Euro NCAP: V Bruseli ‘rozbili‘ 12 nových áut. Zlyhal iba Jeep Renegade. Tesla hviezdila

Posledné tohtoročné kolo crashtestov Euro NCAP vystavilo bezpečnostné vysvedčenie dvanástim modelom áut. Darilo sa Tesle X, Porsche Taycan, Renaultu Captur aj Škode Octavia. So štyrmi hviezdičkami odišli len postaršie MPV – VW Sharan a Seat Alhambra. Zato modernizovaný Jeep Renegade si spravil poriadnu hanbu.

05.12.2019 12:00
debata
Tesla X bezpečnostných technikov Euro NCAP... Foto: Euro NCAP
Euro NCAP 2019 - Tesla X Tesla X bezpečnostných technikov Euro NCAP doslova očarila. A to najmä asistenčnými systémami, za ktoré získala až 94 %.

Na koniec roka nám bruselské bezpečnostné konzorcium Euro NCAP prinieslo výsledky najrozsiahlejšieho kola crashtestov. Zúčastnilo sa ho až dvanásť modelov. Paleta bola tentoraz naozaj pestrá. Elektromobily reprezentovali Tesla X a Porsche Taycan, nižšiu strednú triedu Škoda Octavia, tú strednú Ford Mondeo a SUV zastúpili Audi Q7, Ford Kuga, Jeep Renegade a Subaru Forester. Česť crossoverov zas hájili Peugeot 2008, Renault Captur a MPV Seat Alhambra s VW Sharanom. Euro NCAP má pre spotrebiteľov v podstate dobré správy. Na plný počet hviezdičiek dosiahlo až deväť modelov. No ani tie štvorhviezdičkové Euro NCAP nezatracuje.

Zvláštnu pochvalu si vyslúžila Tesla X nielen za vynikajúcu ochranu dospelých (98 %) ale najmä za asistenčné systémy, ktoré Euro NCAP ohodnotilo 94 percentami. Lepšie je na tom z tohto pohľadu len menšia Tesla 3. Konzorcium preto vidí americký elektrický crossover ako ašpiranta na jedno z najbezpečnejších áut, hodnotených v tomto roku. Pozornosť na seba strhlo aj Porsche Taycan, prvý vážny konkurent Tesly S, kde Euro NCAP vyzdvihuje bezpečnosť napriek tomu, že ide o vysokovýkonný športový model.

Aj nová Škoda Octavia dosiahla na päť... Foto: Euro NCAP
Euro NCAP 2019 - Škoda Octavia Aj nová Škoda Octavia dosiahla na päť hviezdičiek. Pomohli jej moderné asistenčné systémy, ktoré ponúka v sérii.

Dobre si viedli aj Škoda Octavia, Renault Captur, Ford Kuga a Audi Q7, ktoré si nenechali ujsť príležitosť a aj vďaka sériovému nasadeniu asistenčných systémov sa im podarilo získať maximálne skóre. V tomto smere mierne zaváhal len Peugeot 2008. Päť hviezdičiek má iba vo verzii s príplatkovým radarovým senzorom, ktorý zlepšuje funkcie autonómnych bŕzd. Bez neho však francúzskemu crossoveru jedna hviezdička chýba. Zákazníkom dáva Peugeot aspoň na výber. Plný počet získalo aj nové Subaru Forester.

Peugeot 2008 prišiel o jednu hviezdičku, ale... Foto: Euro NCAP
Euro NCAP 2019 - Peugeot 2008 Peugeot 2008 prišiel o jednu hviezdičku, ale len vo verzii s nižšou úrovňou asistenčných systémov. Inak ich má päť.

Euro NCAP zvlášť oceňuje jeho výsledky v ochrane dospelých (97 %) a detských cestujúcich (91 %). A jedným z najlepších bolo aj v ochrane chodcov (80 %), teda kategórii, ktorá robí mnohým výrobcom stále problémy. Päť hviezdičiek zvládol Forester s prehľadom. Na takýto výsledok však už nestačili obstarožné MPV – Seat Alhambra a VW Sharan. Uspokojiť sa museli so štvorhviezdičkovým hodnotením. Stojí za tým práve ich morálne zastaranie, ktoré sa nedá utajiť najmä v oblasti asistenčných systémov. Euro NCAP tieto dvojičky však rozhodne nezatratilo.

Seat Alhambra a VW Sharan sú doslova veteránmi,... Foto: Euro NCAP
Euro NCAP 2019 - VW Sharan Seat Alhambra a VW Sharan sú doslova veteránmi, no štvorhviezdičkové hodnotenie je dôkazom, že aj staršie modely možno udržiavať v dobrej bezpečnostnej kondícii.

Práve naopak, ocenilo, že pri ich modernizácii nezabudol koncern VW doplniť do výbavy autonómne brzdy a obmedzovače napínačov bezpečnostných pásov aj na zadných sedadlách. Výsledkom je, že sú aj po rokoch stále schopné konkurovať oveľa novším modelom. Navyše patria k málo autám, ktoré ponúkajú kompatibilitu detských autosedačiek i-Size na všetkých zadných sedadlách a tiež integrované zádržné systémy Isofix v druhom rade sedadiel. Bezpečnostnú aktualizáciu podstúpil aj Ford Mondeo, takže ho neminulo 5-hviezdičkové hodnotenie.

Najväčšiu hanbu si vyslúžil trojhviezdičkový... Foto: Euro NCAP
Euro NCAP 2019 - Jeep Renegade Najväčšiu hanbu si vyslúžil trojhviezdičkový Jeep Renegade. Hoci v roku 2014 získal päť hviezdičiek, americká automobilka si akosi nevšimla, že pravidlá sa rokmi zmenili.

Naopak, najväčším sklamaním je modernizované americko-talianske SUV Jeep Renegade. Pritom ešte v roku 2014 si z crashtestov Euro NCAP odnieslo päť hviezdičiek. Odvtedy sa však pravidlá sprísnili. Najmä v oblasti asistenčných systémov. Lenže najmenší Jeep ponúka autonómne brzdy len ako alternatívu, čo ho stálo hneď dve hviezdičky. Tie tri ho zároveň radia na úplný chvost tohtoročných testov. Generálny tajomník Euro NCAP Michiel van Ratingen však výsledky posledného kola komentoval i tak kladne.

„Tesle, ale aj ďalším 5-hviezdičkovým modelom sa darilo, pretože poskytujú nielen dobrú pasívnu bezpečnosť, ale štandardizujú bezpečnostné systémy na európskom trhu. Je tiež chvályhodné, že Ford a Volkswagen sa rozhodli spolu s modernizáciou posilniť bezpečnosť svojich starších modelov. Je škoda, že nie všetci nasledujú ich príklad. Dôkazom je Jeep Renegade. Našťastie, zákazníci majú dnes na výber viac alternatív s piatimi hviezdičkami ako kedykoľvek predtým,“ vysvetlil M. van Ratingen.

Výsledky crashtestov Euro NCAP (december 2019)

Euro NCAP - december 2019 Foto: Euro NCAP
Euro NCAP - december 2019 Euro NCAP - december 2019

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Euro NCAP #Peugeot 2008 #Škoda Octavia #Ford Mondeo #Jeep Renegade #Renault Captur #Audi Q7 #Tesla Model X #VW Sharan #Seat Alhambra #Subaru Forester #Ford Kuga #Porsche Taycan
Články podľa značiek