Automobilových výrobcov čaká nesmierne ťažký rok. V tom budúcom budú totiž musieť zraziť emisie CO2 v Európe predávaných modelov na 95 g/km. Od tohto cieľa sú poriadne ďaleko. A čo je horšie, podľa údajov analytickej spoločnosti Jato Dynamics, sa emisie automobilkám znižovať nedarí. Práve naopak. Emisie ostro sledovaného CO2, ktoré je priamo úmerné spotrebe paliva, stúpli v roku 2018 o 2,4 gramu, na konečných 120,5 na kilometer, čo je najhorší výsledok od roku 2014! Ako agentúra uviedla, stojí za tým najmä ústup úsporných naftových áut v prospech benzínových a móda smädných SUV, ktoré mali vlani na celkových registráciách už viac ako 35-percentný podiel. Výrobcom za to hrozia na budúci rok astronomické pokuty. Za každučký nadlimitný gram zaplatia 95 eur.
Mnohé značky sa preto spoliehajú na masový nástup elektromobilov s nulovými emisiami, aspoň podľa súčasnej metodiky, ktorá nezohľadňuje emisie pri ich výrobe ani pri výrobe elektrickej energie, ktorú potrebujú na prevádzku. Z aktuálnych dát za rok 2018 však vyplýva, že batériové vozidlá, či už čisté elektromobily, alebo plug-in hybridy, nemusia byť všeliekom na nové emisné normy. Rebríček značiek zostavený na základe priemerných emisií CO2 ukazuje, že najnižšiu uhlíkovú stopu za sebou vlani nechali automobilky, ktoré elektromobilom ani plug-i hybridom príliš neholdujú. Dokonalým príkladom je japonská Toyota – absolútny líder v znižovaní emisií. Jej vozidlá vypúšťali do ovzdušia vlani len 99,9 gramu CO2 na kilometer. To je o 1,4 gramu menej ako v roku 2017.
O to obdivuhodnejšie, že Toyota je prvou automobilkou na svete, ktorej sa podarilo podliezť hranicu 100 gramov. Pritom nevyrába ani jeden čistý elektromobil a plug-in hybridný Prius je z hľadiska predajov zanedbateľnou položkou v jej európskych registráciách. Za fantastickým výsledkom stojí, pochopiteľne, hybridná technológia, ktorú cizeluje už od deväťdesiatych rokov. Vlani tvorili hybridy takmer polovicu jej európskych predajov. Hybridná technológia sa dokázala vyrovnať aj s popularitou SUV. Hybridný pohon nájdeme totiž v Toyote RAV4 aj v menšom crossoveri C-HR. A to ešte neprehovorila do deja nová Corolla s dvoma typmi hybridnej sústavy ani plug-in hybridné SUV RAV4, ktoré sa predstavilo len pred pár dňami. Toyota to teda má dobre rozbehnuté k splneniu takmer likvidačných emisných noriem v budúcom roku.
Aj ďalší pohľad do rebríčka ukazuje, že drahý elektrický pohon nemusí byť podmienkou nízkych flotilových emisií. Na druhom a treťom mieste nájdeme totiž Peugeot s partnerským Citroënom. Ani jedna z dvojice francúzskych značiek neponúkala vlani žiaden elektromobil ani plug-in hybrid. Aj tak sa dostali na úroveň 107,7, respektíve 107,9 g/km. Pomohli maloobjemové motory PureTech aj mimoriadne úsporné diesle. Zlou správou však je, že obom automobilkám medziročne emisie stúpli o 3,2, respektíve 3,4 gramu. Kompenzovať to chcú ponukou plug-in hybridov, ktoré práve uvádzajú na trh, napríklad Peugeotom 3008 PHEV alebo Citroënom C5 Aircoss, rovnako ako elektromobilmi, z ktorých prvým je Peugeot e-208. Až na tretej priečke nájdeme automobilky vyrábajúce elektromobily.
Umiestnil sa tu Renault s Nissanom. Kým však Nisanu emisie CO2 vďaka elektrickému modelu Leaf, ktorý bol najpredávanejším elektromobilom Európy, klesli o 5,2 gramu, Renaultu stúpli (+ 2,5 g). Do prvej desiatky sa ešte zmestili Suzuki, Škoda, Seat, VW a Fiat. Opäť bez zásluhy elektromobilov. Pochvalu si zaslúži najmä Suzuki s úspornými mild-hybridmi, Volkswagen a Seat, pretože emisie medziročne dokonca znížili. To sa vlani podarilo len piatim značkám z dvadsiatich sledovaných. I tak sú však vysoko nad budúcou normou. Na rozdiel od iných ale majú šancu sklz dohnať. Na opačnej strane rebríčka totiž nájdeme automobilky, ktorým emisie hrozivo stúpajú. Pritom v ich ponuke nájdeme aj nejaký ten elektromobil, plug-in hybrid či hybrid.