Na koniec roka nám bruselské bezpečnostné konzorcium Euro NCAP prinieslo výsledky najrozsiahlejšieho kola crashtestov. Zúčastnilo sa ho až dvanásť modelov. Paleta bola tentoraz naozaj pestrá. Elektromobily reprezentovali Tesla X a Porsche Taycan, nižšiu strednú triedu Škoda Octavia, tú strednú Ford Mondeo a SUV zastúpili Audi Q7, Ford Kuga, Jeep Renegade a Subaru Forester. Česť crossoverov zas hájili Peugeot 2008, Renault Captur a MPV Seat Alhambra s VW Sharanom. Euro NCAP má pre spotrebiteľov v podstate dobré správy. Na plný počet hviezdičiek dosiahlo až deväť modelov. No ani tie štvorhviezdičkové Euro NCAP nezatracuje.
Zvláštnu pochvalu si vyslúžila Tesla X nielen za vynikajúcu ochranu dospelých (98 %) ale najmä za asistenčné systémy, ktoré Euro NCAP ohodnotilo 94 percentami. Lepšie je na tom z tohto pohľadu len menšia Tesla 3. Konzorcium preto vidí americký elektrický crossover ako ašpiranta na jedno z najbezpečnejších áut, hodnotených v tomto roku. Pozornosť na seba strhlo aj Porsche Taycan, prvý vážny konkurent Tesly S, kde Euro NCAP vyzdvihuje bezpečnosť napriek tomu, že ide o vysokovýkonný športový model.
Dobre si viedli aj Škoda Octavia, Renault Captur, Ford Kuga a Audi Q7, ktoré si nenechali ujsť príležitosť a aj vďaka sériovému nasadeniu asistenčných systémov sa im podarilo získať maximálne skóre. V tomto smere mierne zaváhal len Peugeot 2008. Päť hviezdičiek má iba vo verzii s príplatkovým radarovým senzorom, ktorý zlepšuje funkcie autonómnych bŕzd. Bez neho však francúzskemu crossoveru jedna hviezdička chýba. Zákazníkom dáva Peugeot aspoň na výber. Plný počet získalo aj nové Subaru Forester.
Euro NCAP zvlášť oceňuje jeho výsledky v ochrane dospelých (97 %) a detských cestujúcich (91 %). A jedným z najlepších bolo aj v ochrane chodcov (80 %), teda kategórii, ktorá robí mnohým výrobcom stále problémy. Päť hviezdičiek zvládol Forester s prehľadom. Na takýto výsledok však už nestačili obstarožné MPV – Seat Alhambra a VW Sharan. Uspokojiť sa museli so štvorhviezdičkovým hodnotením. Stojí za tým práve ich morálne zastaranie, ktoré sa nedá utajiť najmä v oblasti asistenčných systémov. Euro NCAP tieto dvojičky však rozhodne nezatratilo.
Práve naopak, ocenilo, že pri ich modernizácii nezabudol koncern VW doplniť do výbavy autonómne brzdy a obmedzovače napínačov bezpečnostných pásov aj na zadných sedadlách. Výsledkom je, že sú aj po rokoch stále schopné konkurovať oveľa novším modelom. Navyše patria k málo autám, ktoré ponúkajú kompatibilitu detských autosedačiek i-Size na všetkých zadných sedadlách a tiež integrované zádržné systémy Isofix v druhom rade sedadiel. Bezpečnostnú aktualizáciu podstúpil aj Ford Mondeo, takže ho neminulo 5-hviezdičkové hodnotenie.
Naopak, najväčším sklamaním je modernizované americko-talianske SUV Jeep Renegade. Pritom ešte v roku 2014 si z crashtestov Euro NCAP odnieslo päť hviezdičiek. Odvtedy sa však pravidlá sprísnili. Najmä v oblasti asistenčných systémov. Lenže najmenší Jeep ponúka autonómne brzdy len ako alternatívu, čo ho stálo hneď dve hviezdičky. Tie tri ho zároveň radia na úplný chvost tohtoročných testov. Generálny tajomník Euro NCAP Michiel van Ratingen však výsledky posledného kola komentoval i tak kladne.
„Tesle, ale aj ďalším 5-hviezdičkovým modelom sa darilo, pretože poskytujú nielen dobrú pasívnu bezpečnosť, ale štandardizujú bezpečnostné systémy na európskom trhu. Je tiež chvályhodné, že Ford a Volkswagen sa rozhodli spolu s modernizáciou posilniť bezpečnosť svojich starších modelov. Je škoda, že nie všetci nasledujú ich príklad. Dôkazom je Jeep Renegade. Našťastie, zákazníci majú dnes na výber viac alternatív s piatimi hviezdičkami ako kedykoľvek predtým,“ vysvetlil M. van Ratingen.