Európsky systém Rapex (Rapid Alert System for Non-Food Products), teda Systém výstrahy pre výrobky nepotravinárskeho charakteru, zhromažďuje dáta o zvolávacích akciách automobiliek. Informuje, ktorí výrobcovia museli hasiť problémy, vzniknuté buď už v procese vývoja vozidiel, alebo z dôvodu nedostatočnej kvality produkcie. A za vlaňajší rok nemá práve dobré správy. Ako informuje český web svolavacky.cz, ktorý štatistiky Rapexu podrobne spracúva, vlani uskutočnili automobilky až 380 zvolávacích akcií, čo je o 32 % viac ako v roku 2018. O 25 % tiež stúpol počet modelov, ktoré sa museli dostaviť do servisov. Bolo ich 229 od 42 výrobcov. Nešlo o maličkosti, keďže systém eviduje len nebezpečné poruchy ohrozujúce zdravie a bezpečnosť.
Ako to teda dopadlo? Najviac akcií uskutočnil, tak ako vlani, Mercedes-Benz. Bolo ich 56, pričom medziročne stúpol počet akcií aj modelov. Nasleduje Citroën s 25 akciami a sesterský Peugeot s 23 akciami. Aj tieto automobilky si mierne pohoršili v porovnaní s rokom 2018. V prvej desiatke nájdeme ešte Audi (19), ktoré sa posunulo zo šestnásteho miesta na štvrté, a tiež BMW (18), Volkswagen (17), Ford (15), Renault (14) a Toyotu (14).Viac ako 10 zvolávacích akcií vyhlásilo 15 značiek. Pohoršili si Volvo, Porsche, Fiat, Dodge a Škoda, ktoré sa z tretej desiatky posunuli do druhej. Naopak, výrazne si polepšilo Mitsubishi, ktoré vypadlo z prvej desiatky, keď uskutočnilo len tri zvolávacie akcie v porovnaní so štrnástimi a zamierilo až na pozíciu s číslom 30.
Podľa informácii českého webu boli najčastejším dôvodom zvolávania problémy s airbagmi (144 záznamov), motorom (134), podvozkom (65), brzdami (49) a riadením (35). Kvôli riziku vzniku požiaru sa vo vlaňajších štatistikách nachádza 116 záznamov. K najväčším akciám patrili zvolávačky Fordu kvôli praskajúcim prítlačným spojkovým kotúčom a možnému úniku elektrolytu. BMW prispelo veľkou akciou, ktorú zapríčinili káble batérií starších modelov, a Volvo zas zvolávalo prakticky všetky modelové rady s dieselovými motormi kvôli riziku požiaru. Dve veľké akcie vyhlásila značka Subaru. Problémom boli brzdové spínače a praskajúce pružiny ventilového rozvodu benzínových motorov.
Väčší počet zvolávacích akcií však ešte neznamená, že daná automobilka vyrába nekvalitné autá. Skôr to svedčí o starostlivosti o bezpečnosť zákazníkov. Nie každý výrobca si totiž plní ohlasovaciu povinnosť, hoci mu to vyplýva zo zákona pri poruchách, ktoré ohrozujú bezpečnosť posádky alebo iných účastníkov cestnej premávky. Mnohí sa snažia riešiť situáciu v rámci povinných servisných prehliadok. Všetko sa tak odohrá v tichosti a často bez vedomia majiteľov áut. V nevýhode sú navyše výrobcovia s obrovským modelovým portfóliom a používajúci zložité alebo úplne nové technológie. To všetko totiž predstavuje potenciálne riziká.
Takže pozícia Mercedesu-Benzu, Volkswagenu či francúzskych automobiliek na čele tabuľky môže vypovedať skôr o čestnosti, s ktorou sa k problému postavia. Inak by štatistika navodzovala dojem, že napríklad Alfa Romeo alebo Fiat vyrábajú kvalitnejšie autá ako Mercedes-Benz či Porsche. Na štatistiky Rapexu sa musíme pozerať s veľkou rezervou. Objektívnejšie je, ak porovnávame porovnateľné. Napríklad prémiovú nemeckú trojku, ktorá má podobnú skladbu modelov, a napriek tomu vidieť, že Mercedes-Benz má viac výrobných problémov ako BMW a Audi.
Rebríček značiek podľa zvolávacích akcií v roku 2019
Poradie | Značka | Počet akcií (2019) | Počet modelov (2019) | Počet akcií (2018) | Počet modelov (2018) | Poradie (2018) |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Mercedes-Benz | 56 | 19 | 36 | 17 | 1. |
2. | Citroën | 25 | 14 | 17 | 13 | 5. |
3. | Peugeot | 23 | 12 | 23 | 12 | 3. |
4. | Audi | 19 | 12 | 5 | 6 | 16. |
5. | BMW | 18 | 19 | 8 | 10 | 10. |
6. | Opel | 18 | 8 | 20 | 11 | 4. |
7. | Volkswagen | 17 | 13 | 25 | 18 | 2. |
8. | Ford | 15 | 12 | 13 | 13 | 8. |
9. | Renault | 14 | 11 | 9 | 5 | 9. |
10. | Toyota | 14 | 11 | 14 | 16 | 6. |
11. | Dodge | 14 | 14 | 4 | 3 | 25. |
12. | Fiat | 12 | 7 | 4 | 3 | 25. |
13. | Volvo | 11 | 15 | 2 | 1 | 36. |
14. | Porsche | 11 | 7 | 3 | 3 | 30. |
15. | Mazda | 10 | 10 | 5 | 5 | 18. |
16. | Škoda | 9 | 7 | 3 | 5 | 29. |
17. | Jeep | 9 | 4 | 6 | 3 | 15. |
18. | Seat | 8 | 6 | 8 | 8 | 11. |
19. | Nissan | 6 | 10 | 7 | 5 | 11. |
20. | Lexus | 6 | 7 | 6 | 8 | 13. |
21. | Hyundai | 6 | 6 | 5 | 6 | 16. |
22. | Dacia | 6 | 6 | 4 | 4 | 21. |
23. | Land Rover | 6 | 4 | 4 | 4 | 21. |
24. | Honda | 6 | 4 | 6 | 6 | 14. |
25. | Jaguar | 5 | 7 | 4 | 5 | 19. |
26. | Alfa Romeo | 5 | 2 | 2 | 3 | 33. |
27. | Ferrari | 4 | 11 | 3 | 7 | 27. |
28. | Kia | 4 | 4 | 4 | 4 | 21. |
29. | Subaru | 3 | 8 | 3 | 3 | 30. |
30. | Mitsubishi | 3 | 4 | 14 | 6 | 7. |
31. | Bentley | 3 | 2 | 0 | 0 | – |
32. | Lancia | 3 | 1 | 2 | 2 | 34. |
33. | Cadillac | 2 | 3 | 2 | 2 | 34. |
34. | Alpina | 2 | 3 | 0 | 0 | – |
35. – 36. | Mini | 1 | 3 | 2 | 1 | 36. |
36. – 36. | Aston Martin | 1 | 3 | 3 | 6 | 28. |
37. – 39. | SsangYong | 1 | 2 | 0 | 0 | – |
37. – 39. | Chevrolet | 1 | 2 | 0 | 0 | – |
37. – 39. | Masearati | 1 | 2 | 0 | 0 | – |
40. – 42. | Suzuki | 1 | 1 | 4 | 4 | 21. |
40. – 42. | Lamborghini | 1 | 1 | 0 | 0 | – |
40. – 42. | Morgan | 1 | 1 | 0 | 0 | – |