VIDEO: Čo určite nesmiete zabudnúť pred STK si môžete pozrieť aj vo videu TV Pravda.
Technická a emisná kontrola patria k životu každého majiteľa vozidla. Pri tých nových musíte navštíviť stanicu technickej kontroly (STK) po štyroch rokoch a potom pravidelne v dvojročných cykloch. Neberte ale STK ako nutné zlo. Ide o prevenciu, vďaka ktorej sa môžete vyhnúť problémom. A nespoliehajte sa na známosti. Zmena zákona káže, že každá stanica technickej a emisnej kontroly musí mať namontované kamery, aby bol celý priebeh pod dohľadom a pracovníci nenechali prejsť „za všimné“ žiadny automobil, ktorý nespĺňa potrebné technické parametre.
Ak auto nie je spôsobilé, jednoducho testom neprejde. Na škodu veci však je, že často „vyletia“ motoristi z STK za zbytočné maličkosti. Treba mať na mysli, že až na nastavenie geometrie svetiel nie je možné počas kontroly vykonávať žiadne dodatočné úpravy. Ani len doliať vodu do ostrekovača. Technikom za to dokonca hrozia sankcie. A vám opakovaná kontrola, za ktorú zaplatíte ďalších minimálne 35 eur. V prípade závažnejších chýb to môže vyjsť majiteľa spolu s opravami oveľa drahšie. Ako sa tomu vyhnúť? Tuto je desať rád, čo na aute pred STK skontrolovať.
1. Doklady
Na kontrole potrebujete mať osvedčenie o evidencii časť II (veľký technický preukaz) a v prípade, že máte namontované plynové zariadenie, potrebujete aj protokol o montáži systému LPG alebo CNG. V dokladoch musia byť zachytené aj všetky ďalšie zmeny, ktoré boli na aute v priebehu času vykonané. Napríklad montáž ťažného zariadenia.
2. Povinná výbava
Do povinnej výbavy patrí homologovaný výstražný trojuholník, lekárnička (ak nie je otvorená, môže byť po exspirácii), reflexný odev (napríklad vesta), ktorý sa musí nachádzať v dosahu sedadla vodiča, náhradné koleso s diskom a s ním súvisiace príslušné vybavenie ako zdvihák a kľúč na matice kolies (pre vozidlá vybavené lepiacou súpravou to neplatí.)
3. Svetlá a stierače
K najčastejším problémom na STK patria svetlá, preto vopred overte funkčnosť denných, parkovacích, diaľkových, stretávacích, brzdových, hmlových, aj smerových (vrátane ich výstražnej funkcie), spätných svetiel a pozor, aj osvetlenia tabuľky s evidenčným číslom. Samozrejme, fungovať musia aj stierače a klaksón.
4. Pneumatiky
Nezabudnite na pneumatiky. Nesmú byť poškodené a musia byť správne nahustené. Hĺbka dezénu nesmie byť podľa našich zákonov menšia ako 1,6 milimetra. Profil pneumatík musí navyše súhlasiť s údajom v technickom preukaze. Odchýlky sa nepripúšťajú.
5. Okná
Sklá na vozidle nesmú byť poškodené. S prasknutým oknom na technickú kontrolu radšej ani nechoďte. Pozor na fólie, aj tie legálne, musia byť zapísané v technickom preukaze.
6. Brzdy
Brzdy si síce v domácich podmienkach ťažko skontrolujete, ale to neznamená, že nemôžte otestovať aspoň funkčnosť parkovacej brzdy. Napríklad pri zabrzdení v prudšom svahu. Inak zverte kontrolu brzdného účinku a súmernosti bŕzd do rúk odborníkom.
7. Olej a náplne
Častou chybou býva únik motorového alebo prevodového oleja, preto skontrolujte, či sa pod autom nenachádzajú mastné stopy. Skontrolujte tiež náplne, napríklad stav brzdovej a chladiacej kvapaliny. Počas samotnej prehliadky sú akékoľvek dodatočné úpravy zakázané.
8. Dátumu platnosti STK
Obvodný úrad pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie môže udeliť sankciu vo výške 166 eur za každú oneskorenú kontrolu, čo v praxi znamená, že za STK a EK zaplatíte 332 eur. Sledujte si preto pozorne, kedy najneskôr musíte navštíviť stanicu STK.