Pohroma pre staršie autá. Spôsobí benzín E10 na pumpách revolúciu?

Koniec klasického Naturalu 95 (po novom benzínu E5) spôsobí od januára na pumpách "tankovaciu revolúciu". Bude to zmena podobného rozsahu, ako keď v minulosti končil 91-oktánový benzín alebo benzín s prímesou olova. Vtedy zmena postihla najmä staršie autá a podobne tomu bude teraz. Staré motory si totiž s nastupujúcim ekologickejším palivom E10, ktoré nahradí benzín E5, príliš nerozumejú.

09.11.2019 06:00
debata (142)

VIDEO: Je medzi ohrozenými aj vaše auto? Pozrite si kompletný zoznam áut, ktoré poškodí nový benzín E10, vo videu TV Pravda.

Video

Národná rada SR schválila zákon, podľa ktorého musí benzín distribuovaný na slovenských čerpacích staniciach od 1. januára 2020 obsahovať v jednom litri deväť percent bioetanolu. Z púmp by sa tak mal vytratiť Natural 95 s označením E5 a nahradiť ho benzín s označením E10. Vzhľadom na vyššie náklady na výrobu biopalív môžeme očakávať o čosi vyššiu cenu. A ešte isté riziká, ktoré súvisia so staršími vozidlami s emisnou normou nižšou ako Euro 4. Týka sa to najmä áut vyrobených pred rokom 2005. Ich zážihové motory môžu mať s vyšším obsahom bioetanolu problémy. „Vozidlo musí byť na toto palivo homologizované. Jeho využívanie v motoroch, ktoré naň neboli konštruované, môže viesť k poškodeniu výfukových ventilov a tesnení či hadíc palivového systému,“ píše špecializovaný petrolejársky magazín Petrol.cz.

Označenie palív na tankovacích stojanoch

Označenie Druh paliva
E5 Benzín obsahujúci od 5 % do 7,4 % bioetanolovej zložky. Môže byť 95-oktánový alebo aj 100-oktánový.
E10 Benzín obsahujúci od 7,4 % do 7,9 % bioetanolovej zložky
B7 Nafta obsahujúca 7 % repkového oleja
LPG Skvapalnený propán-bután
CNG Zemný plyn

Priemerný vek áut na Slovensku je približne 13,4 roka. Pri necelých troch miliónoch áut na slovenských cestách, pri ktorých prevažuje ako palivo benzín, sa zmena odhadom dotkne až niekoľko stoviek tisíc áut. Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA) už vydalo zoznam s konkrétnymi značkami a modelmi, ktoré nový benzín E10 nemôžu tankovať. Sú medzi nimi napríklad staršie modely Volkswagenu Golf, Škoda Felicia či Renaut Mégane. Nie je jasné či pumpy budú mať popri novom benzíne E10 aj starší E5 a to z dôvodu nedostatku miest na stojanoch, ale aj z dôvodu rizika pokút, ktoré z predaja starého paliva vyplývajú. V takom prípade budú musieť mnohé staršie autá tankovať drahší 100-oktánový benzín. Ten môže byť tiež označený ako E5, ale výrobcovia doň nedávajú vyšší podiel biozložiek.

Celá zmena vyplýva z tlaku Európskej únie na znižovanie produkcie skleníkového CO2 v doprave. Jednou z ciest je aj nahrádzanie klasických palív ekologickejšími s vyšším podielom biozložky z obnoviteľných zdrojov. Podľa smernice Rady EÚ o ochrane životného prostredia budú musieť jednotlivé krajiny znížiť do konca roka 2020 podiel CO2 v palivách v porovnaní s rokom 2010 o šesť percent. Je pritom na jednotlivých štátoch, ako tento cieľ dosiahnu. V každom prípade už niet veľa času. Pritom je Slovensko, podobne ako Česká republika, zatiaľ len na štyroch percentách. Kým však naši západní susedia zatiaľ s tlakom na povinné nasadenie nových biopalív otáľajú do poslednej možnej chvíle, Slovensko sa rozhodlo uskutočniť radikálnu zmenu už od 1. januára 2020.

Fakty o novom benzíne E10

Benzín E10 Foto: Shell
Benzín E10 Benzín E10
Nové palivo, ktoré bude od januára na pumpách, ponesie označenie E10. Číslovka vyjadruje percentuálny podiel biozložky. V tomto prípade ide o etanol, vyrábaný alkoholovým kvasením rastlín s vysokým podielom škrobu, napríklad kukurice alebo cukrovej trstiny. V porovnaní so súčasným benzínom E5 Natural 95 ho bude „zelený“ benzín obsahovať dvojnásobok. Ekologickejší benzín E10 môže byť pri dlhodobom využívaní rizikový pre motory s emisnou normou nižšou ako Euro 4, teda pre autá vyrobené do roku 2005. Ak omylom natankujete benzín E10 do vozidla, ktoré s ním nie je kompatibilné, Európska asociácia výrobcov automobilov (ACEA) vodičom odporúča obrátiť sa na miestneho predajcu vozidiel, výrobcu vozidla alebo poskytovateľa asistenčných služieb. Ak je potrebné vypustiť palivo z nádrže, mali by ste sa podľa ACEA ubezpečiť, že je to vykonané kompetentnou organizáciou a nádrž sa doplní vhodným benzínom. Ak vznikne situácia, že nie je možné natankovať na čerpacej stanici 95-oktánový benzín E5, dajte prednosť viacoktánovému s označením E5, tvrdí ACEA.

Použitie paliva s 10-percentným podielom bioetanolu, vyrábaného alkoholovým kvasením rastlín s vysokým podielom škrobu, napríklad kukurice alebo cukrovej trstiny, prinesie zmeny aj motoristom s modernejšími autami. Očakávať môžeme asi o 1,5 % vyššiu spotrebu paliva, ako vyplýva z testu nemeckého autoklubu ADAC, a o čosi nižší výkon. Je to dané tým, že etanol má približne o tretinu nižšiu energetickú výdatnosť, ako benzín. Nafty sa zmeny týkať nemajú. Už dnes totiž obsahuje sedem percent biozložky (repkového oleja) a vyšší podiel európska legislatíva ani nepovoľuje. Či sa nám to teda páči, alebo nie, od januára budeme nútení tankovať drahšie ekologické palivo aj s rizikami a nevýhodami, ktoré z toho potenciálne vyplývajú.

Otázkou ostáva, ako na nové palivo slovenskí motoristi zareagujú. Tí nemeckí, ktorí majú benzín E10 k dispozícii už od roku 2011, ho doslova bojkotovali. Petrolejárske spoločnosti ho ponúkali ako alternatívu k benzínu E5. A hoci bol ekologickejší benzín daňovo zvýhodnený, takže bol dokonca lacnejší, čo nám nehrozí, vodičov neoslovil. Dôvod bol jasný. Prieskum spoločnosti BDBe potvrdil nedôveru voči tomuto palivu a obavy z poškodenia motora, hoci v tejto krajine dnes jazdí až 90 % áut, vhodných na použitie E10. Víťazmi sa tak stali petrolejárske firmy. Väčšina vodičov sa totiž na čerpacích staniciach, kde bol klasický benzín E5 nahradený výlučne biopalivom E10, rozhodla natankovať radšej drahšie, 100-oktánové palivo bez biozložky. Pre rafinérie to znamenalo väčší zisk.

© Autorské práva vyhradené

142 debata chyba
Viac na túto tému: #benzín E10
Články podľa značiek