VIDEO: Je medzi ohrozenými aj vaše auto? Pozrite si kompletný zoznam áut, ktoré poškodí nový benzín E10, vo videu TV Pravda.
Národná rada SR schválila zákon, podľa ktorého musí benzín distribuovaný na slovenských čerpacích staniciach od 1. januára 2020 obsahovať v jednom litri deväť percent bioetanolu. Z púmp by sa tak mal vytratiť Natural 95 s označením E5 a nahradiť ho benzín s označením E10. Vzhľadom na vyššie náklady na výrobu biopalív môžeme očakávať o čosi vyššiu cenu. A ešte isté riziká, ktoré súvisia so staršími vozidlami s emisnou normou nižšou ako Euro 4. Týka sa to najmä áut vyrobených pred rokom 2005. Ich zážihové motory môžu mať s vyšším obsahom bioetanolu problémy. „Vozidlo musí byť na toto palivo homologizované. Jeho využívanie v motoroch, ktoré naň neboli konštruované, môže viesť k poškodeniu výfukových ventilov a tesnení či hadíc palivového systému,“ píše špecializovaný petrolejársky magazín Petrol.cz.
Označenie palív na tankovacích stojanoch
Označenie | Druh paliva |
---|---|
E5 | Benzín obsahujúci od 5 % do 7,4 % bioetanolovej zložky. Môže byť 95-oktánový alebo aj 100-oktánový. |
E10 | Benzín obsahujúci od 7,4 % do 7,9 % bioetanolovej zložky |
B7 | Nafta obsahujúca 7 % repkového oleja |
LPG | Skvapalnený propán-bután |
CNG | Zemný plyn |
Priemerný vek áut na Slovensku je približne 13,4 roka. Pri necelých troch miliónoch áut na slovenských cestách, pri ktorých prevažuje ako palivo benzín, sa zmena odhadom dotkne až niekoľko stoviek tisíc áut. Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA) už vydalo zoznam s konkrétnymi značkami a modelmi, ktoré nový benzín E10 nemôžu tankovať. Sú medzi nimi napríklad staršie modely Volkswagenu Golf, Škoda Felicia či Renaut Mégane. Nie je jasné či pumpy budú mať popri novom benzíne E10 aj starší E5 a to z dôvodu nedostatku miest na stojanoch, ale aj z dôvodu rizika pokút, ktoré z predaja starého paliva vyplývajú. V takom prípade budú musieť mnohé staršie autá tankovať drahší 100-oktánový benzín. Ten môže byť tiež označený ako E5, ale výrobcovia doň nedávajú vyšší podiel biozložiek.
Celá zmena vyplýva z tlaku Európskej únie na znižovanie produkcie skleníkového CO2 v doprave. Jednou z ciest je aj nahrádzanie klasických palív ekologickejšími s vyšším podielom biozložky z obnoviteľných zdrojov. Podľa smernice Rady EÚ o ochrane životného prostredia budú musieť jednotlivé krajiny znížiť do konca roka 2020 podiel CO2 v palivách v porovnaní s rokom 2010 o šesť percent. Je pritom na jednotlivých štátoch, ako tento cieľ dosiahnu. V každom prípade už niet veľa času. Pritom je Slovensko, podobne ako Česká republika, zatiaľ len na štyroch percentách. Kým však naši západní susedia zatiaľ s tlakom na povinné nasadenie nových biopalív otáľajú do poslednej možnej chvíle, Slovensko sa rozhodlo uskutočniť radikálnu zmenu už od 1. januára 2020.
Fakty o novom benzíne E10
Použitie paliva s 10-percentným podielom bioetanolu, vyrábaného alkoholovým kvasením rastlín s vysokým podielom škrobu, napríklad kukurice alebo cukrovej trstiny, prinesie zmeny aj motoristom s modernejšími autami. Očakávať môžeme asi o 1,5 % vyššiu spotrebu paliva, ako vyplýva z testu nemeckého autoklubu ADAC, a o čosi nižší výkon. Je to dané tým, že etanol má približne o tretinu nižšiu energetickú výdatnosť, ako benzín. Nafty sa zmeny týkať nemajú. Už dnes totiž obsahuje sedem percent biozložky (repkového oleja) a vyšší podiel európska legislatíva ani nepovoľuje. Či sa nám to teda páči, alebo nie, od januára budeme nútení tankovať drahšie ekologické palivo aj s rizikami a nevýhodami, ktoré z toho potenciálne vyplývajú.
Otázkou ostáva, ako na nové palivo slovenskí motoristi zareagujú. Tí nemeckí, ktorí majú benzín E10 k dispozícii už od roku 2011, ho doslova bojkotovali. Petrolejárske spoločnosti ho ponúkali ako alternatívu k benzínu E5. A hoci bol ekologickejší benzín daňovo zvýhodnený, takže bol dokonca lacnejší, čo nám nehrozí, vodičov neoslovil. Dôvod bol jasný. Prieskum spoločnosti BDBe potvrdil nedôveru voči tomuto palivu a obavy z poškodenia motora, hoci v tejto krajine dnes jazdí až 90 % áut, vhodných na použitie E10. Víťazmi sa tak stali petrolejárske firmy. Väčšina vodičov sa totiž na čerpacích staniciach, kde bol klasický benzín E5 nahradený výlučne biopalivom E10, rozhodla natankovať radšej drahšie, 100-oktánové palivo bez biozložky. Pre rafinérie to znamenalo väčší zisk.