Elektromobilov asi nebude dosť
Upozornil nás na to jeden zo záujemcov. „Prevádzkujeme turistickú chatu v Malých Karpatoch, ktorú treba zásobovať. Klasické auto, či už benzínové alebo dieselové, však nevyhovuje cyklistom ani turistom. Preto sme hľadali alternatívu v elektromobile. Zistili sme však, že čakacie doby na dodanie elektromobilov sú niekoľkomesačné. Škoda nám dokonca povedala, že elektrické Citigo je vypredané na celý rok 2020,“ povedal Tomáš Kratochvíla, predseda občianskeho združenia Športový klub voda – hory. Hovorkyňa spoločnosti Škoda-Auto Slovensko Lenka Kalafut Lendacká, to len potvrdzuje.
„Na Slovensku je momentálne ukončené objednávanie modelu Citigo iV na rok 2020 z dôvodu jeho vypredania. K dispozícii sme mali 200 kusov. Aj to bolo pomerne vysoké číslo, keďže za celý rok 2018 sa na Slovenskusku predalo len okolo 130 elektromobilov všetkých značiek. Keď sme robili plán, o dotáciách sme ešte nevedeli. Zákazníkom budeme postupne dodávať objednané vozidlá v priebehu budúceho roka. Budeme robiť maximum pre to, aby mali svoje nové Citigo iV doma čo najskôr," upresňuje. Zároveň dodala, že zvýšenie kvóty dodávok elektrických Citigo na budúci rok je málo pravdepodobné. Škoda je však len jednou zo značiek, ktorá bude mať problém uspokojiť dopyt. Zvýšený záujem registrujú prakticky všetci predajcovia, ktorí ponúkajú elektromobily. Napríklad Volkswagen, Kia, Hyundai alebo Renault.
Čakacie doby aj šesť mesiacov
Podľa Márie Spišiakovej z Kia Motors Slovensko sa musia záujemcovia, aj keď budú elektromobily dostupné, zmieriť s dlhšou čakacou dobou. "Čakacia doba na elektrické vozidlá značky Kia zadané do výroby bude štyri až šesť mesiacov, čo je minimálna doba. Teoreticky sa môže čakacia doba predĺžiť podľa celkového dopytu. V prípade enormne zvýšeného záujmu, ktorý prekračuje alokáciu na slovenský trh, sa dokonca môže stať, že niektoré vozidlá nebudú dodané. Alokácia na rok 2020 je pritom niekoľkonásobne vyššia ako v roku 2019,“ vysvetľuje Spišiaková.
Partnerský Hyundai hlási čakacie doby na Ioniq Electric minimálne štyri mesiace a na Konu šesť mesiacov. Volkswagen je na tom o niečo lepšie, pretože elektrický e-Up! je schopný dodať do štyroch mesiacov. Otázkou ostáva, dokedy. Práve Škoda a Volkswagen prišli totiž s bezkonkurenčnou ponukou. Nielenže na modely Citigo iV a e-Up, mimochodom vyrábané v Bratislave, nasadili vzhľadom na vysokú cenu akumulátorov relatívne nízku cenu, ale dokonca ponúkajú zákaznícky bonus vo výške 3 600 eur (Škoda), respektíve 4 200 eur (Volkswagen). A k tomu môžu zákazníci rátať s dotáciou 8 000 eur.
Najnižšie ceny v histórii
Takže Citigo iV a e-Up!-u sa dostali pod hranicu 10 000 eur, čo bolo doteraz vo svete elektromobilov nemysliteľné. V ich neprospech hovorí nižšia kapacita akumulátorov, no na mestské využitie normovaný dojazd 258 km stačí. Inak stoja elektromobily aj s dotáciami či prípadnými bonusmi, ktoré ponúka napríklad aj Renault, Peugeot, Kia alebo Hyundai, podstatne viac. Jedným z najväčších adeptov na úspech je Renault Zoe, ktorý dostanete s dotáciou od 19 900 eur s dojazdom až 395 km. Renault si navyše verí v oblasti dodávok, ktoré by nemali byť limitované kvótami ani dlhými čakacími dobami.
„Renault ako európsky líder elektromobility už pred rokmi nastavil svoje výrobné procesy zamerané na tento segment vozidiel. Momentálne disponujeme linkou, ktorá vo fabrike vo francúzskom Flines vyrába len elektromobil Renault Zoe. Nie sme preto obmedzení žiadnymi kvótami ani výnimočne dlhými čakacími dobami,“ povedala pre Pravdu hovorkyňa spoločnosti Renault Slovensko Ivana Obadalová. Podľa nej nemajú byť čakacie doby na Zoe dlhšie ako dva až tri mesiace. Len o 2 000 eur drahší bude nový Peugeot e-208, vyrábaný v Trnave. Toho sa však kvóty týkajú. Navyše, na trh príde až v priebehu budúceho roka. Podľa Ivany Orviskej, hovorkyne Peugeot Slovensko, dostali na budúci rok pridelených maximálne 200 až 300 vozidiel.
Ak dostanete dotáciu, máte ešte rok
To, že dané auto ešte nie je reálne na trhu, však neznamená, že si ho nemožno objednať a uplatniť naň dotáciu. Niektorí predajcovia, ako Peugeot alebo Mazda, už totiž spustili rezervačný systém a zverejnili ceny aj výbavy. Navyše, o dotáciu môžete požiadať ešte skôr, než si auto objednáte. Podľa ministerstva hospodárstva bude práve schválenie žiadosti o dotáciu v drvivej väčšine prípadov kľúčovým impulzom pre záujemcov, aby si auto objednali. „Úspešní žiadatelia budú mať po podpise zmluvy 12 mesiacov na to, aby si auto kúpili a následne im štát refunduje dotáciu. Automobil budú musieť vlastniť minimálne dva roky,“ odpovedalo na otázky Pravdy ministerstvo.
Zdá sa, že Slovensko stojí po prvýkrát pred „elektrickou revolúciou“. Limitovaná je však sumou päť miliónov eur, ktorú ministerstvo vyčlenilo na dotácie. Týkajú sa nielen čistých batériových vozidiel, ale aj plug-in hybridov. V tomto prípade je však priama dotácia znížená na 5 000 eur. V každom prípade je už teraz jasné, že sa nezopakuje scenár z minulosti. Pilotný projekt na podporu elektromobilov z rokov 2016 až 2018 totiž celkom nenaplnil očakávania. Z piatich miliónov určených na podporu predaja ekologických áut, vyčerpali záujemcovia, zväčša firmy, len štyri milióny. Predalo sa 831 vozidiel, z toho 514 elektromobilov a 317 plug-in hybridov. V tom čase bol však trh s elektromobilmi podstatne chudobnejší a dotácia nižšia o 3 000, respektíve o 2 000 eur. Teraz ministerstvo očakáva, že sa vďaka druhej vlne dotácií dostane na slovenské cesty tisíc nových ekologických áut.
Ako postupovať
- Záujemca sa od 11. decembra môže registrovať cez jednoduchý formulár, do ktorého vyplní kontaktné údaje, cez webovú stránku www.chcemelektromobil.sk, kde nájde aj ďalšie podrobné informácie.
- Žiadateľ dostane pridelený jedinečný kód a zarezervuje si požadovanú výšku dotácie. Výzvu na oficiálne podanie žiadosti však zaregistrovaný žiadateľ dostane až po 17. decembri 2019. Z bezpečnostných a technických dôvodov bude elektronická online registrácia možná iba v pracovných dňoch od 12. do 20. hodiny.
- Zoznam vyhodnotených žiadostí sa bude priebežne zverejňovať a úspešní žiadatelia budú mať po podpise zmluvy 12 mesiacov na to, aby si auto kúpili a následne im štát refunduje dotáciu. Automobil budú musieť vlastniť minimálne dva roky a nebudú môcť využiť leasing.
- Fyzická osoba nepodnikateľ a subjekty verejnej samosprávy budú mať možnosť získať podporu na maximálne jedno vozidlo, podnikateľov bude obmedzovať maximálna povolená výška dotácií od štátu v súlade s legislatívou EÚ.
Kto má nárok na dotáciu
- fyzické osoby
- právnické osoby
- vyššie územné celky
Výška dotácie
Batériové elektromobily – 8 000 €
Plug-in hybridy – 5 000 €
Maximálna cena vozidla – 50 000 € s DPH
Cenník vybraných elektromobilov
Model | Výkon (kW) | Kapacita batérií (kWh) | Dojazd (km) | Cenníková cena | Zľava dovozcu | Dotácia | Konečná cena |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Škoda Citigo iV | 61 kW | 32,3 kWh | 258 km | 21 190 € | 3 600 € | 8 000 € | 9 590 € |
VW e-up! | 61 kW | 32,3 kWh | 258 km | 22 170 € | 4 200 | 8 000 € | 9 970 € |
Citroën C-Zero | 49 kW | 16 kWh | 150 km | 29 640 € | 2 650 € | 8 000 € | 18 990 € |
Renault Zoe R110 | 80 kW | 52 kWh | 395 km | 31 900 € | 4 000 € | 8 000 € | 19 900 € |
Peugeot e-208 | 100 kW | 50,0 kWh | 340 km | 30 390 € | 1 400 € | 8 000 € | 20 990 € |
Renaut Zoe R135 | 100 kW | 52 kWh | 386 km | 34 500 € | 4 000 € | 8 000 € | 22 500 € |
Kia Soul | 81,4 kW | 30,0 kWh | 250 km | 31 790 € | 1 310 € | 8 000 | 22 590 € |
Mazda MX-30 First Edition | 106 kW | 35,5 kWh | 200 km | 34 400 € | 0 € | 8 000 € | 26 400 € |
Honda e | 100kW | 35,5 kWh | 220 km | 34 990 € | 0 € | 8 000 € | 26 990 € |
Nissan Leaf | 110 kW | 40,0 kWh | 270 km | 35 630 € | 0 | 8 000 € | 27 630 € |
Hyundai Kona Electric | 100 kW | 39,0 kWh | 289 km | 37 390 € | 1 500 € | 8 000 € | 27 890 € |
Hyundai Ioniq Electric | 100 kW | 38,3 kWh | 311 km | 37 990 € | 2 000 € | 8 000 € | 27 990 € |
Kia e-Niro | 100 kW | 39,2 kWh | 289 km | 36 490 € | 0 | 8 000 € | 28 490 € |
Honda e Advanced | 113 kW | 35,5 kWh | 220 km | 37 990 € | 0 € | 8 000 € | 29 990 € |
BMW i3 120 Ah | 125 kW | 42,2 kWh | 310 km | 38 950 € | 0 | 8 000 € | 30 950 € |
Hyundai Kona Electric | 150 kW | 64,0 kWh | 449 km | 41 390 € | 1 500 € | 8 000 € | 31 890 € |
Kia e-Niro Long Range | 150 kW | 64,0 kWh | 455 km | 40 990 € | 0 | 8 000 € | 32 990 € |
BMW i3s 120 Ah | 135 kW | 42,2 kWh | 310 km | 42 600 € | 0 | 8 000 € | 34 600 € |
Nissan Leaf e+ | 160 kW | 62,0 kWh | 385 km | 43 930 € | 0 | 8 000 € | 35 930 € |