LatinNCAP: Autá bez airbagov sú stále realitou. Pri náraze by ste v nich sedieť nechceli

Airbagy považujeme v Európe za úplnú samozrejmosť. Lenže v chudobných regiónoch planéty, ako napríklad v Indii alebo v Afrike, dostala prednosť nízka cena. Pre posádku to však môže mať fatálne následky. Ukazuje to aj crashtest Mitsubishi L200, určeného pre Južnú Ameriku.

06.12.2019 12:00
debata
Mitsubishi L200 pre juhoamerický trh je ďalším... Foto: Latin NCAP
Latin NCAP - Mitsubishi L200 Mitsubishi L200 pre juhoamerický trh je ďalším príkladom rozdielneho prístupu automobiliek v ochrane posádky v jednotlivých regiónoch planéty. Kým v Európe, Japonsku či v USA má L200 štandardne bezpečnostné vankúše, v Južnej Amerike nie.
Bezpečnosť alebo nízka cena? To je citlivá otázka, ktorú si kladú zákazníci z chudobných regiónov planéty. A keďže sa radšej priklonia k druhej z možností, automobiloví výrobcovia im radi vyjdú v ústrety. Navyše ich netlačí ani legislatíva. Je viac ako benevolentná. Z európskeho pohľadu je to priam nepredstaviteľné, ale na niektorých trhoch si môžu automobilky stále dovoliť ponúkať autá bez airbagov. To je stav, ktorý nepoznáme už takmer dve desaťročia. Airbagy sú jednoducho povinnou súčasťou každého nového vozidla. Ale nie v Indii, v Afrike či Južnej Amerike. Upozornil na to nedávny alarmujúci crashtest organizácie Latin NCAP, teda juhoamerickej pobočky známeho Euro NCAP.

Na mušku si vzala pikap Mitsubshi L200, ktorý je vôbec najpredávanejším pikapom v Chile a veľkej popularite sa teší aj v ďalších juhoamerických štátoch. Bežne sa tam však predáva bez bezpečnostných vankúšov. Sú len za príplatok. To síce znižuje jeho cenu, lenže v prípade nárazu to môže mať pre posádku fatálne následky. Pritom tamojší díleri často argumentujú, že L200 žiaden airbag nepotrebuje, pretože všetko zvládne robustná štruktúra skeletu. Čelný crashtest pri rýchlosti 64 km/h však dokazuje čosi celkom iné. Hlava figuríny vodiča sa počas nárazu dostala do priameho kontaktu s volantom a spolujazdcovi zas hrozil úraz krčnej chrbtice. Za ochranu dospelých tak juhoamerické L200 nedostalo ani jednu hviezdičku.

Za ochranu detí síce získalo dve hviezdičky, no Latin NCAP kritizuje neprítomnosť príchytiek detských sedačiek Isofix či absenciu predpínača bezpečnostného pásu na strednom zadnom sedadle. Mitsubishi už na tento test zareagovalo a oznámilo, že jeho pikap dostane v modelovom roku 2020 dva čelné airbagy aj predpínače bezpečnostných pásov. Podobne nízku ochranu ukázali pred časom aj testy niektorých automobilov značiek Nissan, Volkswagen, Renault alebo Toyota, určených pre africký alebo indický trh. Organizácia Global NCAP preto tlačí na výrobcov, aby dodávali airbagy ako štandard na všetkých svetových trhoch, aj tam, kde to miestna legislatíva nevyžaduje.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Mitsubishi #crash test #Mitsubishi L200 #NCAP #Latin NCAP
Články podľa značiek