Jato Dynamics: Kráľovnou emisií je Toyota. Aj bez elektromobilov. Mercedesu nebezpečne rastú

Sú elektromobily nutné na to, aby automobilky dosahovali nízke emisie CO2? Ako ukazujú dáta agentúry Jato Dynamics, nemusí to tak byť. Najnižšiu uhlíkovú stopu za sebou zanechávajú modely Toyoty. Pritom tento japonský výrobca neponúka zatiaľ ani jeden elektromobil a len jeden plug-in hybrid. Za Toyotou sú Peugeot a Citroën. Opäť bez elektromobilov. Znížiť emisie sa však podarilo len piatim z dvadsiatich sledovaných značiek.

27.11.2019 12:00
2
Vlani došlo opäť k nárastu emisií CO2 osobných... Foto: BMW
Emisie Vlani došlo opäť k nárastu emisií CO2 osobných áut v Európe. Znížiť sa ich podarilo medziročne len piatim značkám.najviac Toyote.

Automobilových výrobcov čaká nesmierne ťažký rok. V tom budúcom budú totiž musieť zraziť emisie CO2 v Európe predávaných modelov na 95 g/km. Od tohto cieľa sú poriadne ďaleko. A čo je horšie, podľa údajov analytickej spoločnosti Jato Dynamics, sa emisie automobilkám znižovať nedarí. Práve naopak. Emisie ostro sledovaného CO2, ktoré je priamo úmerné spotrebe paliva, stúpli v roku 2018 o 2,4 gramu, na konečných 120,5 na kilometer, čo je najhorší výsledok od roku 2014! Ako agentúra uviedla, stojí za tým najmä ústup úsporných naftových áut v prospech benzínových a móda smädných SUV, ktoré mali vlani na celkových registráciách už viac ako 35-percentný podiel. Výrobcom za to hrozia na budúci rok astronomické pokuty. Za každučký nadlimitný gram zaplatia 95 eur.

Najnižšie emisie má vďaka masovo rozšírenej... Foto: Toyota
Toyota Prius Prime - 2017 Najnižšie emisie má vďaka masovo rozšírenej hybridnej technológii Toyota. Je prvým výrobcom, ktorý podliezol hranicu 100 gramov CO2 na kilometer.

Mnohé značky sa preto spoliehajú na masový nástup elektromobilov s nulovými emisiami, aspoň podľa súčasnej metodiky, ktorá nezohľadňuje emisie pri ich výrobe ani pri výrobe elektrickej energie, ktorú potrebujú na prevádzku. Z aktuálnych dát za rok 2018 však vyplýva, že batériové vozidlá, či už čisté elektromobily, alebo plug-in hybridy, nemusia byť všeliekom na nové emisné normy. Rebríček značiek zostavený na základe priemerných emisií CO2 ukazuje, že najnižšiu uhlíkovú stopu za sebou vlani nechali automobilky, ktoré elektromobilom ani plug-i hybridom príliš neholdujú. Dokonalým príkladom je japonská Toyota – absolútny líder v znižovaní emisií. Jej vozidlá vypúšťali do ovzdušia vlani len 99,9 gramu CO2 na kilometer. To je o 1,4 gramu menej ako v roku 2017.

Suzuki so svojimi ľahkými a úsporným modelmi,... Foto: Suzuki
Suzuki - SHVS systém Suzuki so svojimi ľahkými a úsporným modelmi, navyše s mildhybridnou technológiou, je ďalším príkladom, že emisie sa dajú držať na uzde aj bez elektromobilov a plug-in hybridov.

O to obdivuhodnejšie, že Toyota je prvou automobilkou na svete, ktorej sa podarilo podliezť hranicu 100 gramov. Pritom nevyrába ani jeden čistý elektromobil a plug-in hybridný Prius je z hľadiska predajov zanedbateľnou položkou v jej európskych registráciách. Za fantastickým výsledkom stojí, pochopiteľne, hybridná technológia, ktorú cizeluje už od deväťdesiatych rokov. Vlani tvorili hybridy takmer polovicu jej európskych predajov. Hybridná technológia sa dokázala vyrovnať aj s popularitou SUV. Hybridný pohon nájdeme totiž v Toyote RAV4 aj v menšom crossoveri C-HR. A to ešte neprehovorila do deja nová Corolla s dvoma typmi hybridnej sústavy ani plug-in hybridné SUV RAV4, ktoré sa predstavilo len pred pár dňami. Toyota to teda má dobre rozbehnuté k splneniu takmer likvidačných emisných noriem v budúcom roku.

Mazda bola presvedčená, že si vystačí bez... Foto: Mazda
Mazda - motor Skyactiv-X Mazda bola presvedčená, že si vystačí bez elektrifikácie. Vlani však patrila z hľadiska emisií k najhorším. Skončila na predposlednom, 19. mieste.

Aj ďalší pohľad do rebríčka ukazuje, že drahý elektrický pohon nemusí byť podmienkou nízkych flotilových emisií. Na druhom a treťom mieste nájdeme totiž Peugeot s partnerským Citroënom. Ani jedna z dvojice francúzskych značiek neponúkala vlani žiaden elektromobil ani plug-in hybrid. Aj tak sa dostali na úroveň 107,7, respektíve 107,9 g/km. Pomohli maloobjemové motory PureTech aj mimoriadne úsporné diesle. Zlou správou však je, že obom automobilkám medziročne emisie stúpli o 3,2, respektíve 3,4 gramu. Kompenzovať to chcú ponukou plug-in hybridov, ktoré práve uvádzajú na trh, napríklad Peugeotom 3008 PHEV alebo Citroënom C5 Aircoss, rovnako ako elektromobilmi, z ktorých prvým je Peugeot e-208. Až na tretej priečke nájdeme automobilky vyrábajúce elektromobily.

Mercedes-Benz sa trápi. Ponúka plug-in hybridy,... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz GLE 53 AMG Coupé - 2019 Mercedes-Benz sa trápi. Ponúka plug-in hybridy, ale jeho emisie raketovo rástli. Vlani až o hrozivých 10,5 percenta. Podobne je to aj s ďalšími prémiovými značkami Audi, Volvo a BMW.

Umiestnil sa tu Renault s Nissanom. Kým však Nisanu emisie CO2 vďaka elektrickému modelu Leaf, ktorý bol najpredávanejším elektromobilom Európy, klesli o 5,2 gramu, Renaultu stúpli (+ 2,5 g). Do prvej desiatky sa ešte zmestili Suzuki, Škoda, Seat, VW a Fiat. Opäť bez zásluhy elektromobilov. Pochvalu si zaslúži najmä Suzuki s úspornými mild-hybridmi, Volkswagen a Seat, pretože emisie medziročne dokonca znížili. To sa vlani podarilo len piatim značkám z dvadsiatich sledovaných. I tak sú však vysoko nad budúcou normou. Na rozdiel od iných ale majú šancu sklz dohnať. Na opačnej strane rebríčka totiž nájdeme automobilky, ktorým emisie hrozivo stúpajú. Pritom v ich ponuke nájdeme aj nejaký ten elektromobil, plug-in hybrid či hybrid.

Rebríček automobiliek podľa emisného priemeru za rok 2018

JATO Dynamics - emisie CO2 2018 Foto: JATO Dynamics
JATO Dynamics - emisie CO2 2018 JATO Dynamics - emisie CO2 2018

Chváliť čím sa nemá Ford, Dacia ani Opel. A ani Mazda, ktorá doteraz vytrvalo ignoruje akúkoľvek elektrifikáciu. Ale najhoršie sú na tom prémiové značky. Doplácajú na zákaznícku požiadavku vysokého výkonu a komfortu, ako aj rastúci podiel predaja SUV. Audi, BMW, Volvo aj Mercedes-Benz zaznamenali vysoký rast CO2. BMW o 7,1, Volvo o 5,8 a stuttgartská automobilka dokonca až o 10,5 %! Ako vidieť, ani jednej zo značiek nepomohla rozširujúca sa ponuka plug-in hybridov a elektromobilov. Jednoducho preto, že zákazníci ich nechcú pre vysokú cenu. A ak si ich nekúpia, nemôžu tieto úsporné modely kompenzovať vysoké emisie smädných a SUV. Nezáujem o elektrifikované autá je tak najväčším strašiakom prémiových značiek v blízkej budúcnosti. Ak ich nebudú vlády masívne dotovať, ich podiel na registráciách nevzrastie. Vlani bol len okolo troch percent.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
2 debata chyba
Viac na túto tému: #Toyota #Peugeot #emisie áut #CO2 #Citroen
Články podľa značiek