EVD: Smutná pravda o zástrčkových hybridoch. Koľko ‘žerú‘ naozaj?

Dobíjateľné hybridy majú nepochybne výhodu. Niekoľko desiatok kilometrov dokážu prejsť na elektrinu. Lenže s vybitými akumulátormi spotrebujú viac paliva ako bežné hybridy. A v tomto režime pracujú väčšinu času.

11.12.2019 06:00
debata (91)
Ak nemá dobíjateľný hybrid nabité batérie, vozí... Foto: Volvo
Volvo - plug-in Hybrid Ak nemá dobíjateľný hybrid nabité batérie, vozí si so sebou niekoľko sto kilogramov zbytočnej záťaže. Stále však dokáže pracovať v hybridnom režime, čo robí spotrebu prijateľnou. Ale zďaleka nie takou, ako udáva výrobca.

Automobilky rozširujú ponuku plug-in hybridov priam raketovým tempom. Je to elegantná cesta, ako radikálne znížiť emisie áut. Jednoducho to, čo prejde nabíjateľný hybrid vďaka väčšej zásobe akumulátorov, ako majú klasické hybridné autá, sa do spotreby paliva nepočíta. A tak tu máme rozprávkové údaje o tom, že plug-in hybrid skonzumuje na 100 km povedzme dva litre benzínu. Výrobcom to vyhovuje, keďže vyhovieť normám na flotilové emisie CO2 je pri klasických pohonoch prakticky nemožné.

Čo sa však stane so spotrebou plug-in hybridu tých ďalších sto kilometrov, keď je na ceste s vybitými akumulátormi? Vozí si totiž so sebou prebytočný „balast“ v podobe niekoľko sto kilogramov vážiacej záťaže. Podľa viacerých štatistík je to pritom bežný jav, najmä pri firemných autách, kde sa zamestnanci neobťažujú autá dobíjať. A presne na to sa pozrel britský internetový portál Electric Vehicle Database (EVD), ktorý zhromažďuje technické údaje o všetkých elektrických autách vrátane plug-in hybridov.

Kým Porsche Cayenne E-Hybrid má spotrebovať... Foto: Porsche
Porsche Cayenne E-Hybrid - 2018 Kým Porsche Cayenne E-Hybrid má spotrebovať podľa výrobcu priemerne 3,4 litra benzínu na 100 km, s vybitými batériami je to až 11,8. To je len jeden z mnohých príkladov.

Zároveň ich katalogizuje a vypracováva štatistiky, ktoré spotrebiteľom pomáhajú lepšie sa zorientovať v ponuke. EVD má pre záujemcov o dobíjateľné hybridy dve správy. Tá zlá je, že rozprávkové čísla v realite neplatia ani pri prísnejšej norme WLTP. Kým Porsche Cayenne E-Hybrid má spotrebovať priemerne 3,4 litra benzínu na 100 km, s vybtými batériami je to 11,8. Prius PHEV si zas namiesto 1,2 litra „potiahne“ 5,1. A tak by sme mohli pokračovať ďalej. To dobrou správou ale je ale je, že napriek obavám zo zvýšenej spotreby benzínu či nafty nemusí byť realita úplným sklamaním.

Po vybití batérií prejde totiž plug-in hybrid do bežného hybridného režimu. Preto riadiaca jednotka systému nikdy nedovolí, aby sa akumulátory vybili úplne. Vďaka tomu dokáže plug-in hybrid vždy pracovať relatívne hospodárne, čo znamená, že si udržuje aj nižšiu spotrebu paliva. V rámci hodnotenia jednotlivých modelov netreba zabúdať ani na veľkosť akumulátorov. Čím sa ich v aute nachádza viac, tým má auto väčší elektrický dojazd, no zároveň je aj ťažšie. Najnižšiu spotrebu majú teda zástrčkové hybridy s menšou kapacitou batérií. Dôkazom je napríklad Hyundai Ioniq Plug-in, ktorý si so sebou vozí len skromných 8,9 kWh elektrickej energie. Po ich vybití má však stále reálnu kombinovanú spotrebu päť litrov benzínu na sto kilometrov.

Opačný koniec poradia napovedá, že okrem kapacity batérií a hmotnosti bude mať vplyv na spotrebu aj aerodynamika a celkový výkon vozidiel. Najhoršiu spotrebu po vybití akumulátorov majú totiž modely Porsche a Range Rover. Druhý menovaný má akumulátory s kapacitou 12,4 kWh, no po ich vybití treba počítať so spotrebou až 12,8 l benzínu na 100 km. EVD preto odporúča, aby si plug-in hybrid kupovali iba tí zákazníci, ktorý majú možnosť takýto hybrid pravidelne dobíjať. Môže byť dokonca správnou voľbou, keďže väčšinu krátkych denných jázd zvládnu absolvovať v čisto elektrickom móde.

Keď však možnosť dobíjania doma či v práci chýba, nemôžu plug-in hybridy ukázať svoje prednosti a majú spotrebu vyššiu ako klasické hybridy. Automobilkám je to ale v podstate jedno. Plug-in hybridy priam milujú. Spotreba s vybitými batériami sa nikde neuvádza a tým pádom vykazujú zástrčkové hybridné autá čarovne nízke emisie CO2, hoci realita je aj troj- alebo štvor-násobne vyššia.

Spotreba plug-in hybridov po vybití akumulátorov

Model Spotreba (l/100 km)
Hyundai Ioniq Plug-in 5,0
Toyota Prius Plug-in Hybrid 5,1
Kia Niro Plug-in Hybrid 5,6
Mercedes C 300de sedan 6,4
Mercedes C 300de kombi 6,7
Mercedes E 300de sedan 7,1
Volvo S60 T8 Twin-Engine 7,1
Volvo S60 Polestar 7,1
Volvo V60 T8 Twin-Engine 7,1
Volvo V60 Polestar 7,1
Mini Countryman SE ALL4 7,2
BMW i8 Coupé 7,4
Volvo XC60 T8 Twin-Engine 7,4
BMW 330e 7,6
BMW 530e 7,6
Volvo S90 T8 Twin-Engine 7,6
Volvo V90 T8 Twin-Engine 7,6
Volvo XC60 Polestar 7,6
PRIEMER 7,8
Mercedes E 300de kombi 7,8
Mitsubishi Outlander PHEV 8,1
BMW i8 Roadster 8,1
Volvo XC90 T8 Twin-Engine 8,3
BMW 225×e Active Tourer 8,3
Mercedes E 300e sedan 8,3
BMW 530e xDrive 8,6
Porsche Panamera 4 E-Hybrid 9,7
Porsche Panamera ST 4 E-Hybrid 10,5
Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid 11,3
Porsche Cayenne E-Hybrid 11,3
Range Rover Sport P400e PHEV 11,8
Range Rover P400e PHEV 12,8
Porsche Panamera ST Turbo S E-Hybrid 12,8
Pozrite si redakčný test hybridného Mercedes E 300de.
Video

© Autorské práva vyhradené

91 debata chyba
Viac na túto tému: #plug-in hybrid #spotreba paliva #hybridy #EVD
Články podľa značiek