČR - test zimných pneumatík AČR - test zimných pneumatík

Test na snehu

Porovnanie pneumatík na snehu prinieslo veľké prekvapenie. Víťazom sa totiž stala pneumatika Laufen I-Fit, teda tá, ktorá skončila na suchej aj mokrej vozovke ako najhoršia. Laufen mal najkratšiu brzdnú dráhu, najlepšie záberové vlastnosti a jazdci ho vyhodnotili z hľadiska ovládateľnosti na vrstve snehu ako bezkonkurenčný. To len potvrdzuje pravidlo, že vynikajúce výsledky v jednej z disciplín znamenajú zhoršenie vlastností pri iných disciplínach. Za Laufenom nasledoval Barum a na treťom mieste sa na snehu umiestnil opäť jeden z menej zdatných produktov Kormoran Snow.

AČR - test zimných pneumatík Foto: Autoklub Českej republiky
Autoklub Českej republiky AČR - test zimných pneumatík

Celkové hodnotenie

Na definitívne hodnotenie mala najväčší vplyv vyváženosť vlastností pneumatík v jednotlivých čiastkových testoch. Byť dobrým len na suchu, len za mokra či len na snehu jednoducho nestačí. A z tohto pohľadu vyšiel z testu ako víťaz nakoniec referenčný plášť Barum Polaris 5. Na suchej ceste sa umiestnil ako tretí, na mokrej ako prvý a na snehu ako druhý. Za Barumom nasledovali Kumho WinterCraft WP71, Kormoran Snow, Toyo Snowprox S954, Firestone Winterhawk 3, respektíve Laufen i Fit LW31. Samozrejme, rozhodnúť sa môžete aj podľa toho, s akými podmienkami sa v zime stretávate. Ak strávite väčšinu zimy na snehu kdesi v horských oblastiach, nemusí byť ani šiesty Laufen zlou voľbou. Práve tu totiž exceloval.

AČR - test zimných pneumatík Foto: Autoklub Českej republiky
AČR - test zimných pneumatík AČR - test zimných pneumatík

© Autorské práva vyhradené

8 debata chyba
Viac na túto tému: #test zimných pneumatík #zimné pneumatiky #Autoklub Českej republiky #AČR
Články podľa značiek