Elektromobily sú fenoménom doby. Takže je logické, že spolu s nimi sa vynárajú aj otázky o ich bezpečnosti. Najmä v súvislosti s odlišným typom pohonu a batériami. Zvládajú kolízie rovnako dobre, ako autá so spaľovacími motormi? Presne túto otázku si položila aj nemecká Dekra. To napriek tomu, že v crashetstoch Euro NCAP či amerických skúškach organizácií IIHS a NHTSA dosahujú elektromobily vynikajúce výsledky. Piatimi hviezdičkami sú ovenčené modely ako Nissan Leaf, BMW i3, Jaguar I-Pace, Renault Zoe, nový VW ID.3 nehovoriac o Tesle 3 a S, ktoré predvádzajú excelentnú ochranu posádky. Tak prečo pochybovať?
Dekra chcela jednoducho zistiť, čo sa stane, ak bude havária elektromobilu ešte „drastickejšia“, než predpisuje štandardná metodika crashtestov. Najmä, čo sa stane s ich akumulátormi a či pri naozaj ťažkých nehodách nehrozí zásah elektrickou energiou či nebodaj požiar. A tak pritvrdila. Do parády si spolu s vedcami univerzity v Göttingene vzala štyri elektromobily a simulovala dva typy nárazov ďaleko za hranicami legislatívnych noriem. Bočný náraz o stĺp v rýchlosti 60 km/h absolvoval Renault Zoe a jeden Nissan Leaf prvej generácie. Druhý Leaf musel podstúpiť túto skúšku dokonca rýchlosťou 75 km/h. A ten tretí prešiel peklom v podobe čelného nárazu do stĺpa pri rýchlosti 84 km/h!
Ako to dopadlo? Obrázky z testov sú síce odstrašujúce a sama Dekra dodáva, že prežiť takéto typy nárazu je málo pravdepodobné, veď Nissan Leaf sa pri bočnom teste doslova obmotal okolo stĺpa a pri čelnom skončila prekážka v jeho kabíne, no dobrou správou je, že ani v jednom prípade nedošlo k požiaru batérií. Elektrický systém sa počas nárazu spoľahlivo odpojil. Ako konštatuje Dekra, ukázalo sa, že posádke v súvislosti s odlišným pohonom nehrozia vyššie riziká. „Elektromobily môžu byť rovnako bezpečné ako porovnateľné autá so spaľovacími motormi. Náš experiment ukázal, že neexistujú žiadne dôvody, aby ste sa v elektromobile cítili menej chránení,“ povedal Markus Egelhaaf, expert spoločnosti Dekra.