Sieť nemeckých staníc technickej kontroly každoročne zverejňuje štatistiku spoľahlivosti modelov. Z výsledkov možno určiť, ktoré ojazdené autá trápi najmenej a ktoré najviac porúch.
Matej Mikula
18.11.2019 06:00
Pracoviská nemeckých staníc technickej kontroly TÜV od júla 2018 do júna 2019 preskúmali približne deväť miliónov vozidiel. Zo získaných údajov zostavili rebríček najspoľahlivejších a najmenej spoľahlivých automobilov. Do štatistiky sa dostalo 237 modelov, ktoré boli rozdelené do piatich vekových kategórií.
Keďže ide o kontroly predpísaného technického stavu, do porúch sa započítavajú len problémy zamedzujúce udeleniu povolenia na prevádzku. Ide teda predovšetkým o chyby funkčnosti motora, prevodovky vrátane unikania kvapalín, nevyhovujúci účinok bŕzd, zlé fungovanie svetiel, hrdzavenie karosérie, či poškodenie skiel.
Z výsledkov vyplýva, že najmenej problémov pri kontrolách majú domáce značky. Vo všetkých kategóriách sa umiestnili na prvých priečkach. Obzvlášť sa darilo Mercedesu-Benz, ktorý mal medzi najlepšími hneď tri modely. Naopak, na posledných priečkach sa často objavovali značky Dacia, Chevorelt a Renault.
Medzi dvojročnými a trojročnými autami sa ako najspoľahlivejší ukázal Mercedes-Benz GLC s podielom len 2,17 závažných porúch. Priemerne mali pritom testované kusy najazdené 56 000 kilometrov. Na druhej priečke skončili zhodne športové modely Porsche 911 a Mercedes-Benz SLC/SLK, ktoré však najazdili priemerne o polovicu menej kilometrov. Na opačnom konci tabuľky skončili Dacie Logan a Duster.
Kategóriu štvorročných a päťročných automobilov ovládlo Porsche 911, no na druhej priečke sa umiestnil Opel Mokka. Až za ním skončili Audi TT, Mercedes-Benz triedy B a Mercedes-Benz SLK. V tejto skupine si nelichotivé posledné miesto pripísal Chevrolet Spark. Porsche 911 je najspoľahlivejším autom aj medzi šesťročnými a sedemročnými vozidlami. A nasledujú ho opäť Audi TT a Mercedes-Benz SLK. Podobne je to aj naspodku poradia, kde opäť skončili Chevrolet Spark a Dacia Logan.
O kategóriu vyššie, teda osemročných a deväťročných áut, pribudlo do prvej trojky k modelom Porsche 911 a Audi TT bavorské SUV BMW X1. Najnespoľahlivejšími v tejto kategórii sa stali Dacia Logan a Chevrolet Matiz. A napokon posledná kategória desaťročných a jedenásťročných automobilov potvrdila dlhodobú spoľahlivosť Porsche 911 a Audi TT, ku ktorým sa priblížil Volskwagen Golf Plus. Na poslednom mieste skončila opäť dvojica Dacia Logan a Chevrolet Matiz.
VIDEO: Aké autá si vyberajú Slováci? Pozrite si viac vo videu TV Pravda.
Najspoľahlivejšie modely (2–3 roky)
Poradie |
Model |
Podiel závažných porúch |
Priemer najazdených km |
1. |
Mercedes-Benz GLC |
2,17 |
56 000 |
2. |
Mercedes-Benz SLC/SLK |
2,2 |
30 000 |
2. |
Porsche 911 |
2,2 |
25 000 |
4. |
Mercedes-Benz triedy B |
2,4 |
39 000 |
5. |
Mercedes-Benz triedy A |
2,5 |
43 000 |
6. |
Mazda CX-3 |
2,7 |
36 000 |
6. |
Mercedes-Benz triedy C |
2,7 |
60 000 |
8. |
Audi Q5 |
2,8 |
61 000 |
9. |
Audi Q3 |
2,9 |
45 000 |
9. |
Mercedes-Benz triedy E kupé |
2,9 |
41 000 |
Najmenej spoľahlivé modely (2–3 roky)
Poradie |
Model |
Podiel závažných porúch |
Priemer najazdených km |
1. |
Dacia Logan |
13,6 |
51 000 |
2. |
Dacia Duster |
11,7 |
42 000 |
3. |
Citroën Berlingo |
11,2 |
49 000 |
4. |
Fiat Punto |
10,8 |
32 000 |
5. |
Ford Ka |
10,7 |
33 000 |
6. |
Hyundai Tucson |
10,5 |
47 000 |
6. |
Ford Galaxy |
10,5 |
65 000 |
8. |
Dacia Sandero |
13,3 |
36 000 |
9. |
Volkswagen Sharan |
10,2 |
65 000 |
9. |
Seat Alhambra |
10,2 |
60 000 |
Najspoľahlivejšie modely (4–5 rokov)
Poradie |
Model |
Podiel závažných porúch |
Priemer najazdených km |
1. |
Porsche 911 |
3,5 |
40 000 |
2. |
Opel Mokka |
5,0 |
60 000 |
3. |
Audi TT |
5,1 |
56 000 |
3. |
Mercedes-Benz triedy B |
5,1 |
60 000 |
3. |
Mercedes-Benz SLK |
5,1 |
47 000 |
6. |
Audi Q5 |
5,3 |
90 000 |
7. |
Mitsubishi ASX |
5,7 |
71 000 |
8. |
BMW X1 |
5,9 |
71 000 |
8. |
Mercedes-Benz GLK |
5,9 |
78 000 |
8. |
Toyota RAV4 |
5,9 |
71 000 |
Najmenej spoľahlivé modely (4–5 rokov)
Poradie |
Model |
Podiel závažných porúch |
Priemer najazdených km |
1. |
Chevrolet Spark |
24,2 |
50 000 |
2. |
Volkswagen Sharan |
20,2 |
97 000 |
3. |
Seat Alhambra |
19,9 |
91 000 |
4. |
Fiat Punto |
18,7 |
56 000 |
5. |
Ford Galaxy |
18,2 |
103 000 |
6. |
Dacia Logan |
17,3 |
77 000 |
7. |
Volkswagen Passat |
17,2 |
118 000 |
8. |
Dacia Sandero |
16,7 |
59 000 |
9. |
Volkswagen Passat CC |
16,6 |
92 000 |
10. |
Ford Ka |
16,4 |
50 000 |
Najspoľahlivejšie modely (6–7 rokov)
Poradie |
Model |
Podiel závažných porúch |
Priemer najazdených km |
1. |
Porsche 911 |
6,1 |
52 000 |
2. |
Audi TT |
6,6 |
79 000 |
3. |
Mercedes-Benz SLK |
6,8 |
60 000 |
4. |
Mercedes-Benz triedy B |
7,5 |
79 000 |
5. |
Audi Q5 |
8,5 |
118 000 |
6. |
Mazda CX-5 |
8,8 |
92 000 |
7. |
Mini Countryman |
9,5 |
82 000 |
8. |
Audi A6/A7 |
9,8 |
139 000 |
9. |
Mitsubishi ASX |
9,9 |
100 000 |
10. |
Honda CR-V |
10,0 |
87 000 .<> |
Najmenej spoľahlivé modely (6–7 rokov)
Poradie |
Model |
Podiel závažných porúch |
Priemer najazdených km |
1. |
Chevrolet Spark |
31,9 |
68 000 |
2. |
Dacia Logan |
31,0 |
102 000 |
3. |
Renault Kangoo |
29,7 |
96 000 |
4. |
Dacia Sandero |
28,5 |
79 000 |
5. |
Ford Galaxy |
26,9 |
132 000 |
6. |
Fiat Panda |
26,8 |
72 000 |
7. |
Renault Twingo |
26,6 |
68 000 |
8. |
Volkswagen Passat CC |
25,2 |
119 000 |
9. |
Peugeot 207 |
25,1 |
77 000 |
10. |
Fiat Punto |
25,0 |
79 000 |
Najspoľahlivejšie modely (8–9 rokov)
Poradie |
Model |
Podiel závažných porúch |
Priemer najazdených km |
1. |
Porsche 911 |
8,2 |
65 000 |
2. |
Audi TT |
11,7 |
98 000 |
3. |
BMW X1 |
13,1 |
117 000 |
4. |
Audi Q5 |
13,5 |
143 000 |
5. |
Mercedes-Benz triedy E kupé |
14,6 |
104 000 |
5. |
Volkswagen Golf Plus |
14,6 |
91 000 |
7. |
Honda CR-V |
15,1 |
115 000 |
8. |
Audi A4/A5 |
15,3 |
145 000 |
8. |
Mazda 3 |
15,3 |
99 000 |
10. |
Mercedes-Benz SLK |
15,5 |
79 000 |
Najmenej spoľahlivé modely (8–9 rokov)
Poradie |
Model |
Podiel závažných porúch |
Priemer najazdených km |
1. |
Chevrolet Matiz |
38,8 |
71 000 |
2. |
Dacia Logan |
38,5 |
122 000 |
3. |
Renault Kangoo |
34,9 |
113 000 |
4. |
Dacia Sandero |
34,7 |
97 000 |
5. |
Fiat Panda |
34,3 |
84 000 |
5. |
Renault Clio |
33,4 |
93 000 |
7. |
Fiat Punto |
32,7 |
98 000 |
8. |
Kia Picanto |
32,4 |
82 000 |
8. |
Citroën C4 |
32,0 |
106 000 |
10. |
Peugeot 207 |
31,9 |
93 000 |
Najspoľahlivejšie modely (10–11 rokov)
Poradie |
Model |
Podiel závažných porúch |
Priemer najazdených km |
1. |
Porsche 911 |
11,1 |
75 000 |
2. |
Audi TT |
15,6 |
115 000 |
3. |
Volkswagen Golf Plus |
17,6 |
116 000 |
4. |
Mercedes-Benz SLK |
19,5 |
91 000 |
5. |
Volkswagen Eos |
21,2 |
128 000 |
5. |
Ford Fusion |
21,8 |
100 000 |
7. |
Toyota Auris |
22,0 |
114 000 |
8. |
Honda CR-V |
22,6 |
138 000 |
8. |
Mercedes-Benz triedy A |
23,1 |
108 000 |
10. |
Audi A4/A5 |
23,2 |
163 000 |
Najmenej spoľahlivé modely (10–11 rokov)
Poradie |
Model |
Podiel závažných porúch |
Priemer najazdených km |
1. |
Dacia Logan |
43,1 |
142 000 |
1. |
Chevrolet Matiz |
43,1 |
87 000 |
3. |
Volkswagen Sharan |
39,6 |
180 000 |
4. |
Dacia Sandero |
39,5 |
104 000 |
5. |
Ford Ka |
39,0 |
91 000 |
5. |
Renault Mégane |
38,6 |
143 000 |
7. |
Citroën Berlingo |
38,4 |
140 000 |
8. |
Mazda 5 |
37,9 |
146 000 |
8. |
Citroën C4 |
37,5 |
125 000 |
10. |
Peugeot 207 |
37,1 |
109 000 .<> |