Dekra poslala elektromobily do crashtestového ‘pekla‘. Sú naozaj bezpečné?

Sú elektromobily rovnako bezpečné ako autá so spaľovacími motormi? To preverili extrémne nárazové testy nemeckej Dekry. Tá zvýšila tempo nárazu až na 84 km/h!

20.11.2019 06:00
debata (9)
Elektrický Nissan Leaf absolvoval až tri typy... Foto: Dekra
Dekra - crashtesty elektromobilov Elektrický Nissan Leaf absolvoval až tri typy nárazov, ktoré išli nad rámec štandardných požiadaviek Euro NCAP. A hoci snímky vyzerajú desivo, v súvislosti s elektrickým pohonom nedošlo k vyšším rizikám ako pri autách so spaľovacími motormi.

Elektromobily sú fenoménom doby. Takže je logické, že spolu s nimi sa vynárajú aj otázky o ich bezpečnosti. Najmä v súvislosti s odlišným typom pohonu a batériami. Zvládajú kolízie rovnako dobre, ako autá so spaľovacími motormi? Presne túto otázku si položila aj nemecká Dekra. To napriek tomu, že v crashetstoch Euro NCAP či amerických skúškach organizácií IIHS a NHTSA dosahujú elektromobily vynikajúce výsledky. Piatimi hviezdičkami sú ovenčené modely ako Nissan Leaf, BMW i3, Jaguar I-Pace, Renault Zoe, nový VW ID.3 nehovoriac o Tesle 3 a S, ktoré predvádzajú excelentnú ochranu posádky. Tak prečo pochybovať?

Pri všetkých skúškach sa elektrický systém... Foto: Dekra
Dekra - crashtesty elektromobilov Pri všetkých skúškach sa elektrický systém počas nárazu spoľahlivo odpojil. Deformácia batérií nemala za následok vznik požiaru.

Dekra chcela jednoducho zistiť, čo sa stane, ak bude havária elektromobilu ešte „drastickejšia“, než predpisuje štandardná metodika crashtestov. Najmä, čo sa stane s ich akumulátormi a či pri naozaj ťažkých nehodách nehrozí zásah elektrickou energiou či nebodaj požiar. A tak pritvrdila. Do parády si spolu s vedcami univerzity v Göttingene vzala štyri elektromobily a simulovala dva typy nárazov ďaleko za hranicami legislatívnych noriem. Bočný náraz o stĺp v rýchlosti 60 km/h absolvoval Renault Zoe a jeden Nissan Leaf prvej generácie. Druhý Leaf musel podstúpiť túto skúšku dokonca rýchlosťou 75 km/h. A ten tretí prešiel peklom v podobe čelného nárazu do stĺpa pri rýchlosti 84 km/h!

Ako to dopadlo? Obrázky z testov sú síce odstrašujúce a sama Dekra dodáva, že prežiť takéto typy nárazu je málo pravdepodobné, veď Nissan Leaf sa pri bočnom teste doslova obmotal okolo stĺpa a pri čelnom skončila prekážka v jeho kabíne, no dobrou správou je, že ani v jednom prípade nedošlo k požiaru batérií. Elektrický systém sa počas nárazu spoľahlivo odpojil. Ako konštatuje Dekra, ukázalo sa, že posádke v súvislosti s odlišným pohonom nehrozia vyššie riziká. „Elektromobily môžu byť rovnako bezpečné ako porovnateľné autá so spaľovacími motormi. Náš experiment ukázal, že neexistujú žiadne dôvody, aby ste sa v elektromobile cítili menej chránení,“ povedal Markus Egelhaaf, expert spoločnosti Dekra.
Dekra - crashtesty elektromobilov
Dekra - crashtesty elektromobilov
+12Dekra - crashtesty elektromobilov

© Autorské práva vyhradené

9 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobily #nárazové testy #DEKRA #crashtesty
Články podľa značiek