Na stratu hodnoty je dobré myslieť už pri výbere nového auta. Je totiž najväčšou finančnou stratou spojenou s vlastníctvom auta. Rozdiel medzi tým, za čo auto kúpite a za čo ho po rokoch predáte, je väčší ako všetky náklady vynaložené na palivo, servis či poistenie. Ukazuje to aj štatistika americkej spoločnosti iSeeCars, ktorá analyzovala 7,7 predajov 5-ročných ojazdených áut v USA. Rebríčky modelov s najväčšou a najmenšou stratou hodnoty síce zachytávajú reálie za Atlantikom, ale poučné môžu byť aj pre nás. Nájdeme tu totiž pár zástupcov bežne dostupných na európskom trhu. Výsledky tiež odhaľujú smutnú pravdu a jedenom z najväčších neduhov ekologických áut, o ktorom sa príliš nediskutuje. Ako v USA taka aj V Európe.
Autá s najväčšou stratou hodnoty po 5 rokoch
Poradie | Model | Priemerná strata hodnoty |
---|---|---|
1. | Maserati Quattroporte | 72,2 % |
2. | BMW radu 7 | 71,3 % |
3. | Nissan Leaf | 71,0 % |
4. | BMW i3 | 70,9 % |
5. | BMW radu 5 | 69,2 % |
6. | Acura RLX | 69,2 % |
7. | Ford Fusion Energi | 69,9 % |
8. | BMW radu 6 | 69,0 % |
9. | Jaguar SJL | 68,9 % |
10. | Chevrolet Volt | 68,1 % |
Priemer za všetky autá | 49,6 % |
Výsledky sú zostavené podľa percentuálnej amortizácie. Vyjadrujú teda percentuálny rozdiel medzi cenou nového auta a priemernou cenou toho istého modelu na trhu jazdených áut po piatich rokoch. Z toho vyplýva, že reálna finančná strata drahého auta s nižšou percentuálnou amortizáciou môže byť vyššia ako pri lacnejšom modeli s vyššou percentuálnou stratou. Ale o to teraz nejde. Ako to teda dopadlo? Kráľom straty hodnoty je v USA jednoznačne výkonný taliansky sedan Maserati Quattroporte. Za päť rokov užívania stratíte neuveriteľných 72,2 % kúpnej ceny. A hneď za ním nasleduje ďalšie známe európske auto – luxusná limuzína BMW radu 7 so 71,3 % stratou. Napokon BMW má v TOP 10 hneď štyri modely – okrem sedmičky aj BMW radu 5, radu 6, a najmä elektromobil BMW i3, ktorý je na štvrtom mieste.
Autá s najmenšou stratou hodnoty po 5 rokoch
Poradie | Model | Priemerná strata hodnoty |
---|---|---|
1. | Jeep Wrangler Unlimited | 30,0 % |
2. | Jeep Wrangler | 31,5 % |
3. | Toyota Tacoma | 32,0 % |
4. | Toyota Tundra | 35,9 % |
5. | Toyota 4Runner | 36,5 % |
6. | Porsche 911 | 37,2 % |
7. | Honda Ridgeline | 38,1 % |
8. | Nissan GT-R | 39,4 % |
9. | Nissan Frontier | 39,5 % |
10. | Subaru Impreza WRX | 40,0 % |
Priemer za všetky autá | 49,6 % |
Práve elektrický hatchback so stratou 70,9 % naznačuje, aká drahá je dnes ekologická mobilita. Elektromobily majú nielen odstrašujúce ceny, ale so znižujúcou sa kapacitou batérií padá ich cena prudko nadol. Takže majiteľ prepláca hneď na začiatku a potom stráca na druhotnom predaji. BMW i3 nie je pritom v rebríčku najstratovejších áut jediným elektromobilom. So stratou 71 % je na tom ešte horšie Nissan Leaf, ktorý sa umiestnil na tretej priečke. Nevyznamenal sa ani plug-in hybridný Ford Fusion (Mondeo) Energi (- 69,9 %) a na desiatej priečke plug-in hybridný Chevrolet Volt. Pri kúpe ekologických áut si tak treba zachovať chladnú hlavu. Škoda, že v rebríčku nefigurujú modely Tesly. To však znamená, že na rozdiel od elektrických konkurentov sa v strate hodnoty pohybujú kdesi v priemere.
A na ktorých autách prerobia Američania najmenej? Na čele áut s najnižšou stratou hodnoty za päť rokov nájdeme americkú terénnu ikonu Jeep Wrangler. Majitelia týchto áut si môžu pýtať pri druhotnom predaji stále približne 70 % z ceny, ktorú zaplatili pri ich kúpe. Strata je teda len 30 %. Oveľa viac neprerobia ani majitelia japonských terénnych modelov Toyota Tacoma, Toyota Tundra a Toyota 4Runner. Hneď za nimi nasleduje Porsche 911 so stratou len 37,2 %. Samozrejme, 37 % z Porsche za 120 000 eur nie je zanedbateľná suma, ale na iných športových modeloch prerobíte ešte viac. Do prvej desiatky cenových „držiakov“ sa ešte zmestili modely Honda Ridgeline, Nissan GT-R, Nissan Frontier a kultové Subaru Impreza WRX.